جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۲۳ آبان ۱۳۹۷ 0 1322

گزارش بازار محصولات پتروشیمی هفته چهارم آبان ماه 1397

تداوم کاهش نرخ در هفته‌ای که گذشت

تداوم کاهش نرخ در هفته‌ای که گذشت
قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد هنوز هم کاهشی است و البته برتری عرضه‌ها بر تقاضا بیش از گذشته است. برآوردها نشان می‌دهد که موجودی انبارها در واحدهای تولیدی در صنایع بالادستی و همچنین در بازار داخلی به نسبت بالاست و همین داده تاکنون تأثیرگذاری محسوسی را در بازارها بر جای گذاشته است. وضعیت معاملات در بورس کالا و همچنین نوسان نرخ و شرایط کلی عرضه و تقاضا شائبه رکود را حتی تقویت کرده و با توجه به دستورالعمل صادراتی جدید شاید تنها راه فرار از رکود صادرات باشد.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته جاری حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا رقمی نزدیک به 73 هزار تن بود که به نسبت هفته قبل از آن افت محدودی را نشان می‌دهد. این در حالی است که حجم عرضه اولیه و امکان رشد عرضه‌ها در بورس کالا جمعاً به نزدیکی 80 هزار تن رسید که حکایت از توانمندی بالای عرضه‌کنندگان در شرایط فعلی بازار دارد.

این آمارها نشان می‌دهد که موجودی انبارهای عرضه‌کنندگان به نسبت بالاست و پتانسیل تغذیه کافی بازار را به صورت عمومی در بر دارد. البته با توجه به ضعف نسبی تقاضا، تمامی پتانسیل عرضه‌ها در تالار بالفعل نشد اگرچه همین رقم عرضه ثبت شده نیز جذاب به نظر می‌رسد.

نکته مهم وضعیت عرضه و تقاضا برتری عرضه بر تقاضاست که نشان‌دهنده عدم تمایل جدی برای خرید است که باز هم حکایت از بالابودن موجودی انبارها در بازار داخلی دارد و همچنین نشان می‌دهد تقاضای واقعی در بازار چندان هم بالا نیست. این مطلب چهره نگران‌کننده‌ای از بازار را ترسیم می‌کند زیرا تقاضای واقعی برای تولیدات در صنایع تکمیلی ضعیف است و سفارش تولید هم به همین میزان ضعیف ارزیابی می‌شود.

حجم معاملات در هفته جاری نزدیک به 46 هزار و 850 تن بود که همین رقم هم نگرانی از رکود را برجسته می‌سازد. اگر حجم معاملات در هفته آینده نیز کاهش یابد باید با صراحت بیشتری نگرانی از رکود را برجسته ساخت.

در بازار داخلی هنوز هم شاهد افت قیمت‌ها هستیم و روند نزولی نرخ به صورت کلی وارد پنجمین هفته خود شده است. این مطلب هم برتری عرضه بر تقاضا و تأثیرپذیری بازار آزاد از نوسان قیمت‌های پایه را نشان می‌دهد. حال در شرایطی که مازاد عرضه و افت قیمت‌ها در بازار داخلی مشهود است تلاش برای فروش و ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز خودنمایی خواهد کرد اگرچه بازار منتظر اعلام قیمت‌های پایه جدید است. جو روانی در بازار نیز کاهشی است و کاهش نسبی قیمت دلار و سکه هم به این شرایط دامن می‌زند.

در ضعف فعلی تقاضا شاید تنها مسیر برای برون رفت از روزهای سخت فعلی صادرات محصولات نهایی باشد آن هم در شرایطی که در دستورالعمل جدید امکان معافیت صادرکنندگان خرد پیش‌بینی شده و انعطاف بیشتری برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است. البته هنوز خبری از اجرایی شدن این دستورالعمل مخابره نشده ولی به احتمال قوی به سرعت اجرایی خواهد شد. به عنوان یک نمونه مشخص شاهد هستیم که قیمت زعفران در بازارهای فیزیکی و آتی بورس کالا امروز به رغم عدم رشد قیمت دلار افزایش جدی داشت که نشان می‌دهد این بازار صادراتی به دستورالعمل صادراتی اخیر به شدت خوش‌بین است.

در لحظه تنظیم این گزارش بهای نفت خام برنت به کمتر از 67 دلار در هر بشکه هم رسید که نشان می‌دهد در بازارهای جهانی باید احتمال کاهش قیمت‌ها را برای فرآورده‌ها، خوراک صنایع پتروشیمی و حتی پلیمرها را در نظر گرفت. این در حالی است که قیمت ارز ثانویه برای هفته جاری افزایشی است یعنی بخشی از کاهش قیمت‌های جهانی ( احتمالی ) را خنثی می‌کند. با توجه به آخرین نرخ ( تا این لحظه ) قیمت دلار نیمایی نزدیک به 1.3 درصد افزایش یافته است ولی انتظار داریم که قیمت‌های جهانی برای اغلب گریدها کاهش نرخ بزرگ‌تری را تجربه کند ولی این گمانه‌زنی را باید در روز شنبه مورد بازبینی قرار دهیم.

کاهش نسبی حجم معاملات در بورس کالا به افت داد و ستد در بسیاری از گروه‌های کالایی منجر شد ولی شاهد هستیم که حجم تقاضا برای خرید کاهش بیشتر داشت. این شرایط نشان می‌دهد که دلیل افت معاملات ، افت عرضه نیست بلکه رغبت چندانی به خرید وجود ندارد.

شاید بازار منتظر است که قیمت‌ها باز هم کاهش یابد یعنی خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. این شرایط اگر با کاهش قیمت‌های پایه همراه شود مثبت ارزیابی می شود اگرچه بازار تقریباً مطمئن است که عرضه‌های کافی در بورس و بازار وجود دارد. در این شرایط تقاضا حرف اول و آخر را خواهد زد ولی برخی شایعات همچون اورهال بعضی از واحدهای پتروشیمی و یا کاهش انتظار حجم عرضه‌ها برای یک یا چند کالای خاص باز هم تأثیر روانی خود را بر قیمت‌ها بر جای می‌گذارد.


ترسیم دورنمای بازار در شرایط فعلی چندان پیچیده نیست ولی هنوز بسیاری از داده‌های مورد نیاز شفاف نشده است. بازار انتظار دارد که قیمت‌ها کاهش یابد و همین جو روانی در کنار ضعف جدی تقاضا خود به خود دورنمای نرخ را تعیین می‌کند. البته نباید به واقعیت‌های معاملاتی در بورس کالا کم توجه باشیم مخصوصاً در شرایطی که هنوز ذهنیت غالبی برای تعیین قیمت‌های پایه از مسیر نرخ‌های جهانی و نوسان قیمت دلار نیمایی وجود ندارد. باز هم مسیر بازار را در این شرایط قیمت‌های پایه در بورس کالا تعیین می‌کند ولی به صورت عمومی می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت را در نظر گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟