جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ورق پی وی سی (PVC) چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربردهای ورق PVC

راهنمای جامع آشنایی با انواع، کاربردها و مزایای ورق پی وی سی

ورق پی وی سی (PVC) چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربردهای ورق PVC

ورق های پی وی سی (PVC) یکی از پرکاربردترین محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است که از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) است. در این مقاله، به بررسی انواع، کاربردها، مزایا و معایب این محصول پلاستیکی پرداخته ایم.

 ممکن است شما هم به هنگام سفارش کابینت یا دیگر محفظه‌های صنعتی اسم ورق پی وی سی را زیاد شنیده باشید. ورق پی وی سی با وجود ویژگی‌های مختلف که یکی از مهم ترین آن انعطاف پذیری در ضخامت‌های گوناگون است، برای ساخت انواع کابینت و کمد و سایر دکوری‌های چوبی در دکوراسیون و ساختمان سازی کاربرد دارد. این ورق پرکاربرد خود در انواع گوناگونی وارد بازار می‌شود تا مطابق نیاز مشتری مورد استفاده قرار گیرد. همراه ما باشید تا در این مقاله با این ورق آشنا شده و انواع آن را بشناسیم.

ورق پی وی سی چیست؟

ورق پی وی سی همانطور که از نامش پیداست، ورق هایی از جنس پی وی سی هستند؛ مواد پلیمری فشرده شده‌ای که با ویژگی‌های خاصی چون ضد آب بودن و مقاومت بالا وارد بازار می‌شوند. معمولا هرچه میزان فشردگی مواد در این ورق بیشتر باشد، کیفیت کار نهایی بالاتر خواهد بود. همچنین این نوع ورق مطابق با نیاز مشتری در ابعاد و ضخامت متفاوت وارد بازار می‌شود تا مشتریان با توجه به محصول تولیدی از انواع آن بهره گیرند. عبارت PVC که مخفف نام این ورق است در فارسی به معنا پلی وینیل کلراید است. در واقع ورق‌های پی وی سی از این پلاستیک که در قرن نوزدهم کشف شده است، ساخته می‌شود.

ویژگی‌های ورق‌ پی وی سی

معمولا در صنعت ساختمان سازی ویژگی محصولات استفاده شده از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر زیادی بر کیفیت ساختمان می‌گذارد. ورق پی وی سی با وجود ویژگی‌های زیر گزینه مناسبی برای این صنعت شناخته می‌شود.

  • دوام و مقاومت بالا در برابر ضربه، خط و خش و آب
  • انعطاف بالا و قابلیت شکل پذیری با ابزار
  • عایق صوتی، سرمایشی و گرمایشی
  • ضد میکروب و حشرات و همچنین قابلیت تمیزکاری آسان

در کنار تمامی این ویژگی‌ها، وزن سبک این ورق باعث شده است که به راحتی محصولات تهیه شده از آن بر روی دیوار نصب شود و با استحکام بالا تا مدت زمان زیاد عمر کند.

 

 

مزایا و معایب ورق PVC

ورق پی وی سی با توجه به مواد اولیه و شیوه تولید آن از ویژگی و مزایا بسیاری برخوردار است که امروزه جایگزین بسیاری از متریال‌ها در ساخت محصولات ساختمانی و دکوراسیون شده است. همچنین در کنار تمام مزایایی که این ورق به همراه دارد، معایبی هم دیده می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

مزایای ورق PVC

  • نگهداری و نصب آسان
  • قابلیت روکش خوردن و رنگ شدن
  • ضد حرارت و آتش
  • عدم نفوذ آب و پوسیدن آن
  • مقاوم در برابر خط و خش
  • قابلیت تمیز شدن آسان
  • مقاوم در برابر تغییر دما
  • قابلیت رنگ شدن
  • قابلیت ابزار خوری بالا

معایب ورق PVC

  • ایجاد آلودگی برای محیط زیست
  • عدم تحمل دما بالا 70 درجه

انواع ورق پی وی سی

ورق PVC به دلیل کاربرد گسترده در صنعت ساختمان سازی در انواع مختلف رنگ، ضخامت، ابعاد، تعداد لایه و... وارد بازار می‌شود که ما در این قسمت به طور کلی به بررسی سه نوع عمده آن از لحاظ ساختار فیزیکی می‌پردازیم.

ورق پی وی سی خام

این ورق همانطور که از نامش پیداست، مواد پلیمری فشرده شده به رنگ سفید است که هیچ روکشی بر روی آن قرار نگرفته است. به همین دلیل قیمت این نوع ورق پی وی سی نسبت به سایر مدل‌ها کمتر است و معمولا برای محل‌های که زیبایی اهمیت چندانی ندارد، استفاده می‌شود.

ورق پی وی سی روکش دار

گاهی برای ساخت محصولات دکوراتیو و مهم در ساختمان سازی از ورق‌های روکش دار استفاده می‌شود تا محصول تولیدی از زیبایی و مقاومت بیشتری برخوردار باشد. در این صورت بعد از تهیه ورق پی وی سی خام بر روی آن روکش هایگلاس یا طرح چوب استفاده می شود. بسیاری از محصولات چوبی که امروزه در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون مشاهده می‌کنید، ورق پی وی سی طرح چوب هستند.

ورق پی وی سی طرح چوب

 ساخت محصولات دکوراتیو با چوب به دلیل پیچیدگی و زحمت زیاد باعث می‌شود که محصول نهایی از قیمت بالایی برخوردار باشد و معمولا تولید آن در تعداد بالا کار دشواری است. استفاده از ورق PVC با روکش طرح چوب می‌تواند همان حس تازگی و گرما چوب را القا کرده و محصولاتی شیک و باکیفیت ارائه دهد.

ورق پی وی سی هایگلاس

 یکی از روکش‌های پلاستیکی که کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد، هایگلاس است. هایگلاس با سطح صاف و صیقلی خود باعث بازتاب نور خورشید و درخشندگی بیشتر می‌شود. به طوری که می‌توان از این بازتاب برای چیدمان و دکوراسیون فضاهای کوچک و بزرگ بهره گرفت.

ورق پی وی سی سه لایه

ورق پی وی سی سه لایه با وجود دو لایه نازک در طرفین و یک لایه با ضخامت در وسط، از مقاومت بالایی برخوردار است. معمولا از این نوع ورق PVC که قیمت بالاتری نسبت مدل‌های قبلی دارد، برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که ممکن است در محیط تحت فشار قرار داشته باشند. 

کاربرد ورق پی وی سی

ورق پی وی سی با برخورداری از ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری، مقاومت بالا و ظاهری زیبا، گزینه مناسبی برای تولید محصولات متنوع در صنعت ساختمانی و دکوراسیون است. همچنین از این ورق‌ها می‌توان در سطح شهر برای مبلمان و عناصر شهری نیز بهره گرفت که به صورت جزئی‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کابینت آشپزخانه
  • بدنه سینک ظرفشویی
  • کمد، میز و سایر وسایل دکوراتیو
  • درب و پنجره
  • پارتیشن (جداکننده فضا)
  • سقف کاذب
  • کمد و دیوار استخر
  • قفسه و جعبه‌های گلخانه
  • ساخت نیکمت‌های پارک و فضاسازی شهر
  • صنعت کشتی سازی
  • صنعت خودروسازی

و به طور کلی کلیه باکس‌های نگهدارنده مقاوم در صنعت ساختمان سازی از این ورق تولید می‌شود.

ورق پی وی سی کابینت

همانطور که اشاره شد، یکی از کاربردهای عمده ورق پی وی سی، کابینت سازی است. ابعاد استاندارد ورق‌های پی وی سی روکش دار مناسب کابینت 244 در 122 است و مدل خام آن در ابعاد 366 در 183 نیز تولید می‌شود. البته وابسته به شخص تولید کننده ممکن است شما بتوانید این ورق را در ابعاد دلخواه تهیه کنید.

ضخامت ورق‌های پی وی سی موجود در بازار از 3 تا 20 میلی‌متر است که معمولا ضخامت 3 تا 16 میلی‌متر بیشترین مصرف را دارد. علت اصلی استفاده از ورق پی وی سی در کابینت‌های آشپزخانه، ویژگی ضد آب بودن و تحمل دما است.

آشپزخانه محلی است برای شست و شو و پخت و پز، بنابراین کابینت با رطوبت و دما بالا مواجه است که ورق پی وی سی مقاومت بالایی در برابر این عوامل دارد. دوام این ورق‌ها بسیار بیشتر از ام دی اف است اما به دلیل قیمت بالا و تنوع رنگ و طرح کمتر، دیگر تمام کابینت‌ها با این ورق ساخته نمی‌شود.

قیمت ورق پی وی سی

ورق پی وی سی در انواع متنوعی به صورت شفاف و مات، سخت و نرم و... وارد بازار می‌شود که تمامی این ویژگی‌ها بر روی قیمت این محصول تاثیر دارد. اما در ابتدا باید کیفیت مواد اولیه و نحوه تولید این محصول مورد توجه قرار گیرد. زمانی که ساختار ورق پی وی سی از لحاظ کیفیت مورد اطمینان باشد، می‌توان به سراغ ویژگی‌های ظاهری آن رفت.

معمولا قیمت گذاری این ورق با توجه به عواملی چون ابعاد، ضخامت، کیفیت مواد اولیه و ویژگی‌های ظاهری آن انجام می‌شود که هرچه محصول کارایی بیشتری داشته باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. بهتر است برای تهیه این ورق در ابتدا از ویژگی‌های محصول تولیدی اطلاعات کسب کنید، سپس با توجه به نیاز خود نمونه مناسب را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت ورق پی وی سی مورد نظر می‌توانید با مشاوران فروش شرکت‌های مختلف مشورت کنید و با شناسایی کیفیت محصولات هر یک، محصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری کنید.

جمع بندی

ورق پی وی سی به عنوان یک ماده پلیمری فشرده شده، از ویژگی‌ها و مزایا بسیاری برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انعطاف پذیری مناسب، عدم نفوذ آب و مقاومت بالا اشاره کرد. این ورق از قابلیت‌های زیادی برخوردار است که می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان سازی از آن بهره برد. ورق پی وی سی در انواع متنوعی وارد بازار می‌شود که می‌توان با توجه به محصول تولیدی و محل و شرایط استفاده از آن، نمونه مناسب را شناسایی کرد. ما سعی کرده‌ ایم در این مقاله به طور کامل این ورق و جنبه‌های گوناگون آن را بررسی کنیم تا شما برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 88%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
امیر چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
کم بود
ارسال پاسخ
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟