جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته پایانی مرداد 1397

دود اختلاف وزارت صنعت و بورس در چشم تولیدکننده‌ها/کاهش 18 درصدی عرضه ها

دود اختلاف وزارت صنعت و بورس در چشم تولیدکننده‌ها/کاهش 18 درصدی عرضه ها
اختلاف بین شورای عالی بورس و وزارت صمت که به توقف عرضه‌ها در ابتدای هفته گذشته منجر شد، با کاهش جدی حجم معامله پلیمرها همراه شده و دود این اختلاف تنها به چشم مصرف‌کننده مواد اولیه و مصرف‌کننده محصول نهایی خواهد رفت.

به گزارش ویکی پلاست، اختلاف بین وزارت صمت و شورای عالی بورس بر سر شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا موجب شد تا معاملات فولاد و پتروشیمی در بورس کالا دو روز تعطیل شود و عرضه‌ها به روز سه‌شنبه موکول شد ولی خروجی آن سقوط آزاد حجم معاملات بود که تأثیر آن را در روزهای آینده دقیق‌تر مشاهده خواهیم کرد.

این اختلاف در تفسیر بخشنامه‌ها که شاید تصنعی باشد را می‌توان خطای استراتژیک بدنه تصمیم‌سازی دولت به شمار آورد که تنها نتیجه آن کاهش جدی تزریق مواد اولیه به صنعت بوده است.

اختلاف بین وزارت صمت و شورای عالی بورس تاکنون فقط گریبان بازار را گرفته و به جایی رسیدیم که می‌توان از آن به عنوان فاجعه یاد کرد.

کاهش جدی حجم معاملات موجب شده تا داد و ستد پلیمرها به کمترین رقم از ابتدای سال جاری برسد یعنی می‌توان وضعیت معاملاتی را با روزهای نیمه تعطیل اوایل فرودین‌ماه مقایسه کرد.

سؤال اینجاست که جز برخی از شرکت‌های صادرکننده کسی از این وضعیت راضی نیست. به صورت دقیق‌تر اختلاف بین شورای عالی بورس و وزارت صمت که به توقف عرضه‌ها در ابتدای هفته گذشته منجر شد، با کاهش جدی حجم معامله پلیمرها همراه شده و دود این اختلاف تنها به چشم مصرف‌کننده مواد اولیه و مصرف‌کننده محصول نهایی خواهد رفت.

این وضعیت دیگر از حالت تحمل‌پذیر خارج شده و اگر این روند معاملات تنها یک هفته دیگر ادامه پیدا کند به معنی زیان‌های بزرگ‌تری در بازار خواهد بود که دیگر جبران پذیر نیست.

 بهتر است آن دوستانی که آگاهانه و یاناخودآگاه به این شرایط وخیم دامن زده‌اند منتظر کاهش محسوس حجم تولید در صنایع تکمیلی و افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنننده نهایی باشند که شاید این بار کالای چندانی برای خرید نداشته باشد بنابراین به هر قیمتی تن خواهد داد.

توقف عرضه‌ها در بورس کالا به جای تلاش برای عرضه حداکثری خطای استراتژیک تصمیم‌سازان اقتصادی بوده که دیر یا زود نتایج آن را با چشمان خود ملاحظه می‌کنند. این در حالی است که باز هم هیچ خبر موثق و هیچ دستورالعمل متقنی برای تغییر فرمول قیمت‌های پایه منتشر شده و به نظر نمی‌رسد دولت و وزارت صمت از دلار 4200 تومانی کوتاه بیایند.

 تنها تغییر واقعی افزایش سقف مجاز نوسان قیمت‌های فولاد از 5 درصد به 10 درصد بوده که تغییر چندانی در مکانیزم بازار نخواهد داشت اگرچه این تغییر می‌تواند در بازار پتروشیمی‌های نیز رخ دهد ولی تاکنون شاهد چنین رویکردی نبوده‌ایم.

حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته نزدیک به 18 درصد کاهش یافت که متعاقب آن حجم معاملات نیز 20.63 درصد افت داشت.

این وضعیت در حال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متوسط حجم معاملات هفتگی در سال جاری رقمی نزدیک به 56 هزار تن بوده که خود نشان‌دهنده وضعیت وخیم این بازار در هفته گذشته است.

ساده‌ترین نتیجه این وضعیت رشد قیمت‌ها در بازار آزاد است اگرچه نرخ‌های موجود به قدری بالا هستند که فضای چندانی برای رشد پرشتاب قیمت‌ها باقی نمی‌گذارند.

از سوی دیگر حضور نهادهای نظارتی اگرچه با فراز و فرودهایی همراه است ولی ادامه یافته و همین نکته به چندگانگی بازار و البته نگرانی از انبارداری منتهی شده بنابراین تزریق کالا آن‌هم به صورت هیجانی و مقطعی برای گریدهایی خاص چندان دور از ذهن نیست. به صورت دقیق‌تر بستر بازار پتانسیل رشد نرخ دارد ولی نمی‌توان به صراحت از این احتمال سخن گفت.


کاهش جدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا مهمترین رخداد بازار در هفته گذشته بود که نشان می‌دهد اغلب گریدها با کاهش حجم معاملات روبه‌رو خواهند شد.

همان‌گونه که در جدول بالا ملاحظه می‌کنید تمامی گریدها به نسبت هفته قبل از آن کاهش معامله را تجربه کرده‌اند اگرچه گریدهای سنگین فیلم، سنگین اکستروژن، سبک فیلم و سنگین تزریقی بیشتر افت را نشان می‌دهند.

این وضعیت خود گویای ضعف جدی عرضه‌ها در بازار آزاد است اگرچه پتانسیل تزریق سریع به بازار به دلیل فعالیت‌های نظارتی و تعزیراتی هم وجود دارد ولی نمی‌توان به صراحت در این خصوص صحبت کرد.

بازار دیگر از حالت طبیعی خارج شده یعنی اگر تکانه‌های رشد قیمت‌های بیشتری به بازار تزریق شود پتانسیل رخدادهای غیرمنتظره از سوی دولت و اهالی بازار وجود خواهد داشت اگرچه در نهایت تأثیرگذاری آن‌ها نیز زمان بر است و شاید در هفته آینده رخداد مهمی به صورت اجرایی تجربه نشود ولی بازار به شدت به سمت از هم‌گسیختگی حرکت می‌کند و دولت هم شاید اقدامات پیش‌بینی نشده‌ای را به کار گیرد.

به صورت دقیق‌تر هم احتمال دارد سخت‌گیری‌های جدی و محسوسی در فاز صادرات صورت پذیرد و هم می‌توان تغییر فرمول قیمتی و آزادسازی سقف مجاز رشد قیمت‌ها را احتمال داد.

این موارد به معنی دوره‌ای بسیار خطرناک و شکننده در بازار پلیمرهاست ولی در نهایت دولت نمی‌توان رشد قیمت‌هایی بیش از این را تاب بیاورد. در آینده بیشتر و دقیق‌تر صحبت خواهیم کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟