جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

اخبار منتخب
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 0 1480

ثبات در نرخ ارز معیار قیمت پایه، مانع رقابت نشد

نرخ جهانی؛ حامی رونق پتروشیمی‏‏‌ها

نرخ جهانی؛ حامی رونق پتروشیمی‏‏‌ها
انتظارات مثبت تورمی در بازار داخل و احتمال رشد بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی با ایجاد خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا باعث رونق دوچندان رینگ محصولات پتروشیمی در بازار فیزیکی بورس‌کالای کشور شد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط سیاستگذار با تاکید بر استفاده از نرخ ارز نیمایی در تعیین قیمت پایه، سعی در کنترل قیمت محصولات نهایی دارد؛ سیاستی که با توجه به شرایط تورمی کشور بعید است اثر چندانی بر بازارها بگذارد.

رونق ارزی و فصلی در رینگ پتروشیمی

رینگ محصولات پتروشیمی ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال، به سیاق سنتی پررونق است. به شکل معمول صنایع تکمیلی ترجیح می‌دهند پیش از آغاز سال جدید نسبت به خرید مواد اولیه مصرفی خطوط تولید خود اقدام کنند تا از احتمال رشد قیمت معمول سالانه در امان باشند.

در حالی سال 1401 به هفته‌‌‌های پایانی نزدیک می‌شود که انتظارات تورمی در پایان سال 1401 به اوج خود رسیده و نوسان زیاد نرخ ارز باعث شده است تا تمایل برای خرید با هدف تبدیل نقدینگی به کالا دوچندان شود.

در این شرایط، تعیین قیمت پایه بر مبنای نرخ ارز 28 ‌هزار و 500 تومانی که فاصله زیادی با نرخ ارز در بازار آزاد دارد و در عین حال نبود چشم‌‌‌انداز روشن از زمان پایان این سیاست باعث می‌شود تا تمایل به خرید محصولات عرضه‌شده در بازار فیزیکی با نرخ‌های پایه فعلی دوچندان شود و به این ترتیب رینگ محصولات پتروشیمی ظرف هفته‌‌‌های اخیر با اوج‌‌‌گیری تقاضا روبه‌روست.

البته سیاستگذار رینگ پتروشیمی تلاش کرده است با افزایش عرضه و نظارت بیشتر بر بخش تقاضا با استناد به سهمیه بهین‌‌‌یاب شرکت‌ها از التهاب قیمتی در رینگ پتروشیمی بکاهد؛ سیاستی که تا حد زیادی نیز نتیجه‌‌‌بخش بوده است.

اما به هر ترتیب رقابت بر سر محصولات عرضه‌شده در این بازار تا سقف فاصله قیمتی میان نرخ نیمایی ارز و نرخ دلار در بازار آزاد، کاملا دارای توجیه اقتصادی است.

در این شرایط پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی نیز می‌‌‌تواند، رونق رینگ داخلی را شدت ببخشد. اما در حالی که نوسان نرخ جهانی عمدتا بر قیمت پایه اثرگذار است، برآورد فعالان بازار از نرخ دلار در بازار آزاد به رقابت‌‌‌های قیمتی در بازار جهت‌‌‌ می‌دهد.

از اثرگذاری دلاری در نرخ پایه خبری نیست

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته پیش‌‌‌رو از روز دوشنبه 15 اسفند تا روز یکشنبه 21 اسفند با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت از سوی دفتر صنایع تکمیلی اعلام شد.

در شرایطی که عزم سیاستگذار بر تثبیت نرخ ارز نیمایی به‌‌‌عنوان معیار تعیین قیمت پایه جدی است، نوسان بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی تنها سیگنال جهت‌‌‌دهنده به نرخ پایه این کالاها برای عرضه در بازار است.

البته نوسان ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی با جهت‌‌‌دهی به تقاضا می‌‌‌تواند میانگین نرخ معامله در بازارها را مشخص کند.

در حالی که نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو برابر 28 ‌هزار و 370 تومان و بدون تغییر هفتگی در نظر گرفته شد، دفتر صنایع تکمیلی قیمت پایه 9 محصول پلیمری را افزایشی و نرخ‌های پایه 12 محصول را کاهشی اعلام کرد.

قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو با ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ اعلام شد، به نحوی که بهای 9 محصول شیمیایی افزایشی و نرخ 8 محصول کاهشی اعلام شد.

نرخ بخش قابل‌توجهی از محصولات پتروشیمی برای عرضه در سومین هفته اسفندماه با کاهش اعلام شد؛ اما جریان غالب در بازار جهانی محصولات پتروشیمی افزایشی است و به این ترتیب فعالان این بازار احتمال رشد قیمت در هفته‌‌‌های بعد را مطرح می‌‌‌دانند. این موضوع باعث می‌شود تا تمایل به خرید در نرخ‌های فعلی در رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالا افزایش یابد.

بازگشت مثبت قیمت‌ها در نیمه دوم 2023

ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم مارس بهای هر تن نفتا رشد 5/ 2درصدی را به ثبت رساند و این محصول با نرخ 735 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. نفتا خوراک اصلی بسیاری از واحدهای پتروشیمی در دنیاست و از نوسان نرخ آن به‌‌‌عنوان سیگنال جهت‌‌‌دهنده به بازار یاد می‌شود.

در این شرایط رشد هفتگی بهای نفتا می‌‌‌تواند محرک رشد قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌‌‌های آینده باشد.

عبدالرحمن الفقیه، مدیرعامل سابک پش‌‌‌بینی می‌کند که تقاضا برای محصولات پتروشیمی در نیمه دوم سال 2023 میلادی بهبود می‌‌‌یابد.

داده‌‌‌های تولید صنعتی چین برای ماه فوریه امیدها به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد را شدت بخشید.

تحقق این خوش‌بینی با ایجاد جریان افزایش تقاضا برای محصولات حوزه انرژی و محصولات پتروشیمی از رشد بهای این کالاها حمایت می‌کند.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟