جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

چگونه از تراکنش های بانکی خود در سازمان امور مالیاتی دفاع کنیم؟ + بخشنامه 1399/01/31 سازمان مالیاتی
ممکن است جزو اشخاصی باشید که برای تراکنش های بانکی به سازمان امور مالیاتی احضار شده‌اید و یا شاید احضار بشوید. طبیعی است که باید بتوانید توجیه کافی و صحیحی برای تراکنش های بانکی خود داشته باشید اما واقعیت این است که قانع کردن اداره امور مالیاتی به‌ هیچ‌ عنوان کار ساده‌ای نیست.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از کانال تلگرامی تازه های مالیاتی، برای اینکه بتوانید پرونده مالیاتی خود را به‌سلامت از اداره مالیاتی عبور دهید، باید ضمن آگاهی و تسلط کافی به قوانین مالیاتی از جمله بخشنامه مورخ 31/ 1/ 1399 در خصوص نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی، تجربه کافی در این زمینه نیز داشته باشید.

بدیهی است که چنین فرضی برای یک فرد عادی امکان پذیر نبوده و بهترین راه برای این کار، مراجعه به یک مشاور مالیاتی توانمند است.

شاید مشاور مالیاتی هم به تنهایی نتواند از پس این کار برآید ، چراکه واریزی ها به حساب شخص شما بوده و لازمه تنظیم لایحه از ناحیه مشاور، ارائه توضیح لازم در خصوص تراکنش ها از جمله واریزی ها بوده است.

کار سخت حتی برای مشاور، تراکنش های واریزی به حساب بانکی متصل به کارتخوان خواهد بود،  البته واریزی از طریق کارتخوان و نه واریزی های نقدی و یا انتقالی به این نوع حساب ها، چرا که برای این واریزی ها می توان دلایلی پیدا کرد.

 

خلاصه بخشنامه 200/99/16 مورخ 1399/01/31 سازمان امورمالیاتی

بخشنامه جدید تراکنش های مالی

در 1399/01/31 بخشنامه 200/99/16 جهت نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش های بانکی، به منظور جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی ابلاغ شد.

در این بخشنامه مقرر شد که در هر یک از ادارات کل امور مالیاتی، کمیته ویژه ای (طبق مندرجات بخشنامه) تشکیل شود که پس از دریافت اطلاعات پولی و مالی از جمله تراکنش های بانکی از دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی (با درنظر گرفتن اینکه تراکنش های بانکی به تنهایی دلیل بر وجود درآمد نیست) بررسی های لازم را به عمل آورد.

بنابراین کمیته فوق قبل از دعوت مودی و ورود به امر حسابرسی مالیاتی، حجم گردش حساب های بانکی واصله را با سوابق و حجم فعالیت های تشخیصی مودی یا سایر فعالیت های مالی تشخیصی مودی و یا سایر فعالیت های مالی اشخاص مطابقت می دهد.

در صورتی که اکثریت اعضا نسبت به همه خوان بودن تراکنش های بانکی هر سال، با عملکرد مالی یا مالیاتی در همان سال اتفاق نظر داشته باشند، حسابرسی مالیاتی انجام نخواهد شد و صرفا توسط کمیته مذکور صورت جلسه ای مبنی بر عدم نیاز به صدور برگ تشخیص صادر و برای دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال می شود.

اما در صورتی که پس از بررسی های مربوطه، از نظر کمیته مذکور، تراکنش های بانکی قابل بررسی تشخیص داده شود، باید برابر با بندهای دیگر این بخشنامه انجام پذیرد.

دسته بندی مشاغل و اشخاص (طبق بخشنامه 200/99/16)

دسته بندی مشاغل و اشخاص طبق بخشنامه 200/99/16 به صورت زیر است:
 
الف) اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای یک پرونده:

حداکثر تا 5 روز کاری، پس از دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی حسب نظر کمیته، در اختیار گردیده رسیدگی ویژه قرار می گیرد.
 
ب) اشخاص حقیقی دارای بیش از یک پرونده در یک اداره کل:

حداکثر ظرف دو هفته پس از تاریخ دریافت تراکنش های بانکی، کمیته مسئول اقدام به دعوت از صاحب حساب جهت ارائه توضیحات در مورد تراکنش ها و ارتباط آن ها با هر یک از پرونده ها، تحقیقات می کند.

پس از آن حسب نظر کمیته و با تکمیل فرم مربوطه به گروه رسیدگی ویژه تحویل می شود.

در صورت استنکتف مودی از امضا فرم مربوطه یا عدم مراجعه ظرف مدت یک هفته از تاریخ دعوت، مراتب در فرم درج و به گروه رسیدگی تحویل داده می شود.

در صورتی که مودی در چندین اداره کل پرونده داشته باشد، در اداره ای بررسی می شود که اطلاعات را دریافت کرده است.
 
ج) اشخاص حقیقی یا حقوقی فاقد پرونده:

اداره مالیاتی تا حداکثر ظرف 2 هفته از دریافت اطلاعات تراکنش های بانکی، اقدام به انجام تحقیقات و دعوت از صاحبان حسب مورد می نماید و پس از تعیین نوع فعالیت و پر کردن فرم تعیین شده و انجام مراحل تشکیل پرونده و ثبت نام، پرونده را تحویل گروه رسیدگی ویژه می دهد.

چناچه تراکنش های بانکی متعلق به شخص دیگری باشد و شخص مذکور کتباً اقرار کند و مستنداتی دال بر آن موضوع نباشد، باید در راستای مقررات قانونی با شخص جدید برخورد شود.

طبقه بندی ماهیت تراکنش های بانکی

در بخشنامه 200/99/16 به طبقه بندی ماهیت تراکنش های بانکی به شرح زیر پرداخته شده است:

الف) تراکنش هایی که ماهیت درآمدی ندارند:

تسهیلات دریافتی
نقل و انتقال های شخصی (منوط به اینکه درآمد نباشد)
وجوه جبران خسارت
تنخواه واریزی
مبلغ واریزی بابت شرکاء در مشاغل مشارکتی
دریافت و پرداخت حق شارژ
تراکنش های بانکی مربوط به اعضا هیئت مدیره و سهامداران
دریافت پرداخت به حساب بستگان ( منوط به اینکه درآمد نباشد)
قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
و بقیه موارد مندرج در این بخشنامه

ب) تراکنش هایی که ماهیت درآمدی دارند اما با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات مقطوع با نرخ صفر یا مالیات آن کسر در منبع بوده است.

ج) تراکنش هایی که ماهیت درآمدی دارند اما رسیدگی های قبلی، مالیات ان ها محاسبه و پرداخت شده است.

نکته:
با توجه به عدم مستندسازی در سالهای قبل، تراکنش ها کمتر از 150/000/000 ریال در صورت عدم وجود مستندات دال بر وجود درآمد محسوب نمی شوند.

سایر نکات:

گروه رسیدگی کننده علاوه بر دریافت مالیات و جرائم موضوع قانون مالیات های مستقیم ، درصورت احراز مشمولیت ثبت نام نظام مالیات و عوارض ارزش افزوده ( به صورت همزمان) اجازه اخذ مالیات مذکور را دارد.

برای عملکرد سال 1397 و قبل از آن، در صورت محرز شدن کتمان درآمد از طریق بررسی تراکنش های بانکی، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات از ضرایب موضوع ماده 154 ق.م.م استفاده می شود؛ ضرایب متناسب با نوع فعالیت می باشد. درصورت عدم وجود ضرایب مرتبط، هیئت حل اختلاف، ضریب شغل مشابه را انتخاب می کند.

چنانچه به هر نحوی تراکنش حساب های بانکی موردحسابرسی قرار گرفته باشد، حسابرسی مجدد این مورد، موضوعیت نخواهد داشت.

متن کامل بخشنامه 200/99/16 مورخ 1399/01/31 سازمان امورمالیاتی

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 76%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟