پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش صرافخانه از نکات مهم دستورالعمل خرید و فروش اسکناس در شبکه صرافی‌های مجاز
محوریت دستورالعمل جدید با هدف اصلاح دستورالعمل پیشین بانک مرکزی (دستورالعمل "آغاز به‌کار صرافی‌ها") صادر شده و عملاً منابع اسکناس، به دو دسته تقسیم کرده است:

یک منبع، همان ارزهایی در خارج از کشور هستند که متعلق به صادرکنندگان بوده و در نیما به صرافی‌ها فروخته می‌شود؛

و منبع دیگر نیز، ارزهایی هست که صرافان از منابع خود یا کارگزارشان در خارج از کشور تهیه کرده و هیچ ارتباطی با ارز صادرکنندگان ندارد.

اما نکات مهم این دستورالعمل چیست؟

1- بانک مرکزی قبلاً گفته بود صرافی‌ها فقط می‌توانند پنج درصد از ارزهای صادرکنندگان را که در سامانه نیما خریداری کرده‌اند تبدیل به اسکناس کرده و به کشور وارد کنند و نیاز به اخذ مجوز برای آن ۵٪ از بانک مرکزی نبود و خود صرافی‌ها هم می‌توانستند راسا اقدام به فروش اسکناس در صرافی خود نمایند؛

ولی در دستورالعمل جدید اگرچه محدودیت ۵٪ برداشته شده و صرافان به هر میزان می‌توانند ارز نیمایی را تبدیل به اسکناس کرده و وارد نمایند، اما مشروط بر این است که قبلِ آن از بانک مرکزی "مجوز واردات ارز نیمایی" دریافت نمایند که این خود از سرعت جریان ورود اسکناس می‌کاهد؛

از آن‌ مهمتر، الزام صرافان به واریز اسکناس‌های نیمایی به یک حساب ارزی است که توسط بانک مرکزی معرفی می‌گردد و فروش آن نیز باید با هماهنگی بانک‌مرکزی صورت پذیرد!

معلوم نیست با چه کارمزدی قرار است صرافی ریسک کرده و اسکناس‌های نیمایی را وارد نماید و آیا قرار است بانک مرکزی اسکناس‌ها را از صرافی خریداری نماید؟ و با چه نرخی؟ عامل انگیزشی صرافان در ورود اسکناس نیمایی کجا تعریف شده است؟

2-  اما نکته مثبت دستورالعمل آن است که به صرافان اجازه می‌دهد منابع ارزی خودشان در خارج از کشور را تبدیل به اسکناس کرده و به نرخ بازار آزاد در محل صرافی خود به فروش برسانند؛ در این‌صورت، نیاز به مجوز ندارند و تنها باید "نوع ارز، نرخ خرید، حجم اسکناس، و محل ورود اسکناس" را قبل از هر واردات به بانک مرکزی "اعلام" نمایند.

هیچ الزامی هم به واریز اسکناس به حساب‌های معرفی شده از سوی بانک مرکزی یا حساب‌های ارزی صرافی در بانک‌ها "نیست" و لحن بانک مرکزی در این مورد، پیشنهادی است.

 ورود اسکناس از منابع صرافی‌ها [و نه ارزهای صادراتی] از این جهت دارای مزیت نسبی است که حساسیت مراجع نظارتی، امنیتی و قضائی روی آن‌ها کمتر است و صرافان را از برخورد مراجع فوق در سال‌های آتی تا حدود زیادی مصون نگه می‌دارد و آن‌ها را در حاشیه امن قرار می‌دهد.

اما نکته مورد سوال در این بخش، یکی تعریف "سود متعارف" از دید بانک مرکزی است که نیاز به پاسخ دارد و دیگری، نحوه آگاه کردن گمرک از سوی بانک مرکزی جهت اجازه ورود اسکناس از آن محل اعلامی توسط صرافی است؛

پیشنهاد می‌شود برای تسریع و هماهنگی بیشتر، ابلاغیه‌ای به گمرکات ارسال شود تا این موضوع بطور بالقوه نتواند بر سرعت فرآیند ورود اسکناس در این روش تاثیر بگذارد.

نتیجه آن‌که با این دستورالعمل جدید، واردات اسکناس نیمایی از منظر عملیاتی دارای محدودیت‌های بیشتر گشته و در عوض، به صرافان در واردات اسکناس از طریق منابع خودشان، آزادی عمل بیشتری داده شده است.

اما باید توجه داشت همچنان فروش اسکناس‌ها در قالب موارد مصرفی-خدماتی، محدودیت زا و پاشنه آشیل این دستورالعمل محسوب می‌گردد.

علاوه بر موارد فوق، ارجح است هرچه‌ سریع‌تر راهکارهای روی میز جهت پاسخگوئی به تقاضاهای احتیاطی، سرمایه‌ای و سفته بازی، انتخاب شده و عملیاتی گردد؛ زمان محدود است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟