جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
نایلون استرچ پالت چیست؟ انواع استرچ پالت بند و کاربردهای آن

نایلون استرچ پالت بند؛ انواع، کاربردها و مزایا

نایلون استرچ پالت چیست؟ انواع استرچ پالت بند و کاربردهای آن

نایلون استرچ پالت پوششی است که به صورت رول و فیلم در ماشین استرچ کش قرار می گیرد و دارای ویژگی هایی همچون کشش، چسبندگی و شفافیت است و برای بسته بندی محصولاتی که روی پالت قرار می گیرند استفاده می شود.

حجم وسیعی از محصولات تولیدی صنایع مختلف برای حمل و انتقال به نقاط مختلف کشور به بسته بندی مناسب نیاز دارند. امروزه بسته بندی‌های پلاستیکی در انواع مختلفی وارد بازار شده‌ اند که یکی از پرمصرف‌ترین آن‌ها نایلون استرچ پالت است. این نایلون از مقاومت و کشش خوب برخوردار است و از محصول به خوبی در برابر گرد و غبار محافظت می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل نایلون استرچ پالت بند و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم تا شما قادر به شناسایی نوع مورد نیاز خودتان باشید.

نایلون استرچ پالت

نایلون استرچ پالت نایلونی با سطح صاف و شفاف است که با برخورداری از ویژگی‌هایی چون قدرت کشش و چسبندگی مناسب، برای بسته بندی کالا در صنایع مختلف کاربرد دارد. این نایلون به صورت کامل دورتادور محصول پیچیده شده و به آن می‌چسبد و از ورود هرگونه گرد و غبار و خراش به محصول جلوگیری می‌کند. به طور کلی استفاده از این نایلون برای بسته بندی کالا، امکانات محافظتی زیادی چون جلوگیری از جذب رطوبت، مقاومت در برابر ضربه و همینطور جلوگیری از تکان خوردن محصول به هنگام جابه‌جایی با وسایل نقلیه و... را به همراه دارد. این نایلون به دلیل کاربرد گسترده در صنایع مختلف در تنوع زیادی از ابعاد، ضخامت و... وارد بازار می‌شود تا مشتریان با توجه به نیاز خود، از نوع مناسب آن بهره گیرند.

انواع نایلون استرچ پالت

پلاستیک استرچ پالت با توجه به ویژگی‌های گسترده خود در گروه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود که به شرح زیر می‌شناسیم.

انواع نایلون استرچ پالت از نظر کاربرد

نایلون استرچ صنعتی

این نوع استرچ با توجه به نام آن در صنایع و کارخانجات بزرگ کاربرد دارند. معمولا استرچ صنعتی از ضخامت بیشتری برخوردار است تا بتواند به خوبی از محصولات صنعتی محافظت کند. از این نایلون استرچ می‌توان برای یک محصول یا پالت محصولات استفاده کرد تا در هنگام حمل و نقل احتمال آسیب به آن‌ها به حداقل برسد. علاوه بر آن استفاده از این نایلون برای بسته بندی، از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند تا کیفیت محصول حفظ شود.

نایلون استرچ غذایی

به دلیل اینکه مواد غذایی به بسته بندی بهداشتی نیاز دارند. نایلون استرچ مخصوص صنایع غذایی متفاوت از دیگر صنایع است. این نایلون با ضخامت کمتر و شفافیت بیشتر امکان مشاهده محصول درون بسته بندی را به مشتری می‌دهد. در این صورت استفاده از این نایلون مانع جذب مشتری نمی‌شود. همینطور استفاده از مواد اولیه بهداشتی در این نوع نایلون تماس آن با محصول غذایی را بی خطر کرده است. بنابراین استرچ پالت بند علاوه بر محافظت از محصول در برابر گرد و غبار از فاسد شدن آن جلوگیری کرده و امکان مشاهده محصول را هم می‌دهد.

انواع نایلون استرچ پالت از نظر تعداد لایه

نایلون استرچ با توجه به کاربرد آن در تعداد لایه متفاوتی وارد بازار می‌شود. هرچه تعداد لایه آن بیشتر باشد مقاومت و قدرت کشسانی بالاتر دارد و برای صنایع با محصولات بزرگ کاربردی‌تر است.

  • نایلون استرچ تک لایه
  • نایلون استرچ سه لایه
  • نایلون استرچ پنج لایه

جنس نایلون استرچ پالت

نایلون هایی که به منظور پالت پیچی استفاده می شوند از از مواد اولیه پلاستیک پلی اتیلن سبک تولید می شوند. روش تولید فیلم، کواکستروژن ریخته گرى و در چند مرحله صورت می گیرد.

مزایا و ویژگی‌های استرچ پالت

استرچ پالت به عنوان یکی از پرکاربردترین نایلون‌های بسته بندی، از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است و همین امر باعث افزایش طیف کاربرد آن شده است. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضخامت مناسب
  • مقاوم در برابر پارگی
  • ضربه پذیری بالا
  • خاصیت کشسانی
  • مقاوم در برابر گرما
  • چسبندگی مناسب
  • قابلیت رنگ پذیری و تولید به صورت رنگی
  • تنوع در ضخامت، ابعاد و تعداد لایه

و به طور کلی کاربرد آسان که تنها به وسیله یک دستگاه استرچ پالت به دور محصول پیچیده شده و توانایی محافظت از پالت تا 1500 کیلوگرم را دارد.

دستگاه استرچ پالت

بعد از تهیه نایلون استرچ، شما می‌توانید از آن به دو صورت دستی و ماشینی برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید که هر یک روش مخصوص به خود را دارد.

استرچ پالت دستی

از استرچ پالت دستی در خط تولید با نیروی انسانی یا در منازل برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. این روش استرچ پالت به دلیل اینکه به صورت دستی انجام می‌شود به نایلون پلاستیکی نازک و در ابعاد کوچک‌تر نیاز است. زمانی که میزان بسته بندی روزانه شما کمتر از 50 عدد است این روش پالت بند برای شما مناسب است و به خوبی از کالا شما محافظت می‌کند.

استرچ پالت ماشینی

یکی  دیگر از روش‌های استفاده از نایلون استرچ، استفاده از دستگاه استرچ پالت بند نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک است. این دستگاه برای صنایع بزرگ کاربرد دارد تا نیاز به نیرو انسانی در این بخش به حداقل برسد. این دستگاه را معمولا وسیله‌ای با یک اهرم فلزی قابل تنظیم برای بسته بندی محصولات با نایلون استرچ می‌شناسند که فرایند بسته بندی را با سرعت بیشتری همراه می‌کند. دستگاه استرچ پالت انواع متنوعی دارد که هر یک به روش‌های مختلفی نایلون استرچ را به دور محصول می‌پیچند. از پرمصرف‌ترین انواع استرچ پالت بند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استرچ پالت صفحه گردان: زمانی که در این دستگاه پالت قرار گرفته روی صفحه شروع به گردش کند، استرچ ثابت با بالا و پایین شدن، محصول را بسته بندی می‌کند.
  • استرچ پالت دروازه‌ای: این دستگاه در انتها خط تولید صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و به صورت خودکار پالت‌های بزرگ با ارتفاع و وزن زیاد را بسته بندی می‌کند.

برای انتخاب دستگاه استرچ پالت بهتر است در ابتدا به نیاز کارگاه خود توجه کنید و حجم و ابعاد محصولات را در نظر بگیرید. استفاده از دستگاه اتوماتیک در صنایع بزرگ تا حد زیادی نیاز به نیرو انسانی را کاهش می‌دهد که این امر صرفه اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.

شاخصه های فیلم استرچ پالت

  • ضخامت: ضخامت نایلون استرچ پالت از ۱۰ الی ۵۰ میکرون تولید می شود. افزایش تعداد لایه های تشکیل شده در این نایلون سبب تغییر در ضخامت فیلم تولید شده و استحکام نهایی خواهد شد. معمولا رول های استرچ در طول ۱۰۰۰ متری تولید می شوند.
  • حد کشسانی: دستگاه استرچ پالت که قابلیت Pre-Stretch دارند می بایست فیلم هایی تهیه کنند که حداقل قابلیت کش آمدن آن ۳۰۰ درصد باشد تا ضمن صرفه اقتصادی در مصرف نایلون ها، از بسته بندی نهایی با کیفیت تری بهره گیرند و در هنگام فرایند کشش دچار پارگی نشوند.
  • تعداد لایه ها: نایلون های تولید شده به منظور رسیدن به حد استحکامی قابل قبول چند لایه (co-extrusion) هستند. وجود تعدد لایه ها سبب می شون کیفیت نهایی کار بالا رود و قابلیت های مکانیکی نایلون بهبود چشمگیری یابد. این نکته را همواره باید در نظر گرفت که زیاد شدن قطر نیز دلیل بر مرغوبیت نایلون نخواهد بود. این فیلم ها به صورت وزنی فروش می روند  و طبیعتا نایلون با لایه های بیشتر و مقاوم تر و سبک تر اولویت انتخاب هستند.
  • میزان چسبندگی: فیلم استرچ مرغوب می بایست دارای چسبندگی متعادل باشد تا بعد از کشیدن شدن خود را رها نکرده و با قدرت نسبی شکل بسته بندی را حفظ کند. همچنین در تکان ها تغییر شکل نداده و دور تا دور بسته های روی پالت را بچسبد.
  • ویژگی های خاص: مقاومت در برابر اشعه UV خورشید می تواند به عنوان یک ویژگی خاص در نایلون استرچ تلقی شود. Anti Static بودن نایلون پالت بند نیز سبب خواهد شد گرد و غبار کمتری جذب بسته بندی شود. همچنین مواردی نظیر رنگ شفاف و مات (برای محصولات سبک و سنگین) و چاپ نقوش می‌تواند شامل ویژگی منحصر به فرد برای این فیلم‌ها باشد.

مقاومت نایلون استرچ پالت

بسته بندی محصولات در جهت محافظت از محصول انجام می‌شود تا به هنگام حمل و نقل آسیبی به آن وارد نشود و کیفیت آن تا زمان رسیدن به دست مشتری حفظ شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته بندی مناسب و خوب، مقاومت آن است. نایلون استرچ پالت بند با برخورداری از خاصیت کششی مناسب می‌تواند فشار و ضربه را تحمل کرده و بدون پارگی از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت کند.

خاصیت کششی این نایلون باعث می‌شود که بتوان از آن برای بسته بندی محصول با ابعاد بزرگ نیز استفاده کرد و چند محصول را در یک پالت و در کنار هم بسته بندی نمود. یکی از نکات مهم به هنگام حمل محصولات تولیدی، حفظ تمیزی سطح محصول است که استرچ پالت بند با پیچاندن نایلون دورتادور محصول از آن در برابر نفوذ آب، گرد و غبار و... محافظت می‌کند. بنابراین نایلون استرچ پالت بند، فرصتی فراهم می‌آورد تا تولیدکنندگان با خاطری آسوده محصولات خود را بسته بندی کرده و به دست مشتری برسانند.

کاربرد استرچ پالت

با توجه به تولید متنوع نایلون استرچ، این نایلون امروزه کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف یافته است که هر یک با توجه به خصوصیات کالا تولیدی از انواع مختلف این نایلون استفاده می‌کنند. کاربردهای عمده نایلون استرچ پالت عبارتند از:

  • صنعت خودروسازی
  • مبلمان
  • لوازم خانگی و آشپزخانه
  • صنایع غذایی
  • پروفیل، لوله و اتصالات
  • علوفه و خوراک دام

و به طور کلی تمامی صنایعی که برای بسته بندی محصولات خود به کاور پلاستیکی دورتا‌دور محصول نیاز دارند.

نکات مهم در انتخاب و خرید نایلون استرچ پالت

نایلون استرچ پالت در انواع گسترده‌ای وارد بازار می‌شود که معمولا هر یک از آن‌ها برای صنایعی به خصوص طراحی شده اند. ما باید برای انتخاب نایلون استرچ پالت مناسب، ابتدا مشخصات محصول تولیدی را به طور کامل بررسی کنیم. سپس با استفاده از نکات زیر نایلون بسته بندی سازگار با محصول خود را شناسایی کنیم.

  • توجه به مقدار انعطاف پذیری
  • بررسی ابعاد نایلون مطابق با ابعاد محصول
  • قابلیت کشسانی (هرچه خاصیت کشسانی نایلون بالاتر باشد، بسته بندی محصول راحت‌تر انجام می‌شود).
  • کیفیت مواد اولیه (نشان‌دهنده میزان طول عمر نایلون)
  • توجه به ضخامت نایلون با توجه به فشار روی محصول

با توجه به این نکات، شما قادر خواهید بود نایلون استرچ مطابق با محصول تهیه کنید و با بسته بندی استاندارد محصول تولیدی، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

قیمت نایلون استرچ پالت

قیمت نایلون استرچ به عوامل مختلفی چون ضخامت، ابعاد، میزان انعطاف پذیری، رنگ و... وابسته است. بعضی از این عوامل را می‌توان به صورت سفارشی سازی تغییر داد اما بعضی دیگر کاملا وابسته به مواد اولیه و شیوه تولید محصول هستند. بنابراین برای دریافت قیمت نایلون استرچ پالت با تولید کنندگان مختلف مذاکره کنید و با در نظر گرفتن کیفیت مواد اولیه، تولید کننده برتر را شناسایی کنید.

کیفیت این نایلون تاثیر زیادی بر حفظ محصول شما به هنگام حمل و نقل دارد. در صورتی که نایلون تهیه شده از مقاومت کافی برخوردار باشد، شما می‌توانید با خیالی آسوده محصول خود را به قسمت‌های مختلف کشور ارسال کنید. قیمت این نایلون به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه به صورت روزانه متغیر است. بنابراین بهتر است بعد از شناسایی نوع مناسب آن از مشاوران فروش شرکت‌های مورد اعتماد قیمت را استعلام بگیرید.

جمع بندی

نایلون استرچ پالت نوعی بسته بندی مقاوم برای محافظت از محصولات در صنایع مختلف است که دور محصول پیچیده شده و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. این محصول با برخورداری از ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی برای محصولات در ابعاد بزرگ هم کاربرد دارد. نایلون استرچ به دو روش دستی و ماشینی پالت را بسته می‌کند. ما در این مقاله به طور کامل ویژگی‌های این نایلون و روش‌های استفاده از آن را شرح دادیم تا شما عزیزان قادر به انتخاب و استفاده از آن در صنایع مختلف باشید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 95%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟