شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

مستربچ روان‌ کننده چیست و چه کاربردی دارد؟
امروزه در تولید محصولات پلیمری از افزودنی‌های مختلفی چون پرکننده، روان کننده، ضد احتراق، آنتی اکسیدانت و… استفاده می‌شود که با ترکیب درصد پایینی از آن با یک پلیمر، خواص آن بهبود می‌یابد. هر کدام از افزودنی‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که می‌توانند به اصلاح فرآیند پذیری، افزایش مقاومت حرارتی، مقاومت در برابر ضربه و… پلیمر کمک کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مستربچ روان‌کننده آشنا کنیم و کاربرد آن را بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

مستربچ روان کننده چیست؟

مستربچ روان‌کننده یا لوبریکانت، با کاهش جاذبه و اصطکاک بین سطوح داغ و سطح پلیمر مذاب، از ایجاد آسیب به این صفحه‌ها و دستگاه جلوگیری می‌کند. مستربچ روان کننده ضریب اصطکاک بین لایه‌های فیلم یا فیلم با سطح دیگر که با آن در تماس است را کاهش می‌دهد و باعث جدایی راحت فیلم از سطح می‌شود. استفاده از این مستربچ  تا حد زیادی از خسارات احتمالی جلوگیری می‌کند. مستربچ‌ روان کننده در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها متفاوت است. بهتر است در ابتدا با انواع آن آشنا شوید تا برای انتخاب نوع مناسب آن دچار سردرگمی نشوید.

انواع مستربچ روان کننده

روان کننده‌ها به طور کلی به دو گروه روان کننده داخلی و روان کننده خارجی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها خصوصیات متفاوتی دارند و به شرح زیر شناخته می‌شوند.

روان کننده داخلی

این روان کننده برای کاهش اصطکاک بین مواد مذاب پلیمری استفاده می‌شود که با از بین بردن نیرو بین مولکولی، گرانروی را کاهش می‌هد. بنابراین فرآیند تولید با سهولت بیشتری انجام می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که این مستربچ روان کننده با کاهش گرانروی ماده مذاب پلیمری، باعث تسهیل جریان ماده مذاب می‌شود. برای استفاده از روان کننده باید این موضوع را در نظر داشته باشید که پایه پلیمری آن با محصول سازگار باشد تا در اثر حرارت و فشار از آمیزه پلیمری خارج نشود.

روان کننده خارجی

از این افزودنی برای کاهش اصطکاک پلاستیک مذاب با سطوح داغ دستگاه استفاده می‌شود. روان کننده خارجی مانند نمونه قبل نیست و نباید با ماده اولیه سازگار باشد تا بتواند سطح خارجی محصول را بپوشاند. این مستربچ روان کننده در دمای بالا فرآیند ذوب می‌شود و بر روی سطح تماس قطعه و قالب قرار می‌گیرد. بنابراین از تماس مستقیم با قالب جلوگیری می‌کند و مانع از چسبیدن آن می‌شود.

ترکیبات شیمیایی مستربچ لوبریکانت

روان‌کننده‌ها از ترکیبات آلی هستند که بر پایه‌های مختلف پلیمری تولید می‌شوند. این ترکیبات عبارتند از:

  1. الکل‌های چرب
  2. اسید استرها
  3. وکس پلی اتیلن
  4. پارافین وکس
  5. اسید‌های چرب
  6. صابون فلزی
  7. وکس آمینی
  8. و…

تاثیر مستربچ روان کننده بر پلیمر

این افزودنی معمولا به ۳ حالت جامد، پودری و مایع به مخلوط پلیمری اضافه می‌شود که میزان آن وابسته به دستگاه و قطعه، بین ۰.۲۵ تا ۱ درصد متغیر است. هرچه میزان پخش شدن ذرات در سراسر قطعه و جذب آن توسط محصول پلیمری بیشتر باشد، تاثیر روان کننده بیشتر خواهد بود. این را در نظر داشته باشید که اگر از میزان زیادی روان‌ کننده استفاده شود، لغزندگی مواد پلیمری زیاد شده و تولید محصول کاهش می‌یابد. اگر مقدار روان کننده کمتر از حد نیاز باشد، گرانروی بالا رفته و باعث تخریب ماده پلیمری می‌شود. البته برای عملکرد بهتر، علاوه بر میزان روان کننده، باید شرط سازگاری آن با ماده پلیمری هم رعایت شود. در این صورت می‌توان محصولاتی با کیفیت بیشتر تولید کرد.

مزایا استفاده از مستربچ روان‌کننده

این افزودنی با توجه به ویژگی‌هایی که بررسی کردیم، مزایایی به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد ظاهر براق
  • جدایی راحت از قالب
  • جلوگیری از چسبیدن لایه‌های پلیمری
  • کاهش کند شدن تجهیزات موجود در فرآیند
  • کاهش اصطکاک میان فیلم‌ها با هم یا با سطح
  • کاهش اصطکاک مواد مذاب پلیمری
  • کاهش گرانروی برای سهولت بیشتر فرآیند تولید

به طور کلی یک روان‌کننده تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی حین فرآیند جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد مشکل در دستگاه می‌شود.

نحوه انتخاب مستربچ روان کننده

تولید افزودنی پلیمری کاری فوق تخصصی است، زیرا هر کدام از این افزودنی‌ها ساختار و قابلیت متفاوتی دارند. انتخاب مستربچ باکیفیت به دقت و حساسیت زیادی نیاز دارد. تشخیص کیفیت این افزودنی با مولفه‌های ظاهری انجام نمی‌شود و به شرایط آزمایشگاهی پیشرفته نیاز دارد که هزینه آن بالا است. بنابراین بهتر است که برای انتخاب مستربچ روان کننده، آن را از تولیدکننده معتبری خریداری کنید که خود قبل از عرضه محصولات، این آزمایش را انجام می‌دهد. تولیدکنندگان معتبر با انجام آزمایشات دقیق، محصولاتی پایدار و باکیفیت وارد بازار می‌کنند. به یاد داشته باشید که انتخاب درست این محصول، کمک زیادی به عملکرد محصولات پلیمری می کند. بنابراین حتما با تولید کنندگان مختلف وارد مذاکره شوید و شرایط مختلف هر یک را در نظر بگیرید.

جمع بندی

مستربچ روان‌کننده یکی از انواع افزودنی‌هایی است که در ترکیب با پلیمر، به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند. این مستربچ با کاهش اصطکاک و گرانروی باعث سهولت جریان در فرآیند تولید می‌شود و از چسبیدن لایه‌های پلیمری جلوگیری می‌کند. ویژگی‌های این مستربچ به طور کامل در این مقاله بررسی شد. بهتر است برای انتخاب درست این محصول،  نکاتی که در انتها مقاله به آن اشاره شد را در نظر داشته باشید تا نمونه‌ای با کیفیت بیشتر خریداری کنید.

معین پلیمر ویرا


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟