جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳
دو اتیل هگزانول چیست؟

wikiplast.ir

دو اتیل هگزانول چیست؟

دو اتیل هگزانول به عنوان ترکیبی آلی با حالت مایعی شفاف و بی رنگ است. این الکل نوع اول در آب نامحلول بوده ولی حلالیت خوبی در بسیاری از حلال های آلی دارد. در واکنش با بازهای قوی و اکسیدان ها به خوبی عمل کرده و خیلی سریع می تواند با اسیدهای مختلف، تولید استر کند.

دو اتیل هگزانول چیست؟

یک ماده شیمیایی آلی است که در دسته الکل های چرب نوع اول قرار داشته و دارای 8 اتم کربن و یک گروه عاملیOH می باشد. این ماده بی رنگ و شفاف بوده و به مقدار ناچیزی در آب محلول می باشد ولی در تمامی حلال های آلی و الکل ها محلول می باشد و فرمول مولکولی آن C8H18O می باشد. دی اتیل هگزانول یک مایع اشتعال پذیر می باشد که در مجاورت با اکسید کننده های قوی به سرعت شعله ور می شود. چگالی دی اتیل هگزانول از آب کم تر بوده (833 کیلوگرم در مترمکعب) و دارای وزن مولکولی 130.23 می باشد. دمای نقطه جوش آن 184 درجه سانتیگراد و دمای نقطه ذوب آن -76 درجه سانتیگراد است. بزرگ ترین مصرف کننده های این ماده، تولید کننده های پلاستی سایزرهای دی اکتیل فتالات (DOP) می باشند. DOP در ساخت و تولید محصولات پلی وینیل کلراید (pvc) به کار می رود.

ویژگی های دو اتیل هگزانول

حالت فیزیکی دواتیل هگزانول مایع بوده و اگر در مجاورت اکسید کننده ها قرار گیرد، به راحتی مشتعل می شود. شاخه ای از ترکیبات آلی که این الکل در آن قرار دارد، به نام الکل های چرب هستند. نقطه ذوب دواتیل هگزانول برابر با ۷۶- درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن بین ۱۸۳ تا ۱۸۵ درجه سانتی گراد است. بعد از سوزاندن این الکل، تجزیه آن با انتشار دود و گازهای بدبو انجام می شود. با این که در آب نامحلول است ولی در همه ترکیبات آلی و الکل ها به خوبی حل می شود. این الکل کایرال با هشت کربن، در تولید حلال ها و مواد معطر به کار برده می شود.

مشخصات فنی دی اتیل هگزانول

  • فرمول شیمیایی: CH3(CH2)3CH(C2H5)CH2OH
  • شکل ظاهری: مایع شفاف بی رنگ
  • دانسیته: 833 کیلوگرمدر متر مکعب
  • دمای نقطه ذوب: -76درجه سانتیگراد
  • دمای نقطه جوش: 184.7 درجه سانتیگراد
  • حلالیت: در آب نامحلول و محلول در حلال های آلی
  • جرم مولی: 130.23

کاربرد دو اتیل هگزانول

 جالب است بدانید که اتیل هگزانول جهت ساخت نرم ‌کننده‌های پلی وینیل کلراید استفاده می ‌شود. از آنجایی که این ماده می‌ تواند بسیاری از مواد آلی را به خوبی حل کند، این محصول به صورت گسترده‌ به عنوان یک حلال با فرار کم استفاده می ‌شود.

این ماده دارای ناخالصی‌ های کمی می باشد و ممکن است که از این ماده ی کاربردی به عنوان ماده ی اولیه در ساخت بیشتر مواد شیمیایی استفاده نمایند. از این ماده برای تولید نرم ‌کننده وینیل کلرید، بی (۲-اتیل هگزیل) فتالات استفاده می ‌شود. همچنین برای تولید دو اتیل هگزیل اکریلات برای چسب و رنگ به کار برده می‌ شود.

این محصول کاربردی جهت استفاده در یک مطالعه تحقیقاتی در رابطه با مقایسه حساسیت‌ های ظرفیت حرارتی پویا و همچنین قطبش دی الکتریک در محیط و شرایط ایزوترمال بسیار مناسب می باشد. این امکان دارد که برای مطالعه ترانس استریفیکاسیون کاتالیز شده با لیپاز (الکل) روغن کلزا و ۲-اتیل-۱-هگزانول در نبود حلال مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد از جمله این کاربرد ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات کشاورزی (غیر آفت‌ کش)، پارچه ها و محصولات چرمی، نرم کننده ،روان کننده و گریس‌ها، استفاده غیر  ،TSCA رنگ و رزین، صنعت عطرسازی، محصولات مراقبت شخصی، شوینده های صابونی، حلال مواد شیمیایی دیگر، به عنوان افزودنی مواد غذایی، استخراج نفت و مشتقات نفتی، تهیه و تولید مواد آرایشی و بهداشتی، تولید محصولات پلاستیکی و محصولات لاستیکی، تهیه و توسعه عکس و فیلم، ساخت مواد ضد کف آب که در صنایع نساجی و کاغذ استفاده می شود، چسب ها و درزگیر، برای جلوگیری از خوردگی و ماده ضد جرم، سوخت میانی صنعتی، موم ها، ضد عفونی کننده ها، اسپری های حشره کش. و در نهایت بیشترین کاربرد دو اتیل هگزانول در صنعت تولید PVC است.

روش های مختلف تولید دو اتيل هگزانول

در حقیقت این ماده ی کاربردی به چند روش تولید می شود که در متن زیر به طور خلاصه به هر کدام از این روش ها می پردازیم:

تراکم آلدولی نرمال بوتیر آلدئید

در مرحله نخست گاز طبیعی طی واکنشی گرماگیر با حضور بخار آب و کاتالیزور به گاز سنتز (منو اکسید کربن و هیدروژن) تبدیل شده و در واکنش هیدروفرمیلاسیون در حضور کاتالیزور در فاز مایع با هم ترکیب می شوند. واکنش گرمازا بوده و ترکیبی از نرمال ایزوبوتیل آلدهید تولید می گردد. نرمال بوتیر  آلدئید در واحد اندولیزاسیون به دو اتیل هگزانول و بعد از هیدروژناسیون به دو اتیل هگزانول تبدیل میشود.

هیدروژن دار شدن ۲- اتیل ۳- پروپیل آکرولئین

در این فرآیند ۲-اتیل۳-پروپیل آکرولئین با حضور کاتالیست وینیل پیروات هیدرات در دمای ۱۵۵ درجه سانتیگراد، فشار 4/4 bar و شدت جریان هیدروژن  4/192 ml/min هیدروژن دار شده و ۲-اتیل هگزانول سنتز می شود.

سنتز با استفاده از پروپن

ابتدا پروپن (C3H6) با کربن مونوکسید و هیدروژن در حضور کاتالیست فاز آبی رودیم و تری آریل فسفین سولفونه شده در دمای  50-140درجه سانتیگراد و فشار 0.1-140 Mpa وارد واکنش شده و محصول واکنش در فرآیند تراکم آلدولی شرکت می کند. حاصل این مرحله تولید دو اتیل هگزنال است. این محصول یک بار در فاز گازی و سپس در فاز مایع با حضور کاتالیست هیدروژناسیون صورت می گیرد و دو اتیل هگزانول حاصل می شود.

شرایط نگهداری دو اتیل هگزانول و موارد ایمنی به چه شکل است؟

نکته ی قابل توجهی که در رابطه با این موضوع لازم است بدانید اینکه مانند تمام مواد شیمیایی، این ماده نیز به مراقبت و رعایت موارد ایمنی نیاز دارد. بعضی از تاثیرات خطرناک این ماده در صورت عدم استفاده مناسب می ‌تواند باعث مواردی نظیر تحریکات پوستی، آسیب جدی به چشم ها و یا تحریک آن، مشکلات تنفسی به هنگام استنشاق، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی شود.

هنگام استفاده از دو اتیل هگزانول مطمئن شوید که بخارات را استنشاق نخواهید کرد، با دستکش محافظ به بسته های باز شده دست بزنید، هر قسمت از بدن که با این ماده در تماس بود را با آب فراوان بشویید، به دلیل خاصیت اشتعال زایی دور از آتش نگهداری شود، دستکش‌ های آلوده به این ماده را پس از استفاده دور بریزید، هنگام تماس با این ماده حتما از عینک محافظ استفاده کنید، این ماده را در ظرفی کاملاً مهر و موم شده و آب بندی شده در جای خشک و خنک با تهویه مناسب نگه دارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

تبلیغات در ویکی پلاست

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟