جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۱ مرداد ۱۴۰۱ 0 254

نرخ رشد سکه طلا در رقم منفی ۵۲/ ۴ درصد ثبت شد

بازدهی منفی دلار در تیرماه

بازدهی منفی دلار در تیرماه
با وجود نوسانات قیمتی چشمگیر مشاهده شده در نرخ شاخص ارزی از ابتدای تیر ماه، نرخ رشد این اسکناس خارجی در رقم منفی ۱۶/ ۰ درصد ثبت شد. معاملات دلاری تیر ماه را می‌توان به ۳ بازه متفاوت کاهشی، افزایشی و ثبات تقسیم کرد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به عقیده بسیاری از تحلیلگران حوزه ارز کشور، سیاست جدید نهاد‌های بازار‌ساز در کنار انتظارات سیاسی مثبت و منفی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر روند نرخ آزاد ارز در تیر ماه بوده است. با بررسی روند قیمت سکه طلا در معاملات تیر ماه مشاهده می‌شود که نرخ رشد این فلز گران‌بها نیز در ماه گذشته منفی بوده است.

این در حالی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای در ماهی که گذشت پس از حدود یک سال و 10 ماه از سقف تاریخی خود عبور کرد.
قیمت دلار در طول معاملات ماه گذشته نوسانات چشمگیری را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی تیر ماه و با مطرح شدن زمزمه‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4 در دوحه پایتخت قطر، قیمت این ارز نیز دچار نوسانات کاهشی شد. در راستای این روند کاهشی قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی از رقم 31 هزار و 800 تومان در روز 3 تیر به رقم 30 هزار و 250 تومان در روز 7 تیر رسید.

با پایان دور جدید مذاکرات سیاسی و عدم نتیجه بخشی مجدد این نشست‌ها روند قیمت ارز مذکور نیز تغییر جهت داد و با یک جهش چشمگیر به رقم 32 هزار و 700 تومان در روز 11 تیر ماه رسید. اما با عبور از روز‌های میانی ماه گذشته از شدت نوسانات نرخ آزاد ارز نیز کاسته شد و قیمت دلار در محدوده قیمتی 31 هزار و 150 تا 31 هزار و 450 تومان به ثبات نسبی رسید. البته در روز‌های پایانی ماه گذشته بازار ارز مجددا شاهد تلاش‌های اسکناس آمریکایی در جهت خروج از کانال 31 هزار تومانی بود که تا روز 31 تیر ماه این اتفاق صورت نپذیرفت و دلار در رقم 31 هزار و 700 تومان به فعالیت ماهانه خود پایان داد.

در نهایت با در نظر گرفتن رقم 31 هزار و 750 تومان به عنوان آخرین قیمت دلار در خرداد ماه شاخص بازدهی این ارز در تیر ماه 1401 در رقم منفی 16/ 0 درصد ثبت شد. به عقیده کارشناسان ارزی پس از پایان تب و تاب مذاکراتی در فضای معاملات بازار ارز، سیاست جدید بانک مرکزی عامل اصلی حضور طولانی مدت قیمت دلار در کانال 31 هزار تومانی بود.

بر اساس قانون جدید کلیه افراد حقیقی و حقوقی قادرند با مراجعه به بنگاه‌های معاملات ارز رسمی دارایی‌های خارجی خود را با نرخ توافقی به فروش برسانند. از سو‌ی دیگر کلیه افراد ذکر شده مجازند به صورت سالانه تا سقف 2 هزار دلار از صرافی‌های مجاز کشور ارز خریداری کنند. گفتنی است که طبق مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار تهران ارقام توافقی فروش دلار در محدوده قیمتی 30 هزار و 300 تا 30 هزار و 700 تومان قرار دارد.

روند قیمت سکه طلا نیز در طول معاملات تیر ماه کاهشی بود. با قرار گرفتن قیمت قطعه فلز گران‌بها در سطح قیمتی 14 میلیون و 800 هزار تومانی در روز پایانی تیر ماه، نرخ رشد این کالای سرمایه‌ای به رقم منفی 52/ 4 درصد رسید. این در حالی است که همچنان بخش قابل توجهی از قیمت سکه را حباب قیمتی آن تشکیل داده است. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ حباب سکه طلا ضرب امامی، پس از حدود یک سال و 10 ماه (از مهر ماه 1399) بالاترین میزان حباب محاسبه شده در تیر ماه سال جاری و در رقم 2 میلیون و 220 هزار تومان بوده است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟