جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار بورس محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم تیرماه 1400

تعطیلات 6 روزه چه بر سر معاملات آورد؟/ غول دلار بیدار شد

تعطیلات 6 روزه چه بر سر معاملات آورد؟/ غول دلار بیدار شد
تعطیلی 6 روزه‌ی ادارات و بانک استان های تهران و البرز (از سه شنبه 29 تیر تا یکشنبه 3 مرداد)، معاملات هفته قبل را ناتمام گذاشت و بورس کالا مجبور شد، عرضه های سه شنبه‌ی هفته قبل را به دوشنبه این هفته منتقل کند. پس این گزارش بر اساس تجمیع معاملات شنبه تا دوشنبه هفته قبل و معاملات منتقل شده به دوشنبه‌ی این هفته تهیه شده و آنچه می خوانید، گزارش معاملات هفته پنجم تیرماه است.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که خریداران خود را برای استفاده از آخرین روز تیرماه آماده می کردند، به ناگهان سه شنبه تعطیل اعلام شد و تکلیف سهمیه آن ها، در ابهام فرو رفت. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست احتمالا در پایان مرداد ماه، در مورد سهمیه تیرماه این واحدها، تصمیم گیری خواهد شد. خریداران در دوشنبه این هفته هر چند عرضه های منتقل شده ی تیرماه را معامله می کردند اما از سهمیه مردادماه آن ها کسر شد.

در هفته پنجم تیر، 79 درصد عرضه های هفته پنجم تیر معامله شدند. با توجه به اینکه عرضه ها 2 هزار و 279 تن نسبت به هفته چهارم تیر افزایش پیدا کرده بود اما معاملات 319 تن کاهش داشت. جمع معاملات هفته پنجم تیر به 62 هزار 912 تن رسید و 79.1 درصد عرضه های هفته پنجم تیر معامله شد. در هفته چهارم تیرماه، 63,231 تن معامله انجام شده بود.

در هفته پنجم تیر، عرضه ها در نزدیکی مرز 80 هزار تن بود که این حجم از عرضه، 20 هزار تن کمتر از عرضه‌ی دو هفته اول تیرماه است. در مجموع، هر چه تیرماه به پایان خود نزدیک شد، عرضه ها هفته به هفته کمتر شد.

غول دلار بیدار شد
هر چند توجه این گزارش به معاملات هفته پنجم تیرماه است اما به تغییر مسیر شتابان دلار در هفته اول مرداد، نمی توان اشاره نکرد. دلار صرافی در هفته گذشته خود را به پایین کانال 24 هزار تومان رسانده بود و روز دوشنبه، 24,059 تومان قیمت گذاری شد و دلار آزاد نیز به میانه کانال 24 هزار تومان عقب نشینی کرد و 24,450 تومان قیمت خورد. ولی در طول تعطیلات، دلار آزاد، آرام آرام خود را به کانال 25 هزار تومان نزدیک کرد و روز دوشنبه 4 مرداد، از مرز 25 هزار تومان گذشت. این تحرک قیمت دلار، هم روی معاملات بورس کالا اثر گذاشت و تقاضا را افزایش داد، هم قیمت های بازار آزاد را بالا کشید.

دلار آزاد در معاملات شب گذشته (چهارشنبه 6 مرداد) تا 25,800 تومان هم پیش رفت و این در حالی بود که دلار صرافی، با گام های مردد، 24,499 تومان قیمت گذاری شد. امروز (پنجشنبه 7 مرداد) مقارن با عید غدیر خم و تعطیل است و دلار صرافی به روز نخواهد شد. شنبه هفته آینده، واکنش دلار صرافی به این تغییرات، مشخص می شود و بدون شک، جهش دلار آزاد به نزدیکی کانال 26 هزار تومان، اثر مهمی در معاملات هفته بعد خواهد داشت.

آرامش نیما
هر چه دلار آزاد در رسیدن به قیمت های بالاتر، تلاش می کند، دلار نیمایی اما برعکس، مسیر افزایشی خود را تغییر داد و کاهشی شد. دلار نیمایی در پایان هفته قبل، یعنی هفته پنجم تیر، 222,805 تومان بود و نسبت به یکشنبه 27 تیر، 46 تومان افزایش داشت اما آخرین قیمت دلار نیمایی در روز چهارشنبه 6 مرداد، 222,280 است که نسبت به 27 تیر، 5 تومان کاهش دارد.

افت و خیز برنت
در هفته پنجم تیرماه، نفت روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. هفته را با 72 دلار شروع کرد، به 68 دلار سقوط کرد و با صعود مجدد به 74 دلار، هفته را به پایان رساند. قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی هم در پایان هفته پنجم تیرماه، تغییرات زیادی نداشت و عمدتا تکرار قیمت های هفته قبل بودند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟