شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تست بلبین (Belbin) و یک ماه کار آزمایشی کارمند خوب را به شما معرفی می‌کند
۸ مؤلفه‌ای که تست بلبین دارد می‌تواند به شما کمک کند تا تیمی را بچینید که موفقیت کاری بالایی داشته و نقاط ضعف را پوشش دهد.

به گزارش ویکی پلاست، روز سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ مطلبی را تحت عنوان «تست مهارت بگیرید و یک ماه آزمایشی کار کنید» در ویکی پلاست منتشر کردیم که مورد توجه مخاطبان گرامی قرار گرفت.

سؤالاتی در بخش نظرات این پست درج شد و این سؤالات را مجددا با آقای طالبی مطرح کردیم. آنچه در ادامه می خوانید، راهکارهای عملی انجام تست بلیبن و نحوه انتخاب کارمندان خوب است، بخوانید:

عادل طالبی استراتژیست و مجری کسب و کار دیجیتالی در پاسخ به سؤالی که در بخش نظرات مطرح شده بود، گفت: تست‌های مرتبط با روانشاسی زیادی داریم؛ مثلا برای دانش آموزان تست وکسلر را استفاده می‌کنند که تست رغبت سنجی است و کمک می‌کند تا مشخص شود دانش آموزان در آینده دنبال چه مشاغلی بروند موفق‌تر خواهند بود. این تستها در دوره زمانی خاصی استفاده می‌شوند تست هالند یکی دیگر از این تستها است.

وی با اشاره به اینکه یک سری تست ها مثل MBTI هستند که تست‌های شخصیت شناسی است و برای افراد بالای ۲۰ سال استفاده می‌شود گفت: این تست برای بررسی یک سری پارامترها در  شخصیت فرد در حوزه کاری مورد ارزیابی قرارمی‌دهد. تست دیگر مثل DISC است که تست رفتار شناسی است و رفتار فرد را در گروه و جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در ادامه برای توضیح بیشتر پیرامون تست بلبین (Belbin)، گفت: این تست بسیار کارآمد است و توانایی کار تیمی افراد را می‌سنجد. این تست به ما نمی‌گوید فرد چه مشخصه ای دارد است بلکه می‌گوید فرد در کجای تیم می‌تواند قرار بگیرد. چه نقش‌هایی را می‌تواند در تیم ایفا کند. 

به گفته طالبی، تست بلبین، ۸ سنجه دارد و هر فردی می‌تواند در این ۸ سنجه قرار گیرد. مثلا R به معنای ریسرچ است یعنی کسی که فرد کنجکاوی است و دنبال منابع اطلاعاتی است و اطلاعات جمع می‌کند در هر تیمی ما به یک R  احتیاج داریم یک مولفه دیگر D  یا دایرکتور است یعنی هدایتگر و راهبر. در یک تیم اگر دو نفر D بالا داشته باشند تیم از هم می‌پاشد چون هر دو می‌خواهند دستور بدهند و تیم به هم می‌ریزد. 

مؤلفه دیگری در تست بلبین وجود دارد به اسم S یعنی فرد ساپورت کننده است. در هر تیم یک یا دو نفر ساپورتر نیاز است تا وقتی عضوی از تیم غمگین شد او بتواند حمایت کند و آرام کند. مؤلفه دیگر به اسم F  یا فینیشر دارد به معنای تمام کننده حتما باید این فرد باشد که کار نیمه تمام را تمام کند. 

طالبی ادامه داد: یک مؤلفه دیگر به اسم I یا اینپلمنت یا گسترده گر هم دارد که توسعه‌گر کار است. در هرتیمی باید حتما ۸ نقشی که در تست بلبین آمده به شکل کاملی باشد و اگر نباشد تیم، انسجام کارایی لازم را نخواهد داشت. این تستی است که ما بیشتر برای استخدام استفاده می‌کنیم.

فردی که می‌آید علاوه بر اینکه ویژگی‌های فردی را با ام بی تی ای یا تست دیسک می‌سنجیم باید تست بلبین را هم انجام دهیم تا متوجه شویم این فرد وقتی در تیم قرار می‌گیرد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

مثلا ممکن است یک نفر برای استخدام مراجعه کند که D بالا دارد هر چند ویژگی‌های خوب زیادی دارد اما وقتی شما یک نفر با D بالا در تیم دارید ورود فرد دوم می‌تواند تیم کاری را از بین ببرد. 

این استراتژیست کسب و کار گفت: نکته دیگری که باید تأکید کنم این است که برخی افراد ممکن است خودشان را بد پرزنت کنند مثلا ممکن است فردی بگوید ویژگی اضطراب زیاد را دارد اما وقتی شروع به کار کرد متوجه می‌شوید که او آرامش زیادی دارد این نشان می‌دهد محیط کار قبلی به شدت او را بهم می‌ریخته و در واقع محیط نامطلوب بوده است. 

بنابراین بهتر است یک ماه فرد به صورت آزمایشی کار کند بعد از یک ماه شما می‌توانید ارزیابی دقیقی داشته باشید. معمولا در یک ماه آزمایشی ما فرد را در فشار بیشتری از کار معمول قرار می‌دهیم تا آستانه تحمل او را بسنجیم و بدانیم در شرایط بحرانی یا شرایطی که استرس بیش از حد معمول می‌شود او چه واکنشی خواهد داشت. اما بعد از یک ماه این فشار از روی فرد برداشته می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 91%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
احسان علیمردی یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
مطلب بسیار مفید و کاربردی ای بود ممنون از سایت ویکی پلاست به خاطر انتشار چنین مطالبی ارسال پاسخ
سارا یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
خیلی جالب بود...ممنون ارسال پاسخ
انوشه مهری یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
ممنون که از ایشون مطلب میزارید ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟