جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ 0 1993

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم اسفند 1397

معاملات بازار محصولات پتروشیمی در وقت اضافه

معاملات بازار محصولات پتروشیمی در وقت اضافه
در بازار داخلی اما شاهد روند کاهشی قیمت‌ها هستیم که با توجه به عقب‌گرد منطقی تقاضا، طبیعی به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده هم این روند تداوم یابد.

به گزارش ویکی پلاست، پایان سال به قدری نزدیک شده که می‌توان شرایط فعلی و روزهای آینده را وقت اضافه برای بازار پلیمرها و محصولات پتروشیمی به شمار آورد تا جایی که می‌توان گفت به سوت پایان بازی در سال 97 چیزی باقی نمانده است.

عمر سال 97 با تمام ناملایمت‌ها به ثانیه‌شماری رسیده و دیگر معاملات پیش رو معرف جذابی برای این بازار و ترسیم رخدادهای پیدا و پنهان این بازار نیست اگرچه حجم معاملات پلیمرها در هفته‌ای که گذشت آمارهای جذاب و نسبتاً مطلوبی را تجربه کرده است.

حجم معاملات پلیمرها در هفته‌ای که گذشت در بورس کالا نزدیک به 9 درصد کاهش داشت که این کاهش معاملات در شرایطی به ثبت رسید که عرضه‌ها تقویت شده بود ولی حجم تقاضا 23 درصد تضعیف شد. این داده نشان می‌دهد که در روزهای پایانی سال جذابیت خرید به دلیل مسائل اجرایی و حمل و نقل کاهش نسبی داشته که البته منطقی و طبیعی به نظر می‌رسد ولی در کنار آن باید میل به افت قیمت‌ها در بازار آزاد را هم لحاظ کرد.

این در حالی بود که حجم عرضه‌ها رشدی 5.5 درصدی داشت که خود از شرایط مطلوب تولید در صنایع بزرگ پتروشیمی و همچنین تداوم جذابیت عرضه در بازار داخلی حکایت دارد. این نکته یعنی حجم بالای عرضه‌ها را باید جدی گرفت آن‌هم در شرایطی که نشان می‌دهد پس از چندین هفته حجم بسیار بالای معاملات در بورس کالا ، باز هم شرکت‌های بزرگ از پتانسیل عرضه گسترده برخوردار هستند. این حجم عرضه بیشترین رقم ثبت شده از اواخر سال 95 تاکنون است یعنی این بازار برای گریدهای رایج به اندازه کافی از پتانسیل عرضه برخوردار بوده و حتی می‌توان گفت که انبارهای شرکت‌های پتروشیمی و همچنین فرآیندهای تولیدی پتانسیل بالابودن عرضه‌ها در هفته‌های ابتدایی سال آینده را هم امکان تداوم عرضه‌های گسترده را برای خود محفوظ دانسته‌اند.

همین سیگنال برای سال آینده می‌تواند سرعت‌گیر مهمی در برابر رشد قیمت‌ها به شمار رود اما باید پیش از اظهارنظرهای عجولانه نوسان قیمت دلار نیمایی را هم برای هفته بعد و سال آینده لحاظ کرد. نکته مهم آن‌که قیمت دلار نیمایی برای روز کاری پیشین به کمتر از 9 هزار تومان هم برای خرید و هم برای فروش کاهش یافته است که نشان می‌دهد هم تزریق ارز به این سامانه بهبود یافته و هم تقاضا اندکی کاهش یافته است و یا دقیق‌تر؛ شاهد برتری عرضه بر تقاضا هستیم و اگر این منوال به پیش برود بعید نیست که قیمت دلار نیمایی باز هم کاهش داشته باشد.

بحث‌های پیرامونی در مورد عدم تزریق ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما که در روزهای اخیر مطرح شده هم می‌تواند سیگنالی برای افزایش تزریق ارز به این بازار باشد آن هم در شرایطی که اگر برای واردات هم ارز مورد نیاز باشد شاید اواسط و اواخر فروردین‌ماه زمان خودنمایی این نیازمندی باشد که به معنی احتمال تعدیل نرخ برای متوسط هفتگی در روزهای آینده خواهد بود.

البته از هم‌اکنون می‌توان گفت که سال جاری به پایان رسیده است و فعالیت‌های تجاری دیگر جذابیتی ندارد و اگر قرار باشد خبری در بازار مخابره شده و یا رخداد مهمی ثبت شود ، به احتمال قوی از اواسط فرودین‌ماه آغاز می شود اما شاهد هستیم که دلار نیمایی و دلار در بازار آزاد هر دو در مسیر کاهش قرار گرفته است. این سیگنال البته می‌تواند یک چشم‌انداز کاهشی را برای بازار ارز تعریف کند که با توجه به پایان یافتن زمان اوج تقاضای فصلی ارز ، شاید میل به کاهش قیمت‌ها باز هم برای بازار پتروشیمی‌ها مؤثر واقع شود.

در بازار داخلی اما شاهد روند کاهشی قیمت‌ها هستیم که با توجه به عقب‌گرد منطقی تقاضا، طبیعی به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده هم این روند تداوم یابد.

از سوی دیگر موجودی انبارهای تولیدکنندگان و حتی تجار به نسبت بالاست که به معنی برتری عرضه در روزهای آینده خواهد بود ولی بازار دیگر فضای چندانی برای مانور مخصوصاً برای گریدهای رایج ندارد. معاملات هم هر روز به نسبت روز قبل کاهش می‌یابد و این روند در هفته آینده اصلاحاً به صفر میل خواهد کرد یعنی گام به گام بازار به تعطیلی نزدیک خواهد شد اگرچه تأثیرگذاری نوسان حجم معاملات در روزهای اخیر برای گریدهای جذاب برای سال آینده هم باقی خواهد ماند.

این در حالی است که سال بعد سبد تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا تغییر می‌کند ولی سبد عرضه‌ها شاید تغییر خاصی نداشته باشد اما به نسبت بالا باقی خواهد ماند. این مطلب به این معنی است که جریان عمومی قیمتی در سال آینده به نسبت سال جاری تغییر می‌کند بنابراین بهتر است روزهای ابتدایی سال آینده را مخصوصاً برای نیمه دوم فرودین‌ماه با شرایط فعلی نسنجیم.

در سال گذشته تلاش کردیم تا در اواخر هر هفته گزارشی از رخدادهای معاملاتی در بورس کالا و بازار داخلی را در ویکی‌پلاست ارائه کنیم و امید است این سلسله گزارش‌های پیوسته بتواند چراغ راهنمای کوچکی برای حمایت از صنایع باشد. اگر ضعف و یا کمی و کاستی در این گزارش‌های هفتگی وجود داشت امیدواریم مخاطبین ارجمند بر نویسنده ببخشایند. همیشه روزهای سخت تحریم‌ها، روزهایی برای تقویت تولید در صنایع تکمیلی بود و امید است سال آینده هم سال پر برکتی برای فعالان صنعتی باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 95%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟