جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
مخزن یک لایه و سه لایه چه تفاوتی دارند؟

wikiplast.ir

مخزن یک لایه و سه لایه چه تفاوتی دارند؟

مخازن پلاستیکی جزء وسایل ذخیره‌سازی مایعات از جمله آب‌های قابل شرب و آب آشامیدنی محسوب می‌شوند. انواع مخزن آب در طرح‌ها و انواع مختلفی به صورت تک لایه، دو لایه، سه لایه و بالاتر تولید می‌شوند. هر کدام از این مخازن، ویژگی‌ها و کاربرد خاصی دارند.

ما در این‌ مقاله سعی داریم به صورت ویژه در مورد مخازن تک لایه و سه لایه صحبت کنیم. در واقع می خواهیم شما را با تفاوت مخزن یک لایه و سه لایه بیشتر آشنا کنیم. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات در این‌ مورد هستید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

مخزن تک لایه

مخازن تک لایه به مخازنی گفته می‌شود که لایه درونی و میانی ندارند و تنها از یک لایه تشکیل شده‌اند. این نوع مخازن به صورت کاملاً شفاف تولید می‌شوند، به طوری که سطح مایع درون مخزن از بیرون به طور واضح قابل مشاهده است.‌ از این‌گونه مخازن بیشتر جهت نگهداری مایعاتی غیر از آب آشامیدنی استفاده می‌شود زیرا مخازن تک لایه به راحتی نور خورشید را از خود عبور می‌دهند و باعث بد طعم و بد بو شدن آب می‌شوند.‌

برخی تولیدکنندگان با اضافه کردن مستربچ آنتی یووی به ترکیبات سازنده مخازن تک لایه، آن‌ها را در برابر تابش نور خورشید مقاوم می‌سازند و از این طریق عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهند. با تمام این شرایط در صورت استفاده از مخازن فاقد آنتی یووی برای نگهداری آب آشامیدنی در مواقع ضروری بهتر است آن‌ها را در جای تاریک و خنک نگهداری کرد.

مخازن تک لایه معمولاً از پلیمر پلی‌اتیلن سبک ساخته می‌شوند و از قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر انواع مخازن برخوردار هستند. از نظر ضخامت و میزان مقاومت، مخازن تک لایه نسبت به مخازن چند لایه تفاوت چندانی ندارند. این مخازن همچنین در برابر عوامل جوی و اشعه فرابنفش کاملا از خود مقاومت نشان می‌دهند.

در کنار تمام ویژگی‌ها و مزایایی که مخازن یک لایه دارند از معایبی نیز برخوردار هستند که همین معایب باعث ایجاد تفاوت مخزن یک لایه و سه لایه شده است. از جمله مهم‌ترین معایب مخازن تک لایه می‌توان به آسیب پذیر بودن آن‌ها در برابر ضربات شدید مکانیکی و نیز عدم مقاومت در برابر شعله‌های مستقیم آتش اشاره کرد. این مخازن همچنین به دلیل عبور نور خورشید از خود، زمینه را برای رشد جلبک‌ها فراهم ساخته که جلبک‌ها نیز طعمه باکتری‌های بی هوازی خواهند شد و در نهایت‌ باعث بد طعم و بدبو شدن آب درون‌ مخزن می‌شود. کاربرد این مخازن برای نگهداری آب شرب آشامیدنی تنها در صورت اخذ تأییدیه از سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است.

مخزن سه لایه

مخازن سه لایه شامل لایه‌های بیرونی، درونی و میانی است. هر کدام از این سه لایه دارای ویژگی‌ها و خواص متفاوتی هستند. لایه میانی این مخازن به رنگ مشکی است که ترکیبات ساختاری آن شامل مستربچ آنتی یووی است. این لایه تأثیری در ضخامت و میزان مقاومت مخزن نخواهد داشت تنها برای اضافه کردن یک سری افزودنی‌ها به ساختار مخزن، درون آن تعبیه شده است.

در واقع می‌توان گفت این لایه مانع از عبور نور خورشید به داخل مخزن می‌شود و در نتیجه از تکثیر و رشد جلبک‌ها به درون مخزن جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل این مخازن بیشتر برای نگهداری مایعات حساس به نور مانند آب آشامیدنی و سایر مواد غذایی به شکل مایع، قابل استفاده است.

این نوع مخازن نیز مانند مخازن تک لایه معمولاً از پلیمر پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. مخازن سه لایه همچنین در طرح‌ها و رنگ‌‌های مختلفی قابلیت تولید دارند. قیمت مخزن سه لایه به دلیل طولانی بودن مراحل تولید، نسبت به مخزن سه لایه بیشتر است. در این مخازن همچنین به دلیل عدم نفوذ نور آفتاب، سطح مایع داخل مخزن از بیرون به هیچ وجه مشخص نیست.

تفاوت مخزن یک لایه و سه لایه

همان طور که می‌دانيد یکی از تفاوت‌های موجود بین این دو نوع مخزن، تعداد لایه‌های تشکیل دهنده آن‌ها است. مخازن تک لایه به صورت بی‌رنگ یا سفید تولید می‌شوند در صورتی که مخازن سه لایه قابلیت تولید در رنگ‌های متنوعی را دارند. مخازن تک لایه همچنین نور خورشید را از خود عبور می‌دهند و دارای خواص ضد جلبک و ضد باکتری هستند اما در مورد مخازن سه لایه این‌طور نیست.

 همان‌طور که در بالا اشاره شد مخازن تک لایه نسبت به سه لایه قیمت مناسب‌تری دارند. با وجود تمام تفاوت‌هایی که بین مخزن تک لایه و سه لایه وجود دارد نمی‌توان برتری هیچ کدام از مخازن را بر دیگری تثبیت کرد زیرا هر کدام، کارایی و ویژگی‌های مخصوص خود را دارند.

بنابراین با داشتن اطلاعات کافی در مورد هر کدام از مخازن تک لایه و سه لایه و نیز تفاوت بین مخزن یک لایه و سه لایه به راحتی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. روش‌های ظاهری دیگری نیز برای تشخیص مخزن تک لایه و سه لایه از هم وجود دارد که عبارتند از:

  • مشاهده سایه دست در داخل مخزن تک لایه
  • تاریک شدن فضای داخل مخزن سه لایه بعد از بسته شدن درب آن
  • مشاهده سطح محتویات درون‌ مخزن تک لایه

جمع‌بندی

مخازن پلی اتیلنی برای ذخیره‌سازی انواع مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند که در لایه‌های مختلفی تولید می‌شوند. ما در این مقاله در مورد مخازن تک لایه و سه لایه به طور مختصر مطالبی را برای شما عزیزان ارائه کردیم. کارایی و ویژگی‌هایی هر کدام از این‌ مخازن نیز مورد بررسی قرار گرفت و موارد مهم تفاوت مخزن یک لایه و سه لایه بیان شد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تفاوت در قیمت،‌ تعداد لایه‌های تشکیل دهنده آن‌ها و … اشاره کرد.‌ در پایان امیدوارم مطالبی که گفته شد بتواند شما را در خرید هر چه بهتر این محصولات یاری کند.

ایستاپلیمر


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟