جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم مهرماه

عقب‌گرد معاملات پلیمرها در بورس کالا

عقب‌گرد معاملات پلیمرها در بورس کالا
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که احتمال تغییر در ساز و کار فعلی با محوریت آخرین دستورالعمل وزارت صمت برای تعیین قیمت‌های پایه بر مبنای متوسط معاملات 4 هفته گذشته وجود دارد.

به گزارش ویکی پلاست، کاهش عرضه پلیمرها به افت حجم معاملات در بورس کالا منجر شد اگرچه در هفته گذشته با نوسان شدید قیمت دلار در بازار آزاد ، جو روانی کاهشی مهمی در بازار پلیمرها خودنمایی کرد که این خریدهای هیجانی را به حداقل رساند و البته با فرض موجودی بالای انبارها پتانسیل افت نرخ وجود دارد ولی این ادعا با اما و اگرهای بسیاری روبه‌روست. 

در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بیش از 15 درصد کاهش یافت و البته دلیل این افت حجم داد و ستد را باید در کاهش عرضه‌ها به بیش از 64 هزار تن دانست. این حجم عرضه کمترین رقم در 6 هفته گذشته و البته حجم معاملات هم در کمترین سطح در 4 هفته اخیر بوده است.

تجمیع این داده‌ها به معنی کاهش تزریق کالا از بورس به بازار است اگرچه به نسبت موجودی انبارها بالاست یعنی در ساز و کار کلی بازار به احتمال قوی تغییر محسوسی رخ نخواهد داد. این در حالی است که حجم تقاضا نیز کاهش بیش از 24 درصد داشته است که البته برای این سیگنال داده‌های جانبی دیگری مؤثر بوده ولی در کل می‌توان گفت که ذهنیت خرید حداکثری در بورس کالا تا حدودی تقلیل پیدا کرده است. این تغییر تقاضا را نمی‌توان بی‌ارتباط با نوسان قیمت دلار و کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد به شمار آورد ولی واقعیت‌های معاملاتی در هفته پیش‌رو و هفته بعد از آن مشخص خواهد شد آن هم در وضعیتی که دورنمای نوسان قیمت‌های پایه با اما و اگرهایی روبه‌روست.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که احتمال تغییر در ساز و کار فعلی با محوریت آخرین دستورالعمل وزارت صمت برای تعیین قیمت‌های پایه بر مبنای متوسط معاملات 4 هفته گذشته وجود دارد. اگرچه این مطلب تنها شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌هاست ولی در صورت تغییر این ساز و کار که هنوز به صورت کامل اجرایی نشده یکی از سیگنال‌های مهم رشد قیمتی برای کل بازار محدود خواهد شد. در آینده بیشتر به این بحث می‌پردازیم. 

ذات کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به معنی انتظار کاهش حجم معاملات اغلب گریدهاست ولی باید به صورت مشخص در این خصوص صحبت کرد. نگاهی به نوسان حجم معاملات همین مطلب را تأیید می‌کند آن هم در شرایطی که تنها پت بطری و سبک خطی رشد حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. 

با توجه به کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و البته بالابودن حجم معامله در دو هفته قبل از آن و مساعدشدن بخشی از مشکلات حمل و نقل به نظر می‌رسد شرایط برای افزایش عرضه در بازار آزاد فراهم است و از این مسیر می‌توان انتظار تثبیت بازار و حتی کاهش قیمت‌ها را مطرح کرد. این در حالی است که جو روانی رشد قیمت دلار شکسته است و کمتر کسی انتظار دارد که دلار باز هم قیمت‌هایی نزدیک به 20 هزار تومان را تجربه کند و البته دولت هم بسیاری از دلال‌ها و مردم عادی را در بازار دلار از لحاظ روانی ضربه فنی کرده است.

این موارد نشان می‌دهد که انتظار رشد قیمت پلیمرها به دلیل هیجان خرید هم به شدت کم‌رنگ شده و از این مسیر اجازه رشد قیمت‌ها به بازار داده نخواهد شد.

هنوز نمی‌توان در مورد دورنمای بازار اظهارنظر قاطعی داشت زیرا تکانه‌های رشد قیمت‌ها به صورت مقطعی پتانسیل خودنمایی دارد ولی جریان غالب می‌تواند کاهشی باشد. این در حالی است که اگر سخت‌گیری‌های موجود در مسیر صادرات هم در چارچوب تعهد ارزی و هم بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما مرتفع شود سیگنال بزرگی برای افزایش تقاضا ایجاد خواهد شد که بازار را وارد یک مسیر جدید می‌کند.

بالابودن موجودی انبارها ، کاهش تمایل به خرید و امیدواری به کاهش بیشتر قیمت‌ها ، بیم و امیدهای دلاری و نوسان نرخ‌های واقعی و صوری و همچنین نزدیک‌تر شدن به زمان اجرای تحریم‌های آمریکا و البته کاهش قدرت خرید مردم و کاهش بهای سهام همگی مواردی است که در نهایت دورنمای مبهم بازار را ترسیم می‌کند ولی این شرایط عمومی پتانسیل کاهش نسبی قیمت‌ها را تقویت کرده است.

اگر وزارت صمت از دستورالعمل خود برای تعیین قیمت‌های پایه بر مبنای معاملات 4 هفته گذشته عقب‌نشینی کند خود به معنی یک داده کاهشی جدید در بازار است ولی اگر سخت‌گیری‌های صادرات هم ملایم‌تر شود پتانسیل رشد تقاضا را در بر خواهد داشت.

این موارد در حالی است که واسطه‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از کاهش نرخ در بازار داخلی جلوگیری شود. اجماع داده های متناقض موجود به این معنی است که یک هفته بحرانی و دقیق‌تر مبهم در پیش است بنابراین هر پیش‌بینی پتانسیل خطای بالایی خواهد داشت بنابراین در شرایط فعلی حفظ جانب احتیاط بهترین رویکرد اجرایی است ، نیاز خود را حتی المقدور از بورس کالا تأمین کنید و تلاش نکنید تا موجودی انبارها را افزایش دهید. بهترین رویکرد در شرایط فعلی نگهداری بخشی از دارایی به صورت وجه نقد و بخشی دیگر به صورت مواد اولیه است تا کمترین آسیب متوجه فعالیت واحدهای تولیدی شود.

در هر حال جریان غالب در بازار کاهشی است ولی این مطلب به معنی کاهش قیمت همه گریدها نخواهد بود و هر بازار شرایط خاص خود را دارد. به نظر می‌رسد جو روانی موجود و بیم و امید از آینده یک یا دو روز دیگر در بازار خودنمایی کند و در صورت مساعدتر شدن وضعیت حمل و نقل شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار خواهیم بود که ساده‌ترین خروجی آن کاهش نرخ است ولی باز هم نباید جانب احتیاط را از دست داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 89%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟