جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تهدید صنایع با قطعی گاز
بحران کمبود گاز در کشور شکل جدی‌‌‌تری به خود گرفته و مسوولان از آغاز محدودیت تحویل گاز به صنایع از جمله کارخانه‌های تولید سیمان، فولاد و پتروشیمی‌‌‌ها خبر می‌دهند.البته این محدودیت فعلا در فاز اول است و تا حدودی با جایگزین‌شدن سوخت مایع - که آلایندگی بالایی دارد- قابل‌جبران است اما ادامه روند افزایشی مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده می‌تواند به توقف کامل تولید بسیاری از آنها منجر شود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد،در همین زمینه بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفته بیش از ۹۰‌درصد گاز مصرفی در صنعت فولاد به‌عنوان خوراک و فقط ۱۰‌درصد سوخت است؛ به این معنا که محدودیت گازرسانی به این صنایع فقط از بخش سوخت قابلیت جایگزینی با سوخت مایع را دارد و بیشتر از آن باعث کاهش تولید و نهایتا تعطیلی می‌شود. در حال‌حاضر، افزایش تولید گاز امکان‌پذیر نیست .

صرفه‌‌‌جویی به‌ویژه در بخش خانگی می‌تواند همچنان جریان گاز به صنایع و نیروگاه‌ها را برقرار باقی بگذارد؛ در غیر این‌صورت باید منتظر آلودگی بیشتر هوا در کلانشهرها به دلیل استفاده از گازوئیل و مازوت بود و تعطیلی کارخانه‌ها هم به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

رشد ۲۲ یا ۸‌درصدی مصرف گاز؟
وزیر نفت شامگاه سه‌‌‌شنبه در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با بخش خبری شبکه یک میزان مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده را ۵۱۷ میلیون مترمکعب دانست که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲‌درصد افزایش داشته است. برخلاف جواد اوجی، محمدرضا جولایی به‌عنوان مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز که میزان مصرف را نزدیک به رقم اوجی یعنی ۵۲۱ میلیون مترمکعب اعلام کرده، گفته در این بخش با رشد ۸‌درصدی نسبت به زمان مشابه پارسال رو‌‌‌به‌‌‌رو هستیم.

پیش از این، سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز هم گفته بود مصرف گاز طبیعی از تولید پیشی گرفته است که به این ترتیب، آلارم قرمز در این بخش روشن شده است.  به گزارش «شانا»، اوجی همچنین با بیان اینکه از چند روز گذشته با افزایش مصرف گاز در کشور به محدود‌کردن گاز در صنایع سیمانی اقدام کرده‌‌‌ایم که البته این کمبود با سوخت مایع جبران شده است، تصریح کرد: خوشبختانه همکاران ما از ماه‌ها پیش در تدارک تامین سوخت مایع نیروگاه و صنایع عمده، سیمان و پتروشیمی بودند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف از یکم آذرماه طبق مصوبه دولت محاسبه می‌شود، گفت: در دی‌‌‌ماه این قبض‌‌‌ها صادر می‌شود و به‌‌‌دست مصرف‌‌‌کنندگان می‌رسد. ۲۵‌درصد مشترکان پرمصرفی که بالغ بر ۵۰‌درصد از گاز را مصرف می‌کنند با دریافت قبض گاز از خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران گله‌‌‌مند نشوند.

اوجی با بیان اینکه هموطنان با چند راهکار ساده می‌توانند در بحث بهینه‌‌‌سازی مصرف گاز کمک کنند، تصریح کرد: دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه، تنظیم موتورخانه، پوشیدن لباس‌گرم، خاموش‌کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج از خانه یا محل کار از جمله راهکارها هستند.

افزایش مصرف به اندازه دو فاز پارس‌جنوبی
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در دو هفته گذشته با توجه به سردشدن نسبی هوا، مصارف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، افزایش یافته است و سه‌برابر اروپا گاز مصرف می‌کنیم.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، محمدرضا جولایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تاکید کرد: نسبت به پارسال در همین زمان، حدود ۵۰میلیون مترمکعب در روز، افزایش مصرف در بخش خانگی را تجربه کردیم که معادل تولید دو فاز پارس‌جنوبی است. وی با بیان اینکه جزو سه کشور اول دنیا در تولید گاز هستیم، اضافه کرد: حدود یک‌میلیارد مترمکعب گاز برداشت می‌کنیم که از این میزان حدود ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را تحویل شبکه می‌دهیم. جولایی افزود: بخش خانگی از حدود ۸۰۰میلیون مترمکعب گازی که به شبکه سراسری تزریق می‌کنیم در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۲۰میلیون متر‌مکعب، مصرف‌کرده و بقیه مربوط به نیروگاه‌ها و صنایع است.

جولایی افزود: همه تلاش ما این است که توان تولید گاز را در حدود ۸۳۰ تا ۸۴۰ میلیون مترمکعب نگه داریم زیرا توان تولید منابع گازی ما در همین حد است.

آسیب به تولید صنایع
صنایع مختلف در زمینه کاهش تحویل گاز تاب‌‌‌آوری متفاوتی دارند. به گفته سیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان، واحدهای اوره و آمونیاک و واحدهای متانول که عمدتا مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند اگر تا ۳۰ درصد، کاهش ظرفیت دهند معمولا مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید.

با این حال، در صنعت فولاد عمده گاز مصرفی در فرآیند تولید استفاده می‌شود و حجم کمتری به‌عنوان سوخت. رئیس انجمن فولاد این نسبت را ۹۰ به ۱۰ اعلام کرده و امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو هم با تایید مصرف بیشتر گاز به‌عنوان خوراک در این صنعت گفت: «به میزانی که از گاز طبیعی کاسته می‌شود احتمالا شاهد افت تولید خواهیم بود.»

رئیس انجمن صنعت سیمان هم با اعلام اینکه گاز برخی کارخانه‌های سیمان قطع شده، گفت: فعلا همه کارخانه‌های سیمان فعال هستند و قطعی تولید نداریم. سیدحامد عسگری با بیان اینکه از پانزدهم آبان، تعدادی از کارخانجات سیمان، محدودیت بسیار شدیدی برای دریافت سهمیه گاز داشتند، افزود: البته صنعت سیمان تدابیری برای استفاده از سوخت‌های جایگزین داشت، اما مخازن ذخیره صنایع سیمان برای استفاده از مازوت، معمولا بیشتر از ۱۵ روز نیست و سهمیه برخی از کارخانه‌ها به انتها رسیده است.

او ادامه داد: احتمال اینکه در آینده نزدیک دچار توقف تولید شویم ،زیاد است و احتمالا از چند روز آینده این توقف تولید در برخی از کارخانه‌ها اتفاق بیفتد. وی گفت: اکنون در ۱۷ کارخانه از ۷۷ کارخانه، قطعی گاز داریم یا سهمیه را به‌شدت کاهش داده‌اند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد راهی جز صرفه‌‌‌جویی در مصرف گاز در کوتاه‌‌‌مدت نباشد چراکه کشور در معرض تعطیلی عمده صنایع به این دلیل قرار دارد که می‌تواند اثر بسیار مخربی بر اقتصاد بگذارد.

به گفته کارشناسان، کاهش تولیدات یکی از کاتالیزورهای افزایش تورم نیز است. علاوه‌بر این، افزایش مصرف خانگی با جایگزین‌کردن سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع منجر به آلودگی بیشتر هوا هم می‌شود، با این حال در بلندمدت راهکار‌هایی برای گذر از این بحران مانند اصلاح اعطای یارانه انرژی و تشکیل سیستمی که منجر به کاهش مصرف و تشویق به سرمایه‌‌‌گذاری در تولید شود، الزامی به‌‌‌نظر می‌رسد.


ویکی پلاست| مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟