جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم مردادماه 1397

انتظار برای هفته‌ای پر هراس

انتظار برای هفته‌ای پر هراس
هفته‌پیش‌رو زمانی است که بازارهای مختلف نزدیک به 6 هفته التهاب را برای رسیدن به آن تجربه کرده‌اند تا ببینند که پس از اجرای مرحله اول تحریم‌ها چه اتفاقی در بازارها رخ خواهد داد.

به گزارش ویکی پلاست، همین نکته فصل الخطاب رخدادهای قیمتی در هفته آینده است اگر چه در ابتدا باید بازارهای ارز و سکه را رصد کرد و سپس به دنبال قیمت‌های پیشنهادی در بازار پلیمرها بود. رسیدن به اوج التهاب به معنی تخلیه تمامی هیجانات قیمتی است و پس از آن می‌توان به آرامش بیشتر در بازارها خوش‌بین بود.

اگر بپذیریم که جو روانی التهاب در کنار تصمیمات مختلف دولت و بعضاً عدم تصمیم‌گیری در برخی موارد به رشد قیمت‌ها در بازار دلار و پلیمرها منجر شده، باید پذیرفت که با تخلیه جو روانی همین سلاح رشد نرخ نیز از بازار گرفته می‌شود ولی تا آن زمان بازاری به شدت شکننده و عجیب را تجربه می‌کنیم.

آینده مبهم پیش‌رو بیش از تحلیل به صبر نیاز دارد و این صبر مقطعی احتمالاً مفید به فایده خواهد بود. کاهش جدی قیمت سکه و رسیدن به زیر 4 میلیون تومان سیگنالی است که نشان می‌دهد بازار بیش از نگرانی به هفته آینده و رخدادهای پیرامونی و حاشیه‌ای آن، به اتفاقات پیش‌بینی نشده جدیدی خوش‌بین است که کسی نمی داند که این خوش‌بینی برای چیست. بازار پلیمرها نیز از این شرایط مستثنی نیست ولی برای کوتاه‌مدت نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت.

در هفته گذشته شاهد رشد محدود حجم معاملات پلیمرها بودیم یعنی بازار از لحاظ تزریق کالا به نسبت هفته قبل از آن تغییر چندانی نخواهد داشت اگر چه عقب‌گرد بهای سکه در کنار اخبار مختلف از برخی سفرهایی که بوی مذاکره می‌دهد تاکنون به عقب‌نشینی بهای پلیمرها در روز چهارشنبه منتهی شده است.

بازار اگر چه در ابتدای فعالیت خود با تکانه‌های کاهش نرخ در انتهای هفته گذشته و ابتدای هفته جاری روبه رو شد ولی در نهایت شاهد بودیم که تلاطم قیمتی در بازار آزاد به شدت به سمت رشد نرخ منتهی گشت و می‌توان گفت که یک هفته افزایشی جدی رقم خورد.

نرخ‌های موجود در بالاترین سطوح تاریخ بازار پلیمرها در طول هفته جاری قرار داشت که همین سیگنال می‌تواند به عنوان یک سیگنال کاهشی در بازارها قلمداد شود.

به صورت عمومی می‌توان گفت که بازار اگر چه هنوز در یک روند رشد قیمتی قرار دارد ولی موقتاً از ادامه افزایش فاصله گرفته ولی بعید نیست که باز هم شاهد تلاطم نرخ باشیم. اتفاقات هفته پیش رو بسیار مهم است زیرا مشخص نیست که چه تغییری در حال وقوع بوده اگر چه موعد اجرایی شدن نوبت اول تحریم‌ها در همین هفته قرار دارد.

بازار به معنای واقعی در هراس است از یک سو افت قیمت‌های روز چهارشنبه نشان می‌دهد که خبرهایی زیرپوست بازار قرار دارد و ممکن است کاهش نرخ تداوم یابد و از سوی دیگر شاهد هستیم که روند نوسان نرخ به شدت ملتهب شده زیرا رخدادی که بازار تنها با نام آن 6 هفته التهاب جدی را تجربه کرده فرا خواهد رسید و بازار اجرایی شدن فاز اول تحریم‌ها را مشاهده خواهد کرد.

البته تحقق آن به معنی یک التهاب جدید است ولی وقوع آن دیگر ترس از اجرای آن را به حاشیه می‌برد و بازار این بار دیگر در سودای تحریم‌ها نخواهد بود و بالاخره با واقعیت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

این سیگنال‌های توأمان هفته‌ای دلهره‌آور را ترسیم خواهد کرد ولی باید گفت که بخش اعظم پتانسیل رشد قیمت‌ها مستهلک شده و نشانه های پایانی آن نیز چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود. این شرایط در وضعیتی رخ می‌ دهد که شاهد فوران مجدد آتش‌فشان قیمت دلار نباشیم زیرا این نکته دیگر پیش‌بینی نشده و می‌تواند هر تغییری در بازار ایجاد کند.


 نگاهی به وضعیت معاملاتی که در جدول فوق نیز قابل رهگیری است یک چندگانگی جدی را نشان می‌دهد. برخی از گروه ها همچون پت نساجی، پت بطری، سنگین بادی و حتی سنگین بادی تغییر حجم معاملاتی چندانی نداشته یعنی تداوم شرایط قبلی و تبعیت از جریان بازار را از خود بروز می‌دهد.

در مقبال، سبک خطی، سنگین اکستروژن و گریدهای لوله، سبک فیلم و پلی‌پروپیلن نساجی با افزایش جدی معاملات روبه‌رو بوده است. این رخداد به معنی پتانسیل رشد قیمت‌ها در بدنه بازار است ولی این بازارها نیز در نهایت از یک جریان غالب تبعیت می‌کنند که آن هم جریان عمومی در بازار خواهد بود.

در برابر این موارد PVC و پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی با کاهش جدی حجم معاملات مواجه شده‌اند یعنی بازارهای آن‌ها بیش از پتانسیل کاهش قیمت‌ داشته و البته این بازار بیش از سایرین امکان عدم تبعیت از جریان غالب قیمتی را دارند یعنی امکان کاهش نرخ در این بازارها بیش از سایرین است. در مورد پلی استایرن‌های انبساطی شاهد کاهش عرضه‌ها هستیم و تنها گرید 200 عرضه شد که خود پتانسیل رشد قیمت‌ها در سایر گریدها را در ذات خود نهفته دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 83%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟