سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم اردیبهشت 98

بی‌رمقی خرید در بازار مواد اولیه پتروشیمی

بی‌رمقی خرید در بازار مواد اولیه پتروشیمی
در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد وارد یک فاز نزولی شده و با توجه به اثرپذیری بسیاری از بازارها از این نرخ و همچنین سیگنال‌های پیدا و پنهان، شاید بتوان گفت که استمرار کاهش قیمت دلار غیر ممکن نخواهد بود...

کاهش حجم معاملات در بورس کالا در کنار افت قیمت‌ها در بازار داخلی و البته رشد نرخ‌های پایه در بورس کالا به وضوح بی‌رمقی خرید را نشان می‌دهد اگرچه این ضعف تقاضا را می‌توان به دلیل رکود در بازار داخلی آن‌هم در اوایل و اواسط ماه رمضان توجیه کرد. این روند کاهشی البته در بسیاری از بازارهای کالایی در حال ایفیا نقش است بنابراین تداوم این شرایط به صورت مقطعی دور از ذهن نیست.

به گزارش ویکی پلاست، حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در این هفته با کاهش جدی روبه‌رو شد تا جایی که افت 13.6 درصدی به ثبت رسید و همچنین حجم معاملات به رقمی نزدیک به 61 هزار تن کاهش یافت. این رقم معاملات هفتگی کمترین رقم از روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال جاری تاکنون است.

این وضعیت را باید مهم ارزیابی کرد زیرا چهره واقعی رکود را پدیدار کرده و این ضعف تقاضا ناخودآگاه به تداوم کاهش نرخ منجر خواهد شد. البته شاهد هستیم که در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد وارد یک فاز نزولی شده و با توجه به اثرپذیری بسیاری از بازارها از این نرخ و همچنین سیگنال‌های پیدا و پنهان، شاید بتوان گفت که استمرار کاهش قیمت دلار غیر ممکن نخواهد بود.

هفته آینده بازهم اعلام قیمت‌های پایه جدید خواهیم داشت و البته قیمت دلار نیمایی هم روند تناقضی را در پیش گرفته و در عین افت محسوس در میانگین خرید و فروش روزانه، در میانگین هفتگی، هر روز شاهد افزایش نرخ هستیم، بنابراین تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

در هفته‌ای که سپری شد، شاهد بودیم که حجم عرضه‌ها در بورس کالا نزدیک به 2 درصد کاهش یافت ولی در همین زمان حجم تقاضا بیش از 22 درصد تضعیف شد یعنی خریداران اغلب ترجیح دادند که خرید خود را به تعویق انداخته و یا به جای بورس کالا، از بازار آزاد خرید داشته باشند.

این شرایط باز هم نشان می‌دهد که عقب‌نشینی قیمتی در بازار داخلی مؤثر بوده و بازارها در نهایت به بی‌رمقی دچار شده‌اند. البته این جریان را باید در وضعیتی در نظر گرفت هم تعطیلات دو هفته آینده و هم حضور در اوایل و اواسط ماه رمضان را تجربه کرده و یا تجربه می‌کنیم بنابراین، یک عقب‌نشینی تقاضا نه تنها غیرمنطقی نیست بلکه توجیه‌پذیر هم خواهد بود.

نکته دیگری که احتمالاً برای دورنمای بازار مهم ارزیابی می‌شود وضعیت تولید در صنایع تکمیلی است. این عقب‌نشینی تقاضا نشان می‌دهد که گویی سفارشات تولید به روزهای پایانی خود رسیده و اغلب واحدهای تولیدی با ضعف در تقاضای محصولات نهایی و عقب‌گرد در برنامه‌ریزی تولید روبه‌رو هستند.

این وضعیت به این معناست که گویی بازار با ضعف تقاضا برای محصولات نهایی رو‌به‌رو شده و شاید صادرات هم اندکی تضعیف گشته بنابراین عقب‌نشینی قیمت‌ها در روزهای اخیر می‌تواند از این مسیر هم قابل بررسی باشد.
به احتمال قوی یک هفته مبهم را پیش رو داریم که شاید اتفاقات پیچیده ای را هم به همراه  داشته باشد.

در این شرایط البته ممکن است جو روانی به سمت کاهش نرخ متمایل شده باشد که این روند کلی خود یک داده کاهشی برای قیمت‌ها به شمار می‌رود. میل به کاهش قیمت‌ها در بازار ارز احتمال عقب‌گرد نرخ را تقویت خواهد کرد ولی این جریان به معنی فشرده‌تر شدن یک فنر است که احتمالاً تا اواخر ماه رمضان میهمان این بازار خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟