جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

خیز دلار برای سقف قیمت جدید/ علت افزایش قیمت دلار چیست؟
روند افزایش قیمت دلار همچنان ادامه دارد و حالا دلار در آستانه کانال جدید ایستاده است. قیمت دلار امروز ۲۷ شهریور ماه در بازار آزاد تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان هم رفت و مجددا کمی عقب نشست. اما دلار تا کانال ۳۲ هزار تومان دو قدم فاصله دارد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از تجارت‌نیوز، گزارش‌های میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی داشته است. اما علت افزایش چیست؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارها در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کند: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که قیمت دلار افزایشی شود.

به گفته این کارشناس ارزی تا قبل از این اخبار برجامی قیمت دلار را پایین نگه داشته بود. اما حالا هیچ خبر جدید و خوشبینانه‌ای درباره برجام نداریم. جو خوشبینانه‌ای که بر بازار حاکم بود از بین رفته و اخباری هم که منتشر می‌شود، منفی است.

این مساله سبب شده که قیمت دلار حرکت خود را آغاز کند و به سمت ارزش ذاتی خود برود.

قیمت دلار چقدر رشد می‌کند؟

اما ارزش ذاتی دلار چقدر است و ممکن است قیمت دلار تا کجا پیش برود؟ حق‌شناس در این باره می‌گوید: اگر قرار باشد دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند ممکن است سقف قبلی را رد کند و شاهد رکورد جدیدی در قیمت دلار باشیم.

دور از انتظار نیست که قیمت دلار رکورد ۳۲ هیزار تومانی قبلی را بزند و حتی برای قیمت بالاتر را هم تجربه کند.

البته ممکن است دولت در مقطعی با ارزپاشی بتواند می قیمت دلار کنترل کند اما چشم‌انداز کلی دلار تا پایان سال افزایشی است و احتمالا ثبت رکورد جدید وجود دارد.

این کارشناس می‌گوید این افزایش مشروط به این است که خبر برجامی جدیدی در جامعه منتشر شود. اگر خبر برجامی جدیدی بیاید احتمال کاهش مجدد قیمت دلار وجود دارد. جز این، همه فاکتورها نشان از افزایش قیمت دلار دارد.

اما این عوامل کدام است؟

حق‌شناس تاکید می‌کند که «دولت در این مدت که اخبار برجامی منتشر می‌شد قیمت دلار را مدام کنترل کرد و اجازه نداد دلار به اندازه ارزش ذاتی خود رشد کند.

دولت با اخبار قیمت دلار را مهار کرد و حالا که اخبار مثبت از بین رفته دلار برای رسیدن به ارزش ذاتی خود خیز برداشته است.

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

پیش از این هم کارشناسان ارزی تاکید کرده بودند که دولت در دو سه ماه گذشته قیمت ارز را به زود کنترل کرده و اگر اخبار مثبت برجامی به نتیجه نرسد احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها اصلا دور از انتظار نیست.

اتفاقی که حالا کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کنند و بازار هم در حال حرکت به همان سمت است.

دولت در چند ماه گذشته با ارزپاشی قیمت را مهار کرد. اما آیا در ماه‌های آینده هم می‌تواند با همین شیوه قیمت ارز را مهار کند؟

این کارشناس ارزی می‌گوید مشخص نیست که توان ارزی بانک مرکزی چقدر است و چقدر می‌تواند با این راهکار قیمت دلار را کنترل کند.

چون چون در پنج ماه اول سال درآمد نفتی دولت محقق نشده و عمده درآمد دولت در نیمه اول سال درآمد مالیاتی بوده است. یعنی دولت با درآمد مالیاتی و نفت ۱۲۰ دلاری نیمه اول سال را گذرانده.

اما حالا در نیمه دوم سال دولت هم با کاهش درآمد مالیاتی مواجه است و هم افزایش کسری بودجه و هم احتمال کاهش قیمت نفت. در نتیجه کار دولت سخت است.

حق‌شناس می‌گوید اصلا باید دید آیا دولت خودش طرفدار کاهش قیمت دلار است یا نه.

اگر در نیمه دوم سال در شرایطی که احتمالا درآمدها محقق نشود، قیمت نفت کاهش پیدا کند و درآمد مالیاتی هم کم شود، اینکه دولت بتواند و بخواهد که ارز ارزان بماند، خودش نکته عجیبی است. عجیب‌تر این است که دولت ارزی برای ارزپاشی داشته باشد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟