پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۵ مرداد ۱۴۰۱ 0 247

شاخص تولیدات بورسی، شواهد گزارش شاخص مدیران خرید صنعت را تایید کرد

شاهد دوم رونق تولید خرداد

شاهد دوم رونق تولید خرداد
شاهد دوم رونق تولید در خردادماه ۱۴۰۱ رسید. بازوی پژوهشی مجلس گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۹/ ۴درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۹/ ۷درصدی مواجه شده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از این نیز شامخ خردادماه نشان داده بود که تولید صنعتی به‌رغم اندکی کاهش نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱، همچنان در جایی بالاتر از خط رونق و رکود قرار دارد و دریافت سفارش‌ها و فروش در ۱۲ رشته فعالیت صنعتی سطح قابل‌توجهی داشته است. حالا نیز شواهد گزارش تولیدات بورسی از سطح بالاتر تولید صنایع بورسی در خرداد امسال نسبت به خرداد ۱۴۰۰ حکایت دارد.

در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، شاخص تولید در ۱۰رشته فعالیت افزایش داشته و پنج‌رشته فعالیت نیز کاهش را در این شاخص تجربه کرده‌‌‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که رشته‌فعالیت‌های «منسوجات»، «خودرو و قطعات»، «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده‌اند و رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیر‌فلزی» و «غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸/ ۱۸درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/ ۶درصدی مواجه شده است. 

در این گزارش عنوان شده است که در خرداد ۱۴۰۱ شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۱/ ۱۳درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵/ ۱۳درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲رشته فعالیت در شاخص فروش افزایش و سه‌رشته فعالیت در این شاخص، کاهش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «کاشی و سرامیک»، «منسوجات» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «غذا و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

همچنین شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳/ ۴درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۸/ ۱۹درصدی داشته‌ است.

در خرداد ۱۴۰۱ شاخص قیمت ماهانه فعالیت‌های صنعتی بورسی ۴/ ۴‌درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به ۲/ ۴۶‌درصد رسید. میانگین سالانه شاخص قیمت ۴/ ۶۳‌درصد افزایش یافته است. شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی از اطلاعات ماهانه ۳۰۲ شرکت بورسی استخراج می‌شود و با توجه به اینکه این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک‌مرکزی و مرکز آمار هم حرکتی مناسبی دارد، با دقت زیادی می‌تواند تحولات بخش صنعت و معدن کشور را به صورت ماهانه رصد کند.

در این گزارش، تغییرات شاخص‌های تولید، فروش و قیمت شرکت‌های صنعتی و معدنی پذیرفته‌شده در بورس و همچنین مهم‌ترین رشته فعالیت‌های آن در خردادماه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

در خردادماه ۱۴۰۱ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۹/ ۴درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۹/ ۷درصدی مواجه شده است.

از طرفی شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳/ ۱۳درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵/ ۱۳درصدی مواجه شده است.

همچنین نتایج شامخ اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید در خردادماه کاهش یافته؛ اما نسبت به خرداد سال قبل افزایش داشته است.

همچنین انتظار تولید برای ماه آینده کاهشی است. طی سه‌ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ رشد میانگین متحرک سه‌ماهه شاخص تولید کاهش ۲/ ۰درصدی و شاخص فروش آن افزایش ۵/ ۶درصدی را نشان می‌دهد.

شاخص تولید و فروش به تفکیک رشته فعالیت

طی خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۱۰رشته فعالیت افزایش و پنج‌شته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.

بررسی عملکرد شاخص تولید رشته فعالیت‌های صنعتی بورسی در سه‌ماه نخست ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل بهبود عملکرد صنایعی مانند کاشی و سرامیک، خودرو و قطعات، معدن و منسوجات را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی شاخص فروش نشان می‌دهد صنایعی مانند خودرو و قطعات، تجهیزات برقی و کاشی و سرامیک عملکرد بهتری نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته‌اند. در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵رشته فعالیت صنعتی بورسی، رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، منسوجات و غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر، بیشترین افزایش را در شاخص تولید و رشته فعالیت‌های محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات و چوب و کاغذ بیشترین کاهش را در شاخص تولید تجربه کرده‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های منسوجات، تجهیزات برقی و خودرو و قطعات بیشترین افزایش را در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های ماشین‌آلات و تجهیزات و کک و پالایش بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کرده‌اند.

در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشته فعالیت‌های منسوجات، خودرو و قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات و کاشی و سرامیک بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های سایر کانی‌های غیر‌فلزی، غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر، بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشته فعالیت‌های تجهیزات برقی، کاشی و سرامیک، منسوجات، خودرو و قطعات و ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های سایر کانی‌های غیرفلزی و غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های خودرو، منسوجات و غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید و رشته فعالیت محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، بیشترین سهم در افزایش شاخص فروش متعلق به رشته‌فعالیت‌های تجهیزات برقی، منسوجات و خودرو و قطعات و بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت‌های ماشین‌آلات و تجهیزات و کک و پالایش بوده است.

در خردادماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۶/ ۳۵درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۱/ ۳۶درصدی داشته است.

همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۷/ ۵۵ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۷/ ۳۳درصدی داشته است.

رشد شاخص تولید و فروش خودروی سبک و سواری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب افزایش ۳۰ و ۶۶درصدی داشته است.

با توجه به اینکه سهم خودروهای سبک و سواری در شاخص خودرو و قطعات حدود ۷۷‌درصد است، شاخص تولید و فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش قابل‌توجهی نشان می‌دهد.

همچنین در خردادماه شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی به‌جز دارو برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۲/ ۴درصدی و نسبت به ماه قبل با حفظ روند افزایشی آغاز شده از دی‌ماه ۱۴۰۰، افزایش۶/ ۰درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۳/ ۷درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲/ ۵ درصدی داشته است.

دلیل اصلی کاهش شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی نسبت به ماه مشابه سال قبل، کاهش تولید گروه خوراک پالایشگاه‌ها (برش سنگین و سبک) و گروه پلاستیک و لاستیک مصنوعی در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است.

شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۴/ ۳درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۷/ ۳درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۸درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۳/ ۱۷درصدی داشته است. دلیل اصلی افزایش شاخص تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش تولید و فروش گروه ورق در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است.

در خردادماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۶/ ۲۳درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱/ ۶درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲/ ۱۸درصدی داشته است.

عمده دلیل کاهش شاخص تولید و فروش این رشته فعالیت نسبت به ماه مشابه سال قبل به دلیل کاهش تولید و فروش محصولات لبنی و کاهش تولید و فروش روغن خوراکی در خردادماه ۱۴۰۱ ناشی از حذف ارز ترجیحی روغن و دانه‌های روغنی بوده است. همچنین افزایش شاخص تولید و فروش نسبت به ماه قبل ناشی از افزایش تولید و فروش گروه کیک و بیسکویت و روغن خوراکی بوده است.

شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی

در خردادماه ۱۴۰۱ شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸/ ۱۸درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/ ۶ درصدی مواجه شده است. در مقابل، شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳/ ۴درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/ ۱۹ درصدی مواجه شده است.

با توجه به سهم ۴۲درصدی گندله از کل محصولات معدنی، با افزایش تولید گندله در خردادماه ۱۴۰۱، شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

از طرف دیگر با کاهش فروش گندله در خردادماه، شاخص فروش نیز اندکی کاهش یافته است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟