جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم بهمن ۱۳۹۷

انتظار برای واقع‌بینی بیشتر در بازار پلیمرها

انتظار برای واقع‌بینی بیشتر در بازار پلیمرها
قیمت دلار نیمایی در نرخ‌های مورد محاسبه فعلی در دو هفته اخیر 8 هزار و 292 تومان بود ولی در حال حاضر این نرخ برای متوسط هفتگی بیش از 9 هزار تومان است یعنی به صورت کلی پتانسیل رشد قیمت‌های پایه در هفته پیش رو وجود خواهد داشت.

به گزارش ویکی پلاست حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته کاهش داشت ولی جذابیت قیمتی موجب شد تا باز هم معاملات پر حجم و جذابی به ثبت برسد تا باز هم یک هفته پررونق به رغم چند روز تعطیلی به ثبت برسد. البته بازار از هفته آینده به سمت واقع‌بینی معاملاتی بیشتری به پیش خواهد رفت ولی تا تعادل واقعی بازار و منطقی‌تر شدن معاملات اندکی زمان نیاز داریم.

عقب‌نشینی حجم معاملات پلیمرها در هفته جاری به ثبت رسید اگرچه این هفته را می‌توان زمانی نیمه‌تعطیل برای بازارهای داخلی و حتی بورس کالا به شمار آورد. در این هفته شاهد افت نزدیک به 14 درصدی حجم عرضه‌ها بودیم که موجب شد تقاضا بیش از 30 درصد کاهش یابد. این شرایط که در نهایت افت 22.6 درصدی حجم معاملات را موجب شد و حجم داد و ستد پلیمرها به نزدیکی 59 هزار تن رسید. این در حالی است که همین حجم معاملاتی هم به معنی رونق در بازار تعبیر می‌شود و می‌توان گفت که روزهای خوب در این بازار ادامه یافته است.

از ویژگی‌های مهم معاملات این هفته کمتر بودن حجم تقاضا در مقایسه با عرضه‌هاست که نشان می‌دهد بازار از التهاب خرید فاصله گرفته و رفتار معامله‌گران منطقی‌تر از گذشته شده است اگرچه کاهش جذابیت عرضه‌ها هم در این خصوص اهمیت پیدا می‌کند. البته در دوره‌هایی که قیمت‌های پایه هر دو هفته یکبار اعلام می‌شد شاهد بودیم که حجم معاملات در دومین هفته اغلب کمتر از هفته قبل بود. با توجه به رشد قیمت‌ دلار نیمایی و البته کاهش عرضه‌های هفته جاری می‌توان گفت که امکان رشد عرضه‌ها در هفته آینده وجود دارد یعنی بستر اصلی برای رشد حجم معاملات به احتمال قوی در هفته آینده از شرایط فعلی بهتر خواهد بود. البته حجم معاملات در هفته جاری در کمترین سطح در 5 هفته اخیر بوده گویی یک جریان کاهشی برای حجم معامله پلیمرها می‌تواند متصور باشد ولی این گمانه‌زنی تنها یک احتمال است.

قیمت دلار نیمایی در نرخ‌های مورد محاسبه فعلی در دو هفته اخیر 8 هزار و 292 تومان بود ولی در حال حاضر این نرخ برای متوسط هفتگی بیش از 9 هزار تومان است یعنی به صورت کلی پتانسیل رشد قیمت‌های پایه در هفته پیش رو وجود خواهد داشت. بازار هم این احتمال را مدنظر قرار داده است و بررسی متوسط حجم معاملات در دو هفته جاری همین ذهنیت را در ذهن تداعی کند یعنی بخشی از حجم خرید هفته‌های اخیر برای استفاده از این نرخ‌های رسمی بوده است. با توجه به بالابودن حجم معاملات و امکان رشد موجودی انبارها در هفته‌های اخیر پتانسیل رشد قیمت‌ها اندکی تضعیف شده یعنی روند صعودی افزایش نرخ با سرعت‌گیر مهمی روبه‌رو شده است.

در روزهای اخیر شاهد هستیم که قیمت‌های پایه در بورس کالا افزایشی بوده ولی این افزایش نرخ کمتر از حد انتظار بود. همین مطلب در کنار شرایط واقعی تقاضا و البته برتری نسبی عرضه بر تقاضا اجازه رشد قیمت‌ها را نداد و بازار در طول هفته میل چندانی به رشد نرخ هم از خود نشان نداد. البته در روزهای پایانی هفته جاری جرقه‌هایی از رشد نرخ را مشاهده کردیم که به این احتمال هم در هفته قبل پرداخته بودیم. با توجه به این موارد بازار آرام آرام به سمت رشد قیمت‌ها متمایل خواهد شد ولی باز هم اوج تأثیرگذاری آن می‌تواند در روزهای پایانی هفته آینده باشد.

اگرچه در هفته جاری حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن کاهشی بود ولی در کل می‌توان گفت که این بازار هم‌اکنون در فاز رونق به سر می‌برد. همین ویژگی در کنار نوسان حجم معاملات در هفته گذشته به نسبت متوسط امسال ( 9 ماه اول سال جاری ) به این معنی است که بازار برای بسیاری از گروه‌های کالایی هنوز هم به تغذیه نیاز دارد یعنی پتانسیل رشد نرخ برخی از گریدها بیش از سایرین بوده و این ویژگی دیر یا زود تأثیر خود را بر بازار بر جای می‌گذارد.

البته بازار در هفته پیش رو منتظر اعلام قیمت‌های پایه جدید است و این سیگنال اگر با رشد نرخ همراه شود محرک افزایش قیمت‌ها خواهد بود ولی تأثیرگذاری آن اندکی زمان‌بر است. با توجه به رخدادهای قیمتی روزهای اخیر در بازار آزاد می‌توان گفت که حجم تقاضا آن‌گونه که در خوش‌بینی‌های تحلیلی به آن اشاره می‌شود؛ بالا نیست یعنی محرک اصلی برای رشد نرخ که همان تقاضاست قدرت چندانی ندارد و بازار به احتمال قوی برای افزایش نرخ مردد خواهد بود و برای بهبود قیمتی اندکی زمان نیاز خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟