شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۲ دى ۱۴۰۱ 1 609

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم دی ماه 1401

بازگشت قیمت ها از قله سالیانه/ عقب‌گرد سنگین در بازار

بازگشت قیمت ها از قله سالیانه/ عقب‌گرد سنگین در بازار
رقابت های این هفته بورس کالا نشان داد فعالان بازار در هفته های قبل خریدهای سنگینی کرده‌اند و به اصطلاح، پول کم شده است. عقب نشینی خریداران و کم شدن رقابت ها، موج هیجانی افزایش قیمت ها را فرو نشاند و بازار هم در عمده کالاهای جذاب، یک کانال، عقب نشست.

به گزارش ویکی پلاست، پلی استایرن انبساطی از کانال 120 به 90 هزار، پ پ های نساجی از کانال 50 به 40 هزار، پی وی سی ها از کانال 40 به 30 هزار و پ پ های شیمیایی از بالای کانال 50 هزار به پایین آن، عقب نشینی کردند.

در بررسی علل کاهش شدید قیمت ها به چند نکته مهم باید اشاره کرد. 1- حفظ عرضه ها در بالای مرز 100 هزار تن (103 هزار تن)، این اطمینان نسبی در بازار را ایجاد کرد که روند عرضه ها، منظم خواهد ماند. 2- افزایش کف عرضه در گروه PVC و رساندن آن به بالای 11 هزار تن، بازار ملتهب این گروه را آرام کرد. 3- توقف قیمت دلار نیمایی و دلار آزاد در 28 و 40 هزار، انتظارات افزایشی به قیمت ارز را پایان داد. 4- اخبار تداوم رکود در بازارهای جهانی و نگرانی از شیوع مجدد کرونا، احتمال رشد قیمت در بازارهای جهانی را کم‌رنگ کرد. 5- موجودی بالای انبارها و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار آزاد و نیاز واسطه ها به گردش نقدینگی، سقف قیمت ها را شکست و پیشنهادها با ارقام پایین تری از هفته قبل، مطرح شدند. 6- پایان گرفتن سهمیه خرید ماهیانه و کم شدن خریداران در هفته های پایانی ماه.

تبدیل ریال به کالا، در برهه‌ای که به علت رشد قیمت دلار، روز به روز ارزش پول ملی کمتر و کمتر می شود، یکی از رفتارهایی است که همیشه دیده شده است. تبدیل ریال به ملک، ارز، طلا و سکه، از رایج ترین روش ها شناخته می شوند، ولی برای تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، بهترین راه برای خلاصی از نقدینگی، تبدیل آن به مواد اولیه است. البته چشمه تبدیل نقدینگی به مواد اولیه، ابدی نیست و بالاخره پایان پیدا می کند. آنچه در هفته های قبل بازار شاهد بودیم، خریدهای گسترده در عمده گروه های پلیمری بود، به نحوی که 100 درصد گروه های پرمصرف و جذاب، معامله می شدند.

با پایان گرفتن سهمیه خرید ماهیانه محصولات پتروشیمی، بازار با حجم انبوهی خرید مواجه است که طبیعتا، کفه عرضه را سنگین تر از تقاضا می کند و نتیجتا، باعث کم رشدن رقابت ها و به دنبال آن، ریزش قیمت ها می شود.

درس مهمی که از نتایج آماری آمار معاملات و قیمت های بازار می توان گرفت این است که پس از چند هفته خریدهای بالا و افزایش قیمت مستمر، می توان انتظار یک ریزش قیمت سنگین، شبیه آنچه در هفته اخیر رخ داد را داشت. حال سوال این است که کاهش قیمت ها تا کی ادامه می یابد و در صورت کم شدن بیشتر رقابت ها در هفته آینده، آیا روند نزولی قیمت ها نیز ادامه پیدا می کند؟

آنچه در هفته بعد می توان انتظار داشت، کم شدن بیشتر سهمیه های خرید در هفته پایانی دی ماه است. نیاز به گردش پول توسط فعالان بازار، می تواند در شروع هفته، پیشنهادهای پایین تر را در بازار، نمایان کند. اولین احتمال این است که هفته آینده نیز در صورت ثبات عرضه ها، رقابت ها کمتر شود و قیمت های بازار نیز افت بیشتری پیدا کند. و احتمال بعدی، تلاش فعالان بازار برای بالا نگه داشتن رقابت ها برای حفظ قیمت های کنونی است.

افرایش عمده قیمت‌های پایه
سی‌و‌‌هفتمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 18 دی 1401 در حالی اعلام شد که بر خلاف کاهش 508 تومانی دلار نیمایی، بیشتر قیمت‌های پایه افزایشی بودند که نشان دهنده تداوم دخالت در تغییرات قیمت توسط مدیریت توسعه صنایع پایین دستی است. این دخالت در هفته قبل هم دیده شد؛ جایی که قیمت های جهانی اعلام نشدند و انتظار می رفت پایه ها صرفا با دلار نیمایی محاسبه شوند، اما خروجی دفتر توسعه، استفاده دفتر توسعه از اختیارات مداخله در قیمت ها را نشان داد.

میانگین هفتگی دلار نیمایی که قیمت‌های 18 دی با آن محاسبه شدند 28 هزار و 371 تومان بود. گرید E6834 با 5.7 درصد، 1,595 تومان رشد قیمت داشت و در صدر گروه افزایشی‌ها ایستاد. پ پ نساجی، پ پ فیلم، با 1.9 درصد، به ترتیب 510 و 508 تومان رشد داشتند و در رتبه های بعدی بیشترین افزایش پایه‌های این هفته قرار گرفته اند. بعد از آن گروه پ پ شیمیایی بین 1.3 تا 1.8 درصد افزایش داشتند. در سمت مقابل و در کاهشی ها، سنگین اکستروژن قرار داشت که بین 2.6 تا 2.7 درصد، یعنی 843 تا 905 تومان کمتر از هفته قبل قیمتگذاری شد.

توقف دلار نیمایی در 28,300 تومان
همان طور که گفته شد، دلار نیمایی که قیمت های پایه 18 دی با آن محاسبه شد، 28,371 تومان بود. از یکشنبه به بعد، نیما همین قیمت را حفظ کرد و تا امروز (پنجشنبه 22 دی) نیما حتی یک ریال از قیمت یکشنبه، کم یا زیاد نشده است! میانگین روزانه نیز همچنان در محدوده 28 هزار و 300 تومان قرار دارد که گویای تداوم ثبات نیما در روزهای آتی‌ست.

نوسان محدود دلار روی مرز 41 هزار
دلار که هفته گذشته را با قیمت 40 هزار و 320 تومان به پایان رسانده بود، شروع هفته را با کاهشی اندک و 40 هزار و 300 تومان آغاز کرد و با روندی صعودی روز شنبه به کانال 41 هزار تومان صعود کرد و بازار روز شنبه با قیمت 41 هزار و 450 تومان پایان یافت. یکشنبه هم بازار با قیمت 41 هزار تومان بسته شد ولی در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بازار نزولی شد و به 40 هزار تومان عقب نشینی کرد و در نهایت بازار سه‌شنبه با 40 هزار و 850 تومان به اتمام رسید. دلار آزاد، چهارشنبه را با 40 هزار و 800 تومان آغاز و با 41 هزار و 150 تومان به پایان رساند. در مجموع، از شنبه تا چهارشنبه، دلار آزاد 830 تومان افزایش داشت.

کاهش 2 هزار تنی معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم دی ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 271 تن افزایش و در مقابل، معاملات یک هزار و 852 تن نسبت به هفته گذشته، کاهش یافت. عرضه های این هفته 103 هزار تن و معاملات حدود 94 هزار تن بود.

آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 90.5 درصدِ عرضه ها، معامله شد و معاملات این هفته رکورد دوم بیشترین حجم معاملات سال را کسب کرد.
- عرضه های این هفته با 103 هزار تن، در رتبه دوم بیشترین عرضه های سال قرار گرفت.
- جمع معاملات این هفته 93 هزار 967 تن بود که یک‌هزار و 852 تن، کمتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها و پی وی سی و پلی اتیلن ها با کاهش قابل توجهی مواجه شد.

ترین های معاملات این هفته:
همان طور که گفته شد، معاملات نسبت به هفته قبل 1,852 تن کاهش داشت. بیشترین رشد معامله در این هفته، به سنگین فیلم اختصاص داشت که با 1,826 تن نسبت به هفته قبل رشد داشت و میزان معامله این گروه، 6,334 تن بود. 

رتبه دوم بیشترین افزایش حجم معاملات نیز به پ پ نساجی تعلق گرفت که با 1,337 تن رُشد نسبت به هفته قبل، 12,214 تن معامله شد. بیشترین کاهش در معاملات هفته نیز به سنگین بادی اختصاص یافت. حجم معاملات این گروه 3,042 تن کمتر از هفته قبل بود و جمعا 4,476 تن از این محصول، خریداری شد.

قیمت ها در بازار کاهشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته دوم و سوم دی نشان می دهد، قیمت همه گروه ها به جز پت، کاهشی بوده است. تنها گروه افزایشی این هفته پت 781 با 500 تومان افزایش قیمت بود. بیشترین کاهش این هفته، به پلی استایرن انبساطی 221 با 35,000 تومان افت اختصاص یافت. 

در رتبه‌های بعدی، پی وی سی S65 با 10,000 تومان، پ پ نساجی Z30S مارون با 8,500 تومان، پ پ شیمیایی 548R با 5,500 تومان، سنگین تزریقی 52518 با 3,000 تومان، سنگین اکستروژن EX3 با 2,200 تومان، سبک خطی با 2,000 تومان دیده می‌شوند. 

سنگین بادی 0035 با 1,800 تومان، سبک فیلم 020 و سنگین فیلم F7000  با 1,100 تومان رتبه های بعدی بیشترین کاهش هفته هستند. سه گروه آخر کاهشی‌های این هفته، پلی استایرن مقاوم و ABS150 با 1,000 تومان و پلی استایرن معمولی با 500 تومان افت هستند.

هفته نوسانی برنت
برنت که در ابتدای هفته، معاملات را با 79 دلار آغاز کرده بود تا امروز بخ 82 دلار صعود کرده است. نفتا نیز که هفته گذشته را کاهشی و با 610 دلار به پایان برده بود، این هفته را افزایشی و با 631 دلار آغاز کرد و تا پنجشنبه 22 دی ماه، به 667 دلار رسیده است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 83%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
علی جمعه ۲۳ دى ۱۴۰۱

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟