جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول بهمن 1397

دومین هفته تداوم رونق پلیمرها

دومین هفته تداوم رونق پلیمرها
بازار بیش از قبل به واقعیت‌های بورس کالا توجه نشان می‌دهد بنابراین قیمت‌های پایه در بورس هستند که در نهایت دورنمای نرخ را تعیین خواهند کرد اگرچه رقابت برای خرید و نرخ کشف شده نیز در اولویت بعدی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ویکی پلاست، دومین هفته پر حجم معاملات پلیمرها نشان داد که این بازار تغییر فازی جدی را در پیش گرفته و از این پس باید شاهد تغییراتی بنیادین در حجم تولید در صنایع تکمیلی باشیم آن هم در شرایطی که نزدیکی به روزهای پایانی سال وضعیت بهتری را برای فروش رقم می‌زند.

پس از رشد 45 درصدی حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته، این هفته شاهد عقب‌نشینی 5 درصدی این حجم بودیم که منطقی به نظر می‌رسد. کاهش نزدیک به 2 درصدی حجم عرضه‌ها و همین میزان افت تقاضا نشان می‌دهد که بازار پلیمرها بورس کالا هنوز هم از تعادل مطلوبی هفته گذشته خارج نشده و شرایط خوبی را از لحاظ حجم معاملات تجربه می‌کند. این سیگنال یعنی بالابودن نسبی حجم عرضه و تقاضا و وضعیت مطلوب حجم معاملات چند داده مختلف را ارائه می‌کند.

بازار قیمت‌های موجود را پذیرفته و به سمت خرید محصولات نهایی و مواد اولیه ترغیب شده است. حجم عرضه‌ها متناسب است و همین حجم از معاملات حمایت می‌کند آن هم در شرایطی که پایین بودن موجودی انبارها باید آرام آرام متعادل شود یعنی بازار خود را بالاخره با قیمت‌های بورس کالا وفق دهد. این مطلب هم به این معناست که نقش بورس کالا و اطلاعات و آمارهای استخراجی از آن برای تحلیل بازار پلیمرها قوی‌تر خواهد بود.

البته چیزی که بازار همیشه به آن توجه دارد نوسان قیمت‌هاست و بیشتر منتظر است تا دورنمای نرخ را در این قبیل نوشته‌ها جستجو کند. همان‌گونه که عنوان شد بازار بیش از قبل به واقعیت‌های بورس کالا توجه نشان می‌دهد بنابراین قیمت‌های پایه در بورس هستند که در نهایت دورنمای نرخ را تعیین خواهند کرد اگرچه رقابت برای خرید و نرخ کشف شده نیز در اولویت بعدی قرار خواهد گرفت و البته برای هر گروه کالایی مجزا باید مورد بررسی قرار بگیرد. در هفته گذشته از احتمال رشد قیمت‌ها در اواخر این هفته سخن گفتیم که برای برخی از گریدها جذاب همین اتفاق رخ داد.

اگر به نمودارهای قیمتی برخی از گریدهای برتر توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد که برخی از پلیمرها در روزهای گذشته در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته‌اند و دقیق‌تر می‌توان گفت که جرقه‌های افزایش نرخ در این بازار بیشتر شده است. این داده را باید مهم ارزیابی کرد زیرا نشان می‌دهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها جدی است و با پایین بودن موجودی انبارها، امکان انتقال رشد تقاضا بر رشد قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است. این مطلب به این معنی است که حد تحمل بازار برای پذیرش تکانه‌های معاملاتی کاهش داشته و به محض ورود یک تقاضای مطلوب، قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد چون جنس چندانی در بازار وجود نداشته است.

این شرایط هم برای مواد اولیه و هم برای محصولات نهایی یکسان است ولی تا چند روز گذشته و چند هفته اخیر خودنمایی نمی‌کرد چون تقاضای مهمی در بازار وجود نداشت. حال در شرایطی که تقاضا اندکی بهبود یافته و واقعیت‌های زیرپوستی بازار نمود بیشتری پیدا کرده است چهره بازار هم تغییر خواهد کرد. البته تکانه‌های رشد قیمتی در اواخر این هفته در گزارش‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفته بود و این احتمال هم مطرح شد اگرچه از این به بعد بازار با چهره‌ای جدید ایفای نقش خواهد کرد که نیاز به ترسیم جدید موقعیت‌ها دارد.

در گزارش هفته گذشته عنوان کردیم بازار تغییری بزرگ را تجربه کرده که می‌تواند سرنوشت بازار را تغییر دهد. دقیقاً همین اتفاق رخ داده یعنی برای دومین هفته پیاپی شاهد حجم معاملاتی بالای 60 هزار تن بودیم که از متوسط بازار هم بهتر است. به عنوان مثال در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به نسبت متوسط امسال 5.3 درصد و به نسبت متوسط پارسال 17.7 درصد رشد داشته است که با توجه به بهتر بودن حجم معاملات هفته قبل؛ نشان می‌دهد دو هفته مطلوب را تجربه کرده‌ایم.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟