جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم اسفند 1397

شکست رکوردهای شکسته شده/عقب نشینی قیمت ها در بازار

شکست رکوردهای شکسته شده/عقب نشینی قیمت ها در بازار
رشد محدود حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل در کنار افزایش سریع‌تر قیمت‌ها در همین بازار رسمی موجب شد تا دو رکورد مهم در این بازار جابجا شود یعنی هم حجم معاملات رکورد قبلی را جابجا کرد و هم قیمت‌ها رکوردهای جدیدی را ثبت کردند.

به گزارش ویکی پلاست، این وضعیت چهره واقعی التهاب در بازارهاست ولی تداوم این التهاب و یا بازگشت به روال معمول در بازار دوگانه‌ای است که برای شفاف شدن آن‌ها به داده‌های بیشتری نیاز داریم.

هفته گذشته بازار پلیمرهای بورس کالا باز هم با رشد حجم معاملات روبه رو بود اگرچه این بار افزایش محدودی تجربه اما همین تقویت معاملاتی به معنی شکسته شدن بزرگ‌ترین رکورد معاملاتی پلیمرها در بورس کالا بود گویی رکورد پیشین شکسته شده و ترقی یافته است. این داده را می‌توان به خودی خود یک سیگنال مثبت به شمار آورد ولی چرا بازار این‌ گونه همه چیز را می‌خرد؟

در دو هفته اخیر بیش از 93 درصد از عرضه‌ها در بورس کالا خریداری شده است یعنی هر عرضه‌ای به منزله یک موقعیت خرید به شمار رفته و همه تلاش کرده‌اند که از این فرصت جا نمانند. البته در هفته قبل حجم عرضه‌ها نزدیک به 1 درصد افزایش یافت و تقاضا هم 7.6 درصد عقب‌نشینی کرد ولی در کل چیزی از التهاب در این بازار کاسته نشده است.

در هفته قبل شاهد رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا بودیم که در کنار بالابودن التهاب خرید ، به تقویت بیشتر قیمت‌ها در بورس منتهی شد و نرخ‌هایی به ثبت رسید که مدت‌ها بود بازار آن‌ها را فراموش کرده بود که یکی از آن‌ها پت بطری نساجی و البته پلی‌پروپیلن‌ها بود اگرچه سنگین تزریقی هم در مسیر رشد نرخ قرار گرفت.

رخداد عجیب هفته قبل را باید در نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد در برابر رشد نرخ در بورس کالا دانست. در هفته‌ای که گذشت شاهد دو جریان مختلف قیمتی در بازار داخلی بودیم یعنی در اوایل هفته موج افزایشی ناشی از رشد قیمت‌ها در هفته قبل از آن در حال خودنمایی بود ولی از اواسط هفته شاهد تغییر فاز بازار بودیم تا جایی که در اواخر هفته بازار را می‌توان با ثبات با میل به افت قیمت‌ها مورد ارزیابی قرار داد اگرچه گریدهای جذاب باز هم رشد قیمت‌ها را تجربه می‌کردند.

التهاب برای خرید در بورس کالا در کنار میل به افت نرخ در بازار داخلی چندان هم قابل تجمیع نیست مگر آن‌که کالای مورد معامله در بورس به بازار آزاد وارد نشده باشد مثلاً به دلیل تأخیر در بارگیری و تحویل و یا ورود مستقیم به انبارها و یا عدم جذابیت فروش در بازار داخلی به دلایل گوناگون.

البته این حجم خرید یعنی هفته‌ای بیش از 90 هزار تن حتی بیش از حد انتظارات رؤیایی است یعنی بازار با محوریت تولید در صنایع تکمیلی کشش این حجم از مواد اولیه به منظور تولید و فروش در روزهای پایانی سال را ندارد. البته قطعاً حجم تولید و فروش داخلی افزایش یافته است ولی این حجم بیش از میزان تولید در داخل است و نشان می‌دهد که بازار ذهنیت‌های متفاوتی دارد. بازار یا نگران است که قیمت ها در سال آینده افزایش جدی داشته باشد و یا نگران است که دیگر ماده اولیه به دستش نرسد که هر دو این احتمالات چندان هم منطقی نیست.

در مورد هفته پیش رو نمی‌توان در مورد حجم معاملات با توجه به تجریبات اخیر اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه باید منتظر کاهش حجم معاملات باشیم ولی بازار نشان داده که در فاز معاملاتی غیرقابل پیش بینی شده است.

جریان فعلی قیمت‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد که نرخ‌های کشف شده در این هفته به نسبت هفته قبل از آن افزایش یافته است یعنی اغلب گروه‌های کالایی رشد نرخ داشته‌اند که همین سیگنال در نهایت در بازار آزاد هم اثرگذار خواهد بود.

البته هنوز ذهنیت غالب در بازار کاهشی است آن هم در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی چندین باره از کاهش قیمت ارز در بازار آزاد خبر می‌دهد و اگر این تلاش‌ها مؤثر واقع شود بازار از مسیر جو روانی حداقل میل به کاهش نرخ را جدی‌تر خواهد گرفت. با توجه به این موارد به احتمال قوی اوایل هفته جاری کاهش قیمت‌ها باز هم تجربه می‌شود ولی میل به تغییر فاز باقی خواهد ماند یعنی برای اواخر هفته آینده احتمال آغاز یک جریان افزایشی دیگر وجود دارد.

این روزها بازار به قدری پیچیده شده که این موارد تنها حالت گمانه‌زنی دارد و بهتر است نیم‌نگاهی به قیمت دلار آزاد ، قیمت‌های ثبت شده در بورس کالا و همچنین نرخ دلار نیمایی داشته باشیم زیرا هر کدام از این موارد می‌تواند به سرعت چهره بازار را تغییر دهد.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟