شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم اردیبهشت 1398

پیدا و پنهان تمایل به خرید مواد اولیه در بورس کالا

پیدا و پنهان تمایل به خرید مواد اولیه در بورس کالا
افزایش قیمت دلار و تمایل تبدیل پول نقد به کالا باز هم به یک جریان افزایشی در بازار آزاد پلیمرها تبدیل شد، اگرچه این افزایش قیمت‌ها از دلایل بنیادین بسیاری برخوردار بود که در گذشته به آن اشاره کرده بودیم.

به گزارش ویکی پلاست، احتمال افزایشی اعلام شدن قیمت‌های پایه برای هفته بعد به دلیل رشد قیمت دلار نیمایی وجود دارد یعنی پتانسیل تداوم افزایش قیمت‌ها را باید در نظر گرفت ولی تجربه نشان داده تا زمان اعلام رسمی قیمت‌های پایه در بورس کالا نباید پیش‌داوری قطعی داشت.

حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا باز هم کاهش یافت و به 70 هزار و 500 تن رسید که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل از افت 2 درصدی برخوردار شد. این در حالی بود که تنوع عرضه‌ها در این بازار افزایش یافت و گروه‌های کالایی متنوعی اغلب با حجم کمتر عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

از ویژگی‌های مهم معاملات این هفته کاهش جذابیت خرید و افت رقابت بود که البته با توجه به تکانه‌های رشد قیمت‌ها در بازار داخلی اندکی نامتوازن به نظر می رسید. در هر حال کاهش تقاضای مؤثر برای مواد اولیه را می‌توان به دلیل افت تقاضا در ماه رمضان برای مواد اولیه و محصولات نهایی به شمار آورد.

قیمت‌های غالب در بازار داخلی در طول هفته گذشته از یک روند صعودی تبعیت کرده ولی فراز و فرودهای خاص خود را هم در بر داشت. این مطلب به معنی نقش‌آفرینی هر چه بیشتر قیمت‌های پایه بورس کالا بر روال عمومی در بازار داخلی است. این سیگنال را باید جدی گرفت آن‌هم در شرایطی که میزان رقابت در بورس کالا اندکی کاهش یافته آن هم در شرایطی که حجم عرضه‌های بورس هم کاهش داشته است.

با توجه به این شرایط بازار احتمالاً باز هم به دو فاز مختلف از لحاظ گروه‌های کالایی تقسیم می‌شود؛ گروه‌هایی با جذابیت بالاتر و یا گروه‌هایی با جذابیت کمتر. گریدهای جذاب باز همچون گذشته با رقابت مورد معامله قرار خواهند گرفت ولی گروه‌های رایج که از جذابیت کمتری برخوردار هستند یا با قیمت‌های پایه و یا با رقابت‌هایی اندک داد و ستد خواهند شد که خروجی آن در نهایت نقش‌آفرینی بیشتر قیمت‌های پایه خواهد بود. از این پس هر چه قیمت‌های پایه در بورس کالا تغییر کرد همان میزان تغییر را باید در بازار داخلی انتظار کشید که البته این شرایط در هفته‌های قبل کمتر مشاهده شده بود.

البته این هفته ویژگی‌های دیگری هم داشت که به پیچیدگی بازار می‌افزاید. این هفته حجم عرضه‌های بورس کالا بیش از 5 درصد کاهش داشت و در برابر آن حجم تقاضا بیش از 8 درصد تضعیف شد. این یعنی در نگاه اول باید شاهد کاهش جذابیت خرید باشیم که البته در خصوص میزان ثبت تقاضا در برابر عرضه‌ها نیز همین نکته به ثبت رسید.

به صورت دقیق‌تر، این هفته میزان تقاضای ثبت شده در برابر هر تن عرضه 1.61 بود که به نسبت هفته قبل و رقم 1.67 از تعادل بیشتر در بازار حکایت دارد. در برابر این سیگنال شاهد بودیم نزدیک به 97 درصد از عرضه‌ها در بورس کالای این هفته مورد داد و ستد قرار گرفت که بیشترین رقم ثبت شده از زمان نیمایی‌شدن قیمت‌ها در بورس کالاست. این سیگنال نشان می‌دهد که برخی هرچه عرضه شده را خریداری کرده‌اند ولی در ضعف تقاضا و به دور از چشم سایرین آن‌هم به گونه‌ای که دیگران متوجه شرایط بازار نبوده‌اند.

این وضعیت به این معنی است که برخی از تغییر فاز بازار گویی مطمئن هستند و نرخ‌های موجود را فرصتی برای خرید می‌دانند. در صورت صحت این ادعا میل به رشد قیمت‌ها را باید از این پس جدی گرفت.

به عنوان یک نمونه دیگر قیمت متوسط هفتگی دلار نیمایی هم‌اکنون بیش از 9 هزار و 600 تومان است آن هم در شرایطی که آخرین قیمت دلار در نرخ‌های مورد محاسبه در بورس کالا نزدیک به 9 هزار و 500 تومان بوده یعنی یک فاز افزایشی از هم‌اکنون در برابر قیمت‌های پایه متصور است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟