جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بازار پلیمر‌ها همچنان نابسامان است
رشد محدود حجم معاملات در هفته گذشته در بورس کالا در کنار تداوم افت نرخ در بازار داخلی دوگانه‌ای نسبتاً متناقض را نشان می‌دهد که البته برخی از خوش‌بینی‌های زیرپوستی در بازار را تقویت می‌کند اگرچه هشدار رکود تورمی را می توان هنوز در تار و پود بازار مشاهده کرد.

به گزارش ویکی پلاست، در آمارهای مختلف شاهد رشد حجم معاملات در بورس کالا هستیم. در جدول‌های بورس کالا رشد 8 درصدی حجم معاملات ثبت شده ولی بررسی دقیق‌تر معاملات پلیمرها به تفکیک گریدها نشان می‌دهد که رشد واقعی 8.5 درصد بوده است.

هر دو داده به این معنی است که بازار برای هفته‌ای که سپری شد شرایط بهتری را تجربه کرده است و حجم معاملات بیش از 3 هزار تن افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهد که هنوز هم بازار در فاز رکود قرار دارد ولی اوضاع در ظاهر بهبود یافته است. این در حالی است که حجم معاملات سلف مخصوصاً برای واحدهایی که هم‌اکنون در فاز اورهال قرار دارند افزایش یافته بنابراین به صورت واقعی حجم تزریق کالا از بورس به بازار تغییر چندانی نمی‌کند.

مهمترین رخدادها در هفته گذشته در بازار پلیمرها:

  • رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا
  • تداوم افت نرخ در بازار داخلی که نشان‌دهنده ضعف جدی و فراگیر تقاضاست.
  • رشد محدود عرضه و تقاضا که به افزایش حجم معاملات پلیمرها منجر شد.
  • تلاقی رشد نرخ در بورس کالا و کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی که تناقضی نگران‌کننده را نشان می‌دهد و همین داده شاید آینده بازار را تعیین کند.

روند معاملات در بورس کالا نشان می‌دهد که از ابتدای مهرماه تاکنون، شاهد کاهش گام به گام حجم معاملات پلیمرها هستیم و این روند به صورت کلی هنوز هم ادامه دارد. ارقام مورد معامله فعلی نشان می‌دهد که یا حجم تقاضای واقعی در بازار همین رقم‌های محدود است و یا فاصله معاملات بورس کالا با نیاز واقعی صنایع از موجودی انبارها تأمین می‌شود. این در حالی است که کاهش قیمت‌ها خود از برتری عرضه بر تقاضا حکایت دارد یعنی با عرضه‌های انباری به شدت افزایش یافته و یا تقاضای واقعی کاهش جدی داشته است.

ساده‌ترین پاسخ برای تشریح شرایط موجود همان ضعف تقاضا و رکود است که بازار محصولات نهایی و مصنوعات پلیمری آغاز شده و به بازار مواد اولیه رسیده است.

 حال در شرایطی که قیمت‌های پایه در بورس کالا افزایش داشته و شاید بتوان گفت شاهد رشد بیش از 5 درصدی متوسط قیمت‌ها در بورس کالا هستیم، هم‌اکنون چهره واقعی بازار را باید نگران‌کننده‌تر ارزیابی کرد و آن تلاقی رکود و تورم بوده که به رکود تورمی مشهور شده است.

 در گزارش هفته قبل دقیقاً این نگرانی را هشدار دادیم ولی امروز با رشد قیمت‌ها در بورس، عدم رشد جدی و قدرت‌مند معاملات در بورس کالا و کاهش نرخ در بازار داخلی و ضعف تقاضا می‌توان این هشدار پیشین را به وضوح مشاهده کرد.

نگرانی اصلی در این شرایط عدم وجود یک رویکرد غالب در وضعیت رکود تورمی است یعنی برای عبور از شرایط دشوار فعلی دستورالعمل مدونی وجود ندارد ولی ساده‌ترین واقعیت را باید تلاش برای تداوم تولید در واحدهای تولیدی دانست.

حفظ وضع موجود شاید خود بزرگ‌ترین در روزهای سخت فعلی باشد و احتمالاً تا اواخر آذرماه و آغاز به کار مجدد اغلب واحدهای پتروشیمی این شرایط سخت ادامه دارد ولی پس از آن انتظار داریم تا با افزایش احتمالی عرضه‌ها از حجم مصرف در زنجیره تولید حمایت بیشتری به عمل آید.

همان‌گونه که از جدول زیر پیداست PVC، سبک فیلم، پلی استایرن انبساطی و سنگین تزریقی بیشترین کاهش حجم معاملات را تجربه کردند ولی در برابر آن پ پ نساجی، سبک خطی، سنگین اکستروژن و گریدهای لوله و سنگین بادی بیشتری افزایش حجم داد و ستد را در بر داشتند. همین موارد پتانسیل نوسان قیمت‌ها در بازار را تقویت می‌کند.

دورنمای بازار مبهم است ولی جریان کاهش نرخ موجود می‌توان به صورت مقطعی در بازار ادامه یابد آن‌هم در شرایطی که خبر مهمی از رشد تقاضا و یا تقویت حجم تولید در صنایع تکمیلی مخابره نشده است.

این موارد در نهایت افت شکننده نرخ را در بر دارد ولی پس از آن بازار مجبور خواهد شد تا رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا را به رسمیت بشناسد ولی این فاز رشد قیمت‌های احتمالی هم چندان قدرتمند نخواهد بود و در نهایت یا ثبات نرخ و یا آرامش قیمتی را برای چند هفته آینده و یا دی‌ماه شاهد خواهیم بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟