جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
دلایل روانشناختی تبعیت افراد از یک مدیر سمی

دلایل روانشناختی تبعیت افراد از یک مدیر سمی

داشتن یک مدیر سمی فقط سخت نیست بلکه می‌تواند اثراتی جدی بر سلامت جسمی و روانی شما برجای بگذارد. تحقیقی که توسط نشریه هاروارد بیزنس ری‌ویو انجام شده نشان داده است که داشتن مدیر سمی می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری و افت خدمات مشتریان سازمان شود.

با وجود همه این‌ها اما بسیاری از افراد همچنان به پیروی از مدیر سمی خود ادامه می‌دهند.

رونالد ریجیو استاد مدیریت و روانشناسی سازمانی کالج کلیرمونت مک‌کنا در کالیفرنیا به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که این موضوع به «تمایلات بشری» مربوط است. به عقیده او چهار دلیل کلیدی برای این واقعیت وجود دارد که افراد همچنان به تبعیت خود از یک مدیر سمی ادامه می‌دهند:

1. امید به جبران

پروفسور ریجیو می‌گوید برخی از افراد قادر به تشخیص رفتارهای بد یک رییس هستند اما همچنان او را مورد حمایت قرار می‌دهند به این دلیل که فکر می‌کنند بخاطر نشان دادن وفاداری‌شان، از او پاداش می‌گیرند. وی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «یک مدیر بد، افراد چاپلوس اطراف خود را جذب می‌کند چون این افراد دوست دارند خود را به یک فرد قدرتمند نزدیک کنند.»

2. "تنبلی شناختی"

اگر یک رییس سمی دارید، این می‌تواند بسیار اغواکننده باشد که تلاش کنید مشکل را نادیده بگیرید و به خود بگویید همه چیز خوب است چون حل این مشکل، تلاش بسیار می‌طلبد. ریجیو این را "تنبلی شناختی" می‌نامد و می‌گوید: «ما تنبل می‌شویم و به نوعی شرایط را همانطور که هست، می‌پذیریم.»

به عقیده ریجیو وقتی رییس کار اشتباهی می‌کند، اگر هیچکس او را به چالش نکشد، این باعث می‌شود که رفتار آن رییس بدتر شود چون ترس کمتری از تبعات رفتارش خواهد داشت.

3. این باور که نتایج خوب به معنای مدیریت خوب است

پروفسور ریجیو می‌گوید همزمان با اینکه شما شاهد رفتارهای سمی یک مدیر هستید، ممکن است دیگران فقط این را ببینند که این مدیر نتایج خوبی برای مجموعه رقم زده است، چیزی که معمولا موجب پنهان شدن رفتارهای سمی‌اش می‌شود.

او می‌گوید: «برای این مدیران، هدف، وسیله را توجیه می‌کند. اگر آن‌ها مدیران موثری ظاهر شوند، افراد از آن‌ها نمی‌پرسند چگونه به این موفقیت رسیده‌اند.»

4. اشتباه گرفتن خودخواهی آن‌ها با اعتمادبه‌نفس‌شان

به عقیده پروفسور ریجیو، اشتباه گرفتن خودمحوری و خودشیفتگی با اعتمادبه‌نفس و قدرت بسیار محتمل است. او می‌گوید: «ما به سمت افرادی جذب می‌شویم که شایسته به نظر می‌رسند، گویی آن‌ها هستند که می‌توانند مسئولیت را برعهده بگیرند و نقش رهبری تیم را بر عهده داشته باشند.»
منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟