جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۳ فروردین ۱۳۹۸ 0 917

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم فروردین 1398

انتظار تداوم رونق بازار پلیمرها در شروع سال 98

انتظار تداوم رونق بازار پلیمرها در شروع سال 98
اولین هفته مهم در بازار پلیمرها با رشد حجم معاملات و جذابیت خرید و جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها همراه شد و نشان داد که این بازار از روزهای رونق خود در اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند فاصله چندانی نگرفته است. این موارد از احتمال رونق بیشتر بازار به نسبت متوسط سال گذشته حکایت دارد که به معنی موفقیت‌های بزرگی در این بازار خواهد بود.

به گزارش ویکی پلاست، اولین هفته مهم در بازار پتروشیمی‌ها پشت سر گذاشته شد و این بازار پس از 3 هفته نیمه تعطیلی، به صورت واقعی آغاز به کار کرد. در هفته‌ای که گذشت حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به نزدیکی 74 هزار تن رسید که برای آغاز به کار این بازار در سال جاری رقم جذابی به شمار می‌رود. البته در هفته پیش نزدیک به 96 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است که خود چیزی از یک رکورد در این شرایط کم ندارد و نشان می‌دهد که ذهنیت کلی در بازار در هفته گذشته به سمت افزایش نرخ و رشد تقاضا حرکت کرده است که این داده نیاز به تحلیل بیشتری دارد.

البته در هفته گذشته در برابر هر تن عرضه، نزدیک به 1.5 تن تقاضا ثبت شد که همین سیگنال هم به معنی میل به خرید تعبیر می‌شود. البته این دو داده به تنهایی به معنی رشد احتمالی قیمت‌هاست ولی همه واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهد. به عنوان مثال در هفته گذشته و روزهای اوج تقاضای خرید شاهد جرقه‌های مهمی از رشد قیمت دلار بودیم که ذهنیت افزایشی را به بازار به شدت تزریق کرد. در همین زمان قیمت‌ها در بازار آزاد هم افزایشی شد که از رشد حجم معاملات و جذابیت خرید در بورس کالا حمایت کرد.

این موارد تا این‌جای کار به معنی احتمال رشد قیمت‌ها در روزهای آینده است ولی هنوز نمی‌توان با قطعیت این سیگنال را ارائه کرد زیرا اوضاع بازار به سرعت تغییر می‌کند. در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد کاهش نرخ در بازار آزاد بودیم گویی تمامی داده‌های موجود را جدی نگرفته است. این سیگنال این احتمال را مطرح می‌کند که رشد قیمت‌ها و افزایش جذابیت خرید مقطعی بوده و تنها به دلیل رشد قیمت دلار بوده است. البته ذات وقوع سیل و همچنین عدم جذابیت واردات محصولات نهایی خود به معنی رشد تقاضا به شمار می‌رود آن‌هم در شرایطی که تخریب خط لوله اتیلن غرب هم تأثیر بزرگی بر روند تغذیه بازار بر جای نخواهد نگذاشت.

در هر حال این شرایط را باید تضاد بیم دو داده اصلی به شمار آورد افزایش تقاضا به دلایل مختلف در کنار اعیاد شعبانیه و نزدیکی به ماه رمضان (مخصوصاً در بازار ظروف یکبار مصرف) و همچنین رکود سنتی در روزهای ابتدایی بهار دو داده‌ای که است که با یکدیگر در تضاد بوده و البته برتری هر کدام از این موارد می‌تواند آینده این بازار را ترسیم کند.

چند نکته را البته باید مدنظر قرار داد:
موجودی انبارها به نسبت پایین آمده و همین رشد تقاضا در هفته قبل، بخشی از آن به همین دلیل بود.
حجم عرضه باز هم به رقمی بیش از 76 هزار تن رسیده که برای بازار کافی نیست و اگر عرضه‌ها به شرایط پیشین یعنی رقمی بالای 80 تا 90 هزار تن و یا بیشتر نرسد بازار ناخودآگاه به سمت برتری تقاضا بر عرضه‌ها متمایل خواهد شد.
از سوی دیگر امکان حمل و نقل زمینی محدود شده و در بسیاری از نقاط کشور پتانسیل حمل جاده‌ای همچون گذشته نبوده و این واقعیت می‌تواند بر حمل و نقل مواد اولیه اثرگذار باشد. با توجه به این شرایط هم حمل ماده اولیه و هم حمل و نقل محصول نهایی با وقفه صورت خواهد گرفت و در نهایت سیگنالی برای رشد قیمت‌ها به شمار می رود اگرچه بازار هنوز این محدودیت‌ها را جدی نگرفته است.

این موارد به این معنی است که بازار باز هم با رونق خرید و نیاز به عرضه‌های بالا روبه رو خواهد بود و این داده در صورتی که حجم عرضه‌های بورس کالا نتواند به تغذیه بازار بپردازد، به معنی جرقه‌هایی از رشد نرخ است. عرضه‌های هفته جاری است که آینده بازار را تعیین می‌کند اگرچه باز هم بازار با میل به خرید به استقبال رشد احتمالی قیمت‌ها خواهد رفت مگر آن‌که دلار کاهش نرخ بیشتری داشته و یا قیمت‌های پایه در بورس کالا افت جدی داشته باشد.
البته اولین هفته کاری ملاک جذابی برای تحلیل بازار نیست و باید داده‌های بیشتری برای تحلیل اوضاع در دست داشت که در روزهای آینده در دسترس خواهند بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟