پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
پلاستیک مهندسی چیست

wikiplast.ir

پلاستیک مهندسی چیست

سال هاست که پلاستیک ها جزء جدایی ناشدنی زندگی انسان ها شده اند. به طوریکه بخش اعظمی از لوازم اطراف ما از پلاستیک ها ساخته شده اند. شما کافی است هر جا که هستید نگاهی به اطراف خود بیندازید تا قطعات زیاد پلاستیکی را در لوازم مختلف مشاهده کنید. یکی از پلاستیک هایی که اخیرا با استقبال بسیاری از صنعتگران مواجه شده است پلاستیک های مهندسی هستند. در این مقاله سعی میکنیم به طور خلاصه شما را با پلاستیک های مهندسی آشنا کنیم.

آشنایی با پلاستیک های مهندسی

پلاستیک های مهندسی٬ از شاخه ترموپلاستیک ها به حساب می آیند. پلاستیک های مهندسی نوعی مواد پلاستیکی با دوام و مقاومت بسیار بالا هستند که نسبتا گران قیمت به شمار میروند. با توجه به مقاومت بالای این نوع پلاستیک ها٬ از آن ها در صنعت تولید به وفور استفاده می شود. جنس بدنه بسیاری از لوازم خانگی ای که این روزها ساخته میشوند مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و …  از پلاستیک های مهندسی ساخته می شوند. بر خلاف جنس پلاستیک٬ پلاستیک های مهندسی توانایی تحمل گرما و تنش را دارند که آن ها را به ماده ای مناسب برای ساخت ظروف و بسته بندی تبدیل می کند.


از پلاستیک های مهندسی میتوان به دفعات استفاده کرد به طوریکه این ماده را به راحتی می توان تا نقطه ذوب گرم کرد ، خنک کرد و مجدداً بدون اینکه خدشه ی قابل توجهی به ماده وارد شود دوباره گرم کرد. این همان خاصیتی است که پلاستیک های مهندسی را صددرصد قابل بازیافت کرده است.

حال 6 نوع از مهم ترین  پلاستیکهای مهندسی را معرفی میکنیم:

  • Acrylonitrile butadiene styrene) ABS)

ABS یک نوع پلاستیک مهندسی  با ساختار آمورف است. این ماده به دلیل مقاومت و سختی بالایی که دارد در مصارف گوناگونی از جمله ساخت لوازم خانگی به کرار مورد استفاده قرار میگیرد. دمای ذوب این ماده پایین است و استفاده از آن در فرآیندهای تولید قالب تزریق یا چاپ سه بعدی روی دستگاه ها بسیار ساده است.

  • پلی فنل (Polyphenel)

پلی فنل که به آستانه دمای بالا معروف است. ماده اولیه رایح در صنعت مهندسی پلاستیک است. از این ماده برای تولید دستگاه های قهوه ساز٬ ماشین لباسشویی٬ سشوار و … استفاده می شود.

  • پلی استر (Polyester)

پلی استر یک ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است که میزان عایق بندی آن بسیار بالا است. پلی استر نه تنها در صنعت پوشاک مفید است بلکه به دلیل عایق بندی خوب آن می تواند در صنعت الکترونیک نیز مفید باشد.

  • پلی اکسمتیلن (Polyoxmethylene)

پلی اکسمتیلن  ماده ای با مقاومت باور نکردنی و در عین حال سبک و حساس می باشد. از این ماده برای ساخت ابزار و دنده های مکانیکی استفاده می شود.

  • پلی آمید (Polyamide)

پلی آمید  پلیمری است که به دو صورت مصنوعی و طبیعی یافت می شود. پلی آمید در واقع یک ابر مولکون است که از تکرار زنجیره آمید ها در کنار یکدیگر به دست می آید. در پلی آمید مصنوعی با پلیمراسیون کردن آمیدها

  •  پلی کربنات (Polycarbonat)

این نوع پلیمر مهندسی دارای استحکام فلزی مانند می باشد به همین علت به پلیمرهای فلزی مانند نیز معروف هستند. پلی کربنات ها (PC) گروهی از پلیمرهای مهندسی هستند که در ساختارهای شیمیایی خود شامل گروه های کربنات هستند.


پلی کربات در صنعت فناوری مورد استفاده قرار می گیرد. از پلی کربنات در دستگاه های پخش DVD٬ قطعات کامپیوتر و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فواید پلاستیک های مهندسی

از خصوصیات پلاستیک های مهندسی می توان به مقاومت در برابر حرارت٬ مقاومت مکانیکی٬ دوام و استحکام بالا اشاره کرد.

هر نوع از پلاستیک های مهندسی٬ دارای یک ترکیب منحصر به فرد است که نوع کاربرد آن را متفاوت می کند. به عنوان مثال٬ پلی کربنات دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و پلی امیدها بسیار مقاوم در برابر سایش می باشد.

پلاستیک های مهندسی پلیمرهایی هستند که با افزایش دما، بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند. این پلیمرها را می‌توان به دفعات ذوب و دوباره جامد نمود. این یکی از مهمترین ویژگی پلاستیک های مهندسی است که آنها را صددرصد قابل بازیافت کرده است.

البرز پلیمر سپاهان


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟