جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

معاملات پلیمرها در اوج/ رکوردشکنی معاملات در سال 97
معاملات پلیمرها در هفته گذشته نه تنها رکورد سال جاری را شکست بلکه بیشترین حجم داد و ستد از اواخر سال 94 تاکنون بود که به معنی بهبود وضعیت تولید و مصرف مواد اولیه در روزهای اخیر است. این چهارمین هفته‌ای است که معاملاتی جذاب در بورس کالا به ثبت می‌رسد گویا هم‌اکنون به اوج قله معاملاتی رسیده‌ایم.

به گزارش ویکی پلاست، درخشش معاملات پلیمرها در بورس کالا این بار روشن‌تر از هفته‌های قبل بود تا جایی که یک رکورد معاملاتی مهم در هفته گذشته به ثبت رسید. آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین حجم معاملات هفتگی در سال جاری به ثبت رسید و دقیق‌تر بزرگ‌ترین معاملات هفتگی از اواخر سال 94 تاکنون ، در همین هفته تجربه شد. این سیگنال به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند جو غالب در بازار را تغییر داده و بسیاری از پیش‌بینی‌ها را هم تغییر دهد.

حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا برای هفته جاری را می‌توان در دو شیوه مختلف مورد محاسبه قرار داد ولی هر دوی این شیوه‌های محاسباتی باز هم ، همین رکوردهای معاملاتی را نشان می‌دهد. بر اساس گریدهای پلیمری و بدون توجه به شیوه‌های تقسیم بندی در بورس کالا ، حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته 74 هزار و 744 تن بود ولی اگر ملاک را تنها تقسیم‌بندی‌های بورس کالا بدانیم به جدول فوق می‌رسیم که حجم معاملاتی نزدیک به 76 هزار تن را نشان می‌دهد که خود یک رکورد مهم و معنی‌دار به شمار خواهد رفت.

از ویژگی‌های معاملاتی فوق رشد 9 درصدی حجم عرضه‌ها و ثبت رقمی بیش از 90 هزار و 600 تن بود که بالاترین حجم عرضه‌ها از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون است. همچنین تقاضا با کاهش 2 درصدی روبه‌رو شد که نشان می‌دهد عرضه‌های جذاب اندکی کاهش یافته ولی در کل عرضه‌های موجود به قدری گسترده بوده است که نیاز چندانی به حضور جدی در رینگ معاملات به منظور رقابت نبوده و بسیاری از خریداران احتمالاً به موفقیت در خرید خود یقین داشته‌اند. نزدیک به 84 درصد از عرضه‌های موجود مورد معامله قرار گرفته که خود از رونق محسوس تقاضا حکایت دارد. همین نکته یعنی  این‌که بازار روزهای خوبی را سپری می‌کند و قصد ندارد این خوبی‌ها را به این سادگی رها کند.

شاید عجیب‌ترین نکته در هفته جاری بالابودن حجم عرضه‌ها در بورس کالا باشد زیرا بالابودن حجم معاملات هفته قبل و حتی عقب‌نشینی نسبی متوسط قیمت‌ها در بازار داخلی جذابیت عرضه و همچنین توانایی عرضه را محدود می‌سازد ولی در عین ناباوری یکی از بالاترین عرضه‌های هفته در ماه‌های اخیر به ثبت رسید که نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها همه چیز را گویی در بازار داخلی تعقیب می‌کنند و همین نرخ‌ها را به عنوان سطوحی تعادلی برای بازار پذیرفته‌اند و البته عطای صادرات را هم به لقای آن بخشیده‌اند. این شرایط در وضعیتی که پتانسیل قاچاق مواد اولیه اندکی کاهش یافته است به معنی اوج تولید در صنایع تکمیلی است اگر همه این موارد را بخواهیم به این سادگی تحلیل کنیم.

اگرچه بازار هنوز مستعد اقدامات نظارتی است ولی خطر این اقدامات اندکی کاهش یافته آن‌هم در شرایطی که همه گریدها در معرض نگرانی نیستند و البته کمتر کسی به حجم معاملات پایین به صورت نظارتی ورود می‌کند. این در حالی است که ذهنیت‌ها از رشد قیمت دلار هم موجب شده تا خرید به منظور انبارداری جذابیت پیدا کند تا شاید خریدهای فعلی در سال آینده با سود مطلوبی به فروش برسد. البته در شرایطی که ناامنی در بازار ایجاد شود و بیم و امید از رشد قیمت‌ها فراگیر شود تولیدکنندگان هم به سمت خرید بیشتر متمایل خواهند شد تا موجودی انبارهای بالاتری داشته باشند. این استراتژی البته در گذشته یک بار جوابگو بوده ولی این بار شرایط متفاوت است.

همین نکته که پتروشیمی‌ها به نوسان قیمت‌های پایه نه تنها اعتراض نمی‌کنند بلکه با افزایش عرضه‌ها گویی به این قیمت‌ها مهر تأیید می‌زنند اندکی مشکوک به نظر می‌رسد. عرضه‌کنندگان اصلی بازار را بعضاً بهتر از سایرین می شناسند و باید از این نکته ترسید که آیا عرضه‌کنندگان چیزی می‌دانند که خریداران نمی‌دانند؟ البته ممکن است در صادرات به شدت مشکل داشته باشند ولی همین جواب تمام رخدادهای بازار را نشان نمی‌دهد.

نگاهی به قیمت دلار نیمایی در روزهای اخیر بین 8200 تا 8500 تومان بوده ولی متوسط قیمت‌های هفتگی حتی بالای 9000 تومان را هم به خوبی مشاهده کرده است. اگر قرار باشد قیمت دلار نیمایی کاهش یابد اولین کسانی که از این احتمال مطلع می‌شوند پتروشیمی‌ها هستند زیرا خود یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این سامانه خواهند بود. از این مسیر شاید بتوان به کاهش قیمت‌ها توجه کرد و البته داده‌های دیگر هم وجود دارد که در روزهای آینده شواهد بیشتری از آن را مشاهده می‌کنیم و سپس به آن ها خواهیم پراخت.

در هر حال قیمت‌های موجود در بورس کالا برای هفته آینده هم ثابت خواهد ماند و برای نرخ‌های پایه بعدی نیز هیچ ذهنیتی از نوسان قیمت‌های جهانی و دلار نیمایی وجود ندارد و نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد. با توجه به این شرایط برای هفته آینده امکان تعدیل نرخ و یا عدم رشد قیمت‌ها متصور است ولی به مرور زمان باید احتمال جرقه‌های رشد قیمتی را هم مطرح کرد.

در آینده باز هم به این مباحث خواهیم پرداخت. نوسان حجم معاملات گروه‌های کالایی در مقایسه با هفته قبل یا متوسط امسال می‌تواند اطلاعات جذابی را در این خصوص و امکان نوسان قیمت‌ها ارائه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟