چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اعلانات
۴ آذر ۱۴۰۰ 0 968

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول آذر 1400

تصمیم سخت بین طغیان دلار و ثبات قیمت های جهانی

تصمیم سخت بین طغیان دلار و ثبات قیمت های جهانی
در حالی که گشت تعزیرات حکومتی هر روز به انبارها و واحدهای مشکوک به نگهداری مواد اولیه بهین یابی سرکشی می کند، بازار در هفته ای که قیمت های جهانی عموما تغییر زیادی نداشت، صعود دلار به بالای مرز 29 هزار تومان را زیاد، جدی نگرفت. این گزارش به بررسی رویدادهای مهم بازار محصولات پتروشیمی در هفته اول آذر می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، فقط ظرف یک ماه گذشته (4 آبان تا 3 آذر)، قیمت دلار در بازار آزاد 1800 تومان افزایش داشته و از 27,500 تومان به 29,300 تومان رسیده. 900 تومان از این افزایش در همین 3 روز اول آذر اتفاق افتاد و دلار آزاد از 28,400 به 29,300 تومان رسید. شتاب اوج گیری قیمت دلار درست از روزی بیشتر شد در پایان سفر این هفته گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، گفت: «علی‌رغم تمام تلاش‌هایم، نتوانستیم دیروز به نتیجه برسیم».

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم آبان و هفته اول آذر 1400

درست در همین هفته که دلار روز به روز صعودی بود، عرضه ها هزار و 74 تن و معاملات 3 هزار و 939 تن کمتر از هفته قبل بود. جمع معاملات این هفته به 71 هزار 479 تن رسید که 5.2 درصد کمتر از هفته پایانی آبان ماه است.

درصد میانگین معاملات به عرضه هفتگی از ابتدای سال 1400 تا پایان هفته اول آذر 1400

درصد میانگین معاملات به عرضه هفتگی از ابتدای سال 1400 تا پایان هفته اول آذر 1400

روز یکشنبه 30 آبان، قیمت های پایه، با افزایش 230 تومانی نیما منتشر شد. بعد از چند هفته ثبات یا تحرک پایین، بالاخره شاخص دلار نیمایی با شدت گرفتن تغییرات ارز، افزایشی شد و 230 تومان نسبت به یکشنبه قبل، رشد قیمت پیدا کرد. در مقابل افزایش نیما، قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی، روندی نزولی یا با ثبات داشتند و باعث شد قیمت های پایه در گروه های PVC و ABS و پت نساجی و پلی استایرن ها، کاهشی باشد و افزایش ها بسیار محدود و عمدتا زیر 150 تومان بماند.

با توجه به شروع ماه جدید، بازار را می توان به دو بخش تقسیم کرد: 1- کالاهایی که با کسری عرضه مواجه هستند و در شروع ماه، سهمیه بهین یاب آن ها شارژ شد و 2- کالاهایی سقف خرید از بهین یاب آن ها حذف شده و شروع ماه جدید، تغییری در سهمیه ها، نداد.

در گروه نخست، یعنی پلی پروپیلن های نساجی، شیمیایی، PVC ها و گروه پت نیز به رغم شارژ سهمیه ها، نوع خریدها متفاوت بود. در گروه پ پ های نساجی و شیمیایی، رقابت ها همانند هفته قبل بود. رقابت حتی در کالاهای یک گروه هم متفاوت بود. PVC های S65 بندرامام و غدیر این هفته با قیمت پایه و S65 اروند 14 تا 15 درصد رقابت شد.

مقایسه آمار معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم آبان و هفته اول آذر 1400

مقایسه آمار معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم آبان و هفته اول آذر 1400

برای کالاهایی که سقف خرید از بهین یاب آن ها از اول آبان حذف شد، معاملات، تفاوت زیادی نسبت به هفته قبل نداشت. بسیاری از کالاها با رقابت هایی پایین تر از هفته قبل معامله شدند و برخی نیز بدون تغییر بودند. تنها در گروه سنگین تزریقی، کمی افزایش رقابت نسبت به هفته قبل، دیده شد.

سرکشی گشت تعزیرات حکومتی به انبارها و واحدهای تولیدی مشکوک که به انبار نگهداری مواد اولیه بهین یابی تبدیل شده اند، این هفته هم ادامه یافت. در یک انبار بی نام و نشان، 430 تن مواد اولیه بهین یابی توقیف شد و در طول هفته، واحدهای دیگری مورد بازرسی قرار گرفتند.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پلیمری از اول سال 1400 تا پایان هفته اول آذر

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پلیمری از اول سال 1400 تا پایان هفته اول آذر

هر چند از آبان ماه سال 1399 و پلمب چند انبار مهم شورآباد، مواد اولیه به جای انبارها در کارخانه ها موجود شد، اما تأثیر این سرکشی ها بر بازار مواد پتروشیمی را نمی توان نادیده گرفت.

نمودار معاملات هفته اول آذر ماه 1400 به تفکیک گروه های پلیمری

نمودار معاملات هفته اول آذر ماه 1400 به تفکیک گروه های پلیمری

مقایسه قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نشان می دهد این هفته، کالاهای کاهشی، بیشتر از افزایشی ها هستند. پی وی سی با 2000 تومان کاهش نسبت به هفته قبل، در صدر جدول کاهشی هاست و پلی استایرن معمولی 1540 با 1100 تومان، در رتبه دوم و 7240 با 700 تومان، در جایگاه سوم بیشترین کاهش این هفته دیده می شود. بادی 0035 با 500 تومان، پت 781 و ABS با 300 و سنگین فیلم اف 7000 مهر هم با 200 تومان در رتبه های بعدی کاهشی ها قرار گرفتند.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذرماه 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذرماه 1400

در گروه افزایشی ها، 209 امیرکبیر و 548R جم با 500 تومان در رتبه نخست بیشترین افزایش هستند و EX3 امیرکبیر با 300 و Z30s مارون و 52518 با 200 تومان، رتبه های بعدی افزایشی ها را به خود اختصاص دادند.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم آبان و هفته اول آذر 1400

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم آبان و هفته اول آذر 1400

اوج و فرود نفت، این هفته هم ادامه داشت. معاملات برنت، دوشنبه با 78 دلار آغاز شد و سه شنبه شب به 82 دلار رسید. هر چند با دستور بایدن، 50 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا برای مقابله با افزایش بی رویه قیمت نفت، آزاد شد ولی پس از این دستور هم، معاملات نفت با 82 دلار، ادامه یافت.

همان طور که گفته شد، معاملات در هفته‌ی اول آذر، نزدیک 4 هزار تن کاهش یافت. بیشترین کاهش در معاملات این هفته به گروه پت نساجی با 1,456 تن تعلق دارد. سنگین تزریقی هم با 1,129 تن، رتبه دوم بیشترین کاهش معاملات این هفته را داشت. SBR و سبک فیلم هم به ترتیب با 766 و 712 تن، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را داشتند.

در مقابل، معاملات پ پ نساجی 508 تن، و سنگین دورانی 495 و پی وی سی ها 426 تن نسبت به هفته قبل، افزایش یافت.

دلار نیمایی در حال پیشروی به قیمت های بالاتر است. صعودی شدن قیمت دلار در این هفته باعث شد میانگین هفتگی دلار نیمایی پس از افزایش 230 تومانی تا یکشنبه 30 آبان، باز هم دست از صعود نکشد و تا امروز (پنجشنبه 4 آذر 1400) افزایش دلار نیمایی به 118 تومان رسیده است. قیمت های بالاتر میانگین روزانه نشان می دهد افزایش میانگین هفتگی احتمالا در روزهای آینده و تا روز یکشنبه 7 آذر، کماکان ادامه داشته باشد.
در مقابل افزایش دلار نیمایی، قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی، احتمالا در هفته پیش رو نیز مانند هفته اول آذر، بدون تغییر یا کاهشی باشند برای همین احتمال دارد در 7 آذر، میزان تغییرات قیمت های جهانی در حد تغییرات همین هفته باشد.

پایین ماندن قیمت های پایه در زمانی که دلار آزاد و صرافی صعودی هستند، می تواند فرصت خوبی برای خرید از بورس کالا را فراهم کند و همچنان اختلاف زیادی نیما و دلار صرافی، می تواند به بالا بردن جذابیت خرید از بورس کالا اضافه کند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟