جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

پیشخوان خبر
۳ مرداد ۱۴۰۱ 0 250

۲۰ کالای عمده وارداتی و ۲۰ کالای عمده صادراتی معرفی شدند

صدرنشینان تجارت در فصل بهار

صدرنشینان تجارت در فصل بهار
صدرنشینان تجارت کالایی فصل نخست سال‌معرفی شدند. براساس این گزارش، ۲۰کالای عمده صادراتی سهمی معادل ۶۴‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل ارزش صادرات در این بازه زمانی را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌اند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین سهم ۲۰کالای عمده وارداتی نیز ۱/ ۴۲‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل ارزش واردات است. بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، «پروپان مایع‌شده»، «گاز طبیعی»، «اوره»، «متانول» و «پلی‌اتیلن» بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌اند. همچنین «گوشی تلفن‌همراه»، «ذرت دامی»، «گندم معمولی»، «برنج» و «دانه سویا» بیشترین ارزبری را در فصل بهار داشته‌‌‌‌‌‌‌اند.

صدرنشینان تجارت در فصل بهار
بیشترین رشد ارزشی درمیان کالاهای وارداتی مربوط به اجزا و قطعات رآکتورهای هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که با ۲۴۹۳‌‌‌‌‌‌‌درصد افزایش، به ۱۰۲میلیون دلار رسیده است. در بخش صادرات بیشترین رشد ارزشی مربوط به سنگ‌‌‌‌‌‌‌آهن به‌هم فشرده‌شده و کنسانتره‌‌‌‌‌‌‌های آن بوده که افزایش ۴۴۲‌درصدی داشته است و با احتساب این میزان افزایش، صادرات کالای مذکور به ۱۴۰‌میلیون دلار رسیده است. بیشترین افت ارزش در صادرات نیز مربوط به محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج است که افت ارزشی بالغ بر ۴۴‌‌‌‌‌‌‌درصد داشته است. در بخش واردات بیشترین افت ارزشی را جو (غیر از بذر) با افت ۷۱‌درصدی ارزش تجربه کرده و ارزش واردات آن به ۶۹‌میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، صادرات ایران در فصل نخست امسال ۱۳‌میلیارد و ۶۹‌میلیون دلار ارزش داشته و وزن آن نیز به ۲۷‌میلیون و ۶۶۴‌‌‌‌‌‌‌هزار تن می‌رسد. صدور کالا در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر ارزشی رشد بیش از ۲۱‌‌‌‌‌‌‌درصدی داشته ولی وزن کالاهای صادراتی افت ۵/ ۸درصدی را تجربه کرده است. واردات کالا در فصل بهار نیز ۱۲‌میلیارد و ۱۷۶‌میلیون دلار ارزش داشته و وزن کالاهای واردشده هم ۷‌میلیون و ۸۵۵‌میلیون دلار است. واردات کالا در فصل نخست امسال از نظر ارزش رشد ۹/ ۱۴درصدی داشته ولی از نظر وزنی کاهش ۴/ ۹‌درصدی را تجربه کرده است.

صدرنشینان صادراتی
صدور ۲۰ قلم کالای عمده صادراتی ارزشی معادل ۸‌میلیارد و ۳۵۹‌میلیون دلار داشته و وزن این اقلام ۱۴‌میلیون و ۸۵۱‌‌‌‌‌‌‌هزار تن بوده است. صدور این اقلام نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر وزنی افت ۲‌درصدی داشته اما از نظر ارزشی با رشد ۴۲‌درصدی روبه‌‌‌‌‌‌‌رو بوده است. بر اساس این گزارش ۵ قلم با بیشترین ارزش در بخش صادرات مربوط به گاز و فرآورده‌های نفتی است.

پنج کالای نخست جدول صادرات به ترتیب پروپان مایع‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده، گاز طبیعی، اوره، متانول و پلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتیلن گرید‌فیلم است. پروپان با ارزش ۹۸۶‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۵/ ۷درصد از مجموع صادرات فصل بهار در رتبه نخست است. گاز طبیعی با ۹۳۲‌میلیون دلار با سهم ارزشی ۱/ ۷درصد از مجموع صادرات در رده دوم قرار گرفته است. رتبه سوم اوره (حتی به‌صورت محلول در آب) بوده که صادرات آن ۸۳۹‌میلیون دلار ارزش دارد و ۴/ ۶‌‌‌‌‌‌درصد از سهم کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

در رتبه چهارم متانول با ارزش ۷۵۶‌میلیون دلار قرار دارد که ۴/ ۶‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل صادرات کشور را تشکیل داده است و پلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ در رتبه پنجم ایستاده که ارزش صادرات آن ۵۳۵‌میلیون دلار و سهم آن ۸/ ۵‌‌‌‌‌‌‌درصد از مجموع صادرات فصل بهار است.

رتبه ششم در جدول صادراتی متعلق به فرآورده‌های نفتی است. بوتان مایع‌شده با ارزش ۵۳۱‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۱/ ۴درصد از صادرات در این جایگاه قرار گرفته است. شمش آهن و فولاد غیرممزوج رتبه هفتم را دارد و ۴۲۸‌میلیون دلار معادل ۳/ ۳‌‌‌‌درصد از مجموع ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. با اندک اختلافی قیر نفت در رتبه هشتم قرار گرفته؛ صدور این کالا ارزشی معادل ۴۲۵‌میلیون دلار و سهم ارزشی معادل ۳/ ۳درصد از کل صادرات را در اختیار دارد.

سایر محصولات نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌تمام از آهن و فولاد با ۳۹۹‌میلیون دلار ارزش و سهمی ۱/ ۳درصدی از کل صادرات رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نهم و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها جز بنزین با ۳۷۶‌میلیون دلار ارزش که سهم ۹/ ۲‌درصدی از مجموع ارزش صادراتی داراست، در رتبه دهم است.  صادرات «سایر فرآورده‌های غیر‌‌‌‌‌‌‌مذکور دارای ۷۰‌درصد وزنی یا بیشتر نفت یا روغن‌های معدنی قیری» ۳۷۳‌میلیون دلار ارزش داشته و سهم آن از کل صادرات ۹/ ۲درصد است.

کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه‌شده رتبه دوازدهم را در بین کالاهای عمده صادراتی دراختیار گرفته است. این کالا ارزشی معادل ۳۱۷‌میلیون دلار و سهم ارزشی معادل ۴/ ۲درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. پلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتیلن گرید فیلم با صادراتی به ارزش ۲۵۶‌میلیون دلار سیزدهمین قلم عمده صادراتی کشور در فصل نخست امسال بوده که سهم ارزشی آن ۲‌‌‌‌‌‌‌درصد است.

صادرات آلومینیوم کارنشده غیرممزوج ۲۲۵‌میلیون دلار ارزش داشته و سهم آن ۷/ ۱‌‌‌‌‌‌درصد از کل صادرات است. پانزدهمین کالای عمده صادراتی میله‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آهنی یا فولادی با ارزش ۲۲۳‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۷/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد است. صدور محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج ۱۶۵‌میلیون دلار ارزش و معادل ۳/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل صادرات ایران در این بازه زمانی سهم داشته است.

رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هفدهم و هجدهم را به ترتیب روغن پایه معدنی و پلی‌اتیلن گرید‌بادی با چگالی ۹۴‌‌‌‌‌‌‌درصد به ترتیب با ۱۶۳میلیون دلار با سهم ارزشی ۲/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد و ۱۴۵‌میلیون دلار با سهم ارزشی ۱/ ۱ است.  «روی غیرممزوج» و «سنگ‌‌‌‌‌‌‌آهن به‌هم‌فشرده‌شده و کنسانتره‌‌‌‌‌‌‌های آن» به ترتیب صادراتی به ارزش ۱۴۳‌میلیون دلار و ۱۴۰‌میلیون دلار داشته‌‌‌‌‌‌‌اند و سهم ارزشی آنها هریک ۱/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد است.

صدرنشینان وارداتی
واردات ۲۰ قلم کالای عمده در فصل نخست امسال ۵‌میلیارد و ۱۲۷‌میلیون دلار ارزش داشته و وزن آنها نیز به ۵‌میلیون و ۶۱۳‌‌‌‌‌‌‌هزار تن رسیده است که از نظر ارزشی رشد ۳۸‌درصدی و از نظر وزنی افت ۲‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته نشان می‌دهد.  گوشی تلفن‌همراه در سر لیست کالاهای صادراتی قرار گرفته است که ارزش واردات آن به ۷۲۱‌میلیون دلار و سهم ارزشی آن به ۹/ ۵درصد از کل واردات سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه می‌رسد.

ذرت دامی دومین کالای وارداتی ایران در سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه نخست ۱۴۰۱ بوده که ارزش واردات این کالا ۶۳۷‌میلیارد دلار است و سهمی معادل ۲/ ۵‌درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. سومین رتبه در واردات کالاها مربوط به گندم معمولی به ارزش ۶۲۱‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۱/ ۵‌درصدی از مجموع واردات است. برنج چهارمین کالای وارداتی فصل بهار است که ارزش آن ۴۵۹‌میلیون دلار و سهم ارزشی آن ۸/ ۳درصد است. پنجمین رتبه را دانه سویا تراریخته در اختیار دارد که ارزش واردات آن به ۳۸۹‌میلیون دلار می‌رسد و سهم ارزشی آن ۲/ ۳‌‌‌‌‌‌درصد از مجموع واردات است.

تراکتورهای جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای نیمه تریلرها با وارداتی به ارزش ۳۸۵‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۲/ ۳‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل واردات رتبه ششم کالاهای عمده وارداتی را به خود اختصاص داده است. واکسن پزشکی در جایگاه هفتم قرار گرفته و ۳۶۴‌میلیون دلار ارزش واردات این کالاست که ۳‌درصد از کل واردات کشور را در اختیار دارد.

روغن دانه آفتابگردان با وارداتی به ارزش ۳۳۶‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۸/ ۲‌درصدی از مجموع واردات در مکان هشتم ایستاده است.  کنجاله نهمین کالای وارداتی در فصل نخست امسال است و ۱۶۱‌میلیون دلار برای واردات آن هزینه شده است و ۳/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد کل ارزش واردات به این کالا تعلق دارد. پالم اویل در جایگاه دهم قرار دارد که ارزش واردات آن ۱۳۳‌میلیون دلار و سهم ارزشی آن ۱/ ۱‌‌‌‌‌‌‌درصد است. واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ارزشی معادل ۱۲۷‌میلیون دلار داشته و یازدهمین کالای وارداتی سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه نخست امسال است.

ارزش واردات موز سبز ۱۰۳‌میلیون دلار، اجزا و قطعات راکتورهای هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ۱۰۲‌میلیون دلار، سایر زغال‌سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های به هم فشرده نشده ۹۰‌میلیون دلار و چای سیاه هم ۹۰‌میلیون دلار است. سایر پارچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاروپودباف از نخ رشته با وارداتی به ارزش ۸۸‌میلیون دلار در مکان شانزدهم ایستاده. هفدهمین کالای وارداتی اکسید‌آلومینیوم است که ارزش واردات آن ۸۶‌میلیون دلار بوده و رتبه هجدهم در اختیار ماژول نمایشگر متشکل از صفحه ال‌ای‌دی یا ال‌سی‌دی پلاسما با وارداتی به ارزش ۸۴‌میلیون دلار است.  واردات سایر کک‌‌‌‌‌‌‌ها و نیمه‌کک‌‌‌‌‌‌‌های زغال‌سنگ و لینیت ۸۱‌میلیون دلار و جو (به‌استثنای بذر) ۶۹‌میلیون دلار ارزش دارد. هریک از این کالاها کمتر از یک‌‌‌‌‌‌‌درصد از کل ارزش واردات سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌اند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟