جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اسفند 1397

هفته‌ای برای رکوردشکنی‌های قاطع

هفته‌ای برای رکوردشکنی‌های قاطع
رکوردشکنی‌های معاملاتی در بازار پلیمرها نشان می‌دهد که شرایط این حوزه معاملاتی در مسیر رشدی عجیب گام برداشته است و بازار از هم‌اکنون خود را برای تغییر شرایطی سریع آماده کرده است.

به گزارش ویکی پلاست، مهمترین دلیل این رشد معامله پلیمرها که توانسته باز هم رکورد تاریخی بورس کالا را جابجا کند هم‌خوش‌بینی به دورنمای مثبت در فاز تولید و هم بیم و امید از نوسان قیمت‌هاست اگرچه در هر دو احتمال می‌توان بالابودن انتظاری حجم تقاضا را مدنظر قرار داد. اگر به تجربه سال 91 و 92 بازگردیم بازار پلیمرها در سخت‌ترین روزهای اقتصاد بهترین عملکردها را از خود نشان داده است.

در هفته گذشته بیش از 90 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل رشدی 11.7 درصدی داشت.

این رقم معاملاتی چند ویژگی بسیار مهم دارد؛

اول آن‌که بالاترین رقم معاملاتی در تاریخ بورس کالای ایران است.

دوم آن‌که رکورد قبلی به هفته قبل از آن باز می‌گشت یعنی این بازار به نسبت رکورد تاریخی هفته قبل ، باز هم رشدی بیش از 11 درصد را تجربه کرده و رکوردشکنی‌ها را به حد اعلای آن افزایش داده است.

سوم آن‌که در روزهای ابتدایی اسفندماه با شارژ مجدد برخی از سهمیه‌ها امکان خرید بالاتری فراهم بود که در کنار بالابودن مطلوب حجم عرضه‌ها به تداوم رکوردشکنی‌ها منجر شد.

چهارم آن‌که در روزهای پایانی سال میشه حجم تقاضا و همچنین حجم عرضه‌ها ناخودآگاه افزایش می‌یابد که خروجی آن تاکنون افزایش جدی حجم معاملات بوده است.

حجم عرضه‌ها به نزدیکی 96 هزار تن رسید که بالاترین رقم از اواخر سال گذشته تاکنون بوده است. حجم تقاضا نیز به بالاترین رقم از اوایل مهرماه سال جاری تاکنون یعنی زمان آزادسازی قیمت‌ها افزایش یافته است. همین دو داده کافی است تا جو عمومی در بازار افزایش جدی حجم معاملات را به چنگ آورد گویی موقعیتی مهم ایجاد شده که باید از آن حداکثر استفاده را برد.

البته پتروشیمی‌ها نیز در فاز عرضه اغلب کم نگذاشته‌اند و به گونه‌ای بازار داخلی را تغذیه می‌کنند که پیش از این سابقه نداشته است. حتی در زمان‌هایی که صادرات به صورت موقتی ممنوع شد (سال‌های 90 و 91 ) نیز این حجم تزریق کالا به بازار داخلی را شاهد نبودیم یعنی بالابودن عرضه به بازار داخلی را باید جدی گرفت که دو خروجی اصلی دارد یکی افزایش غیرقابل چشم‌پوشی حجم تولید در صنایع تکمیلی و دیگر احتمال برتری عرضه بر تقاضا در بازار داخلی که سیگنال اول پتانسیل رشد قیمت‌ها را ایجاد کرده و سیگنال دوم سرعت‌گیر اصلی افزایش نرخ بر پایه قیمت‌های بورس کالا به شمار می‌رود.

این مطلب به این معنی است که فرآیند‌های معاملاتی از بورس تا مصرف‌کننده نهایی در وضعیت فعلی نسبتاً متعادل شده و نقش‌آفرینی واسطه‌ها در اعمال سیاست‌های قیمتی کم‌رنگ‌تر می‌شود مگر برای گریدهایی خاص. این مطلب به این معناست که باید جریان قیمتی غالب در بازار آزاد را بر پایه قیمت‌های بورس کالا تعقیب کرد آن‌هم در شرایطی که بالابودن حجم معاملات در کل سرعت‌گیری در برابر رشد قیمت‌ها خواهد شد.

این مطلب به این معناست که به جز برخی از گروه‌های کالایی خاص که کاهش حجم معاملات داشتند باید روند عمومی در بازار را به سمت تمایل به عدم رشد قیمتی تعبیر کرد. این ادعا البته برای هر گروه کالایی با توجه به حجم معاملات متفاوت خواهد بود.

بر اساس گزارش های ویکی پلاست، کمترین قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی هم‌اکنون نزدیک به 8 هزار و 700 تومان است اگرچه در روزهای آینده امکان تغییر دارد. همنی نکته به معنی افزایش نزدیک به 100 تومانی قیمت‌های پایه است یعنی این بازار برای هفته جاری پتانسیل رشد دارد اگرچه در هفته‌ای که گذشته شاهد کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا بودیم.

شاید بتوان گفت قیمت‌های پایه در بورس کالا میل به رشد دارد ولی در مورد میزان این افزایش نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت زیرا هم دلار نیمایی افزایشی است و هم قیمت‌های جهانی اما تلفیق این دو سیگنال در کنار میل بازار جهانی نفت خام به کاهش نرخ در کنار افزایش قیمت نفتا و رشد بهای بسیاری از محصولات پتروشیمیایی در بازارهای بین‌المللی شرایط پیچیده‌ای را فراهم کرده است و تنها می‌توان گفت که قیمت‌های پایه میل به رشد نرخ دارند.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟