سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
راهنمای کامل خرید انواع نخ

wikiplast.ir

راهنمای کامل خرید انواع نخ

اگر به محیط اطراف خود دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که نخ‌ها در زندگی روزمره همگی ما، بسیار پرکاربرد هستند. از نخ در صنایع نساجی، پزشکی و … استفاده فراوان می‌شود. نخ‌ها رشته‌هایی باریک هستند که در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. مواد اولیه نخ از الیاف طبیعی، مصنوعی یا هر دو نوع الیاف تهیه شده است. این‌ مقاله به راهنمای خرید انواع نخ اختصاص یافته است بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات در مورد نخ‌ها هستید توصیه می‌شود تا پایان مقاله را مطالعه نمایید.

قبل از این که به معرفی انواع نخ پرداخته شود ابتدا به توضیح مختصری در مورد نخ و کاربردهای آن‌ پرداخته خواهد شد.‌

نخ چیست؟

نخ‌ها به صورت رشته‌هایی نازک و بلند هستند که از مواد اولیه مختلفی تولید شده‌اند. انواع نخ‌ در صنایع مختلف کاربرد دارد که برای تولید هر نوع نخ، باید از الیاف خاصی استفاده شود. در صنعت نساجی برای تولید پارچه‌های گوناگون از نخ‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر نوع نخ با توجه به مواد اولیه‌ای که در تولید آن به کار رفته است از استحکام و مقاومت متفاوتی برخوردار است.

نخ‌ها شامل انواع گوناگون نخ پنبه، نخ فلزی، نخ فاستونی، نخ پلی‌استر، نخ متالیک، نخ شمع، نخ نامرئی، نخ کتان، نخ مکرومه‌بافی و … است. هر کدام از این نخ‌ها در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید هر کدام از انواع نخ بهتر است به راهنمای خرید انواع نخ مراجعه شود تا اطلاعات جامع‌تری در اختیار مشتری قرار بگیرد.

انواع نخ

به طور کلی نخ‌ها از نظر مواد اولیه به کار رفته در تولید آن‌ها به سه نوع طبیعی، مصنوعی و مختلط تقسیم‌بندی می‌شوند. الیاف‌های طبیعی موادی هستند که در طبیعت وجود دارند و از برخی حیوانات و گیاهان استخراج می‌شوند. این نوع الیاف از کیفیت بالایی نسبت به نوع مصنوعی برخوردار است و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. از نمونه‌های الیاف گیاهی می‌توان به کنف، کتان، پنبه و چیت اشاره کرد. پشم، ابریشم و … نیز نمونه‌هایی از الیاف حیوانی هستند.

 الیاف مصنوعی یا شیمیایی ساخته دست بشر است که از مواد شیمیایی ساخته می‌شود. ریون و نایلون نمونه‌هایی از پارچه‌های مصنوعی محسوب می‌شوند که در تولید آن‌ها از الیاف مصنوعی استفاده شده است. الیاف‌های مصنوعی شامل سلولز، ویسکوز، اکریلیک، نایلون و … است. نوع دیگری از نخ‌ها وجود دارند که ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی هستند و به آن‌ها نخ مختلط گفته می‌شود.

از نمونه‌ نخ‌های مختلط می‌توان به نخ پلی‌استر پنبه و پلی‌استر پشم اشاره کرد. یک سری دیگر از نخ‌ها وجود دارند که به عنوان نخ فانتزی شناخته می‌شوند. این نخ‌ها به صورت نخ‌های افکت‌دار، اسپاندکس و کادیکا هستند که در موارد مختلف کاربرد دارند.

در راهنمای خرید انواع نخ، همه اطلاعات راجع به نوع نخ، ضخامت، رنگ و … وجود دارد.

روش‌های تولید نخ

انواع نخ‌های معرفی شده با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های خاصی تولید می‌شوند. به طور کلی روش تولید نخ‌ها، شامل دو نوع نخ‌های ریسیده شده و نخ‌های فلامنتی است. برای اطلاع بیشتر درباره‌ی روش‌های تولید نخ می‌توانید به مقاله‌ی “بررسی روش‌های تولید انواع نخ” مراجعه کنید. در زیر به توضیح هر کدام از این روش‌ها پرداخته شده است.

روش تولید نخ‌های ریسیده

در این روش شمار زیادی از نخ‌های ریسیده به طور موازی به هم تابیده می‌شوند. معیارهای مهم در انتخاب روش تولید نخ شامل طول الیاف، میزان فر و تاب الیاف و همچنین مقدار فر است. بنابراین می‌توان گفت هر کدام از انواع نخ‌ها، روش تولید ویژه‌ای دارند.


روش تولید نخ‌های فلامنتی

در این روش با توجه به نوع سیال کردن پلیمر و روش‌های انعقاد رشته‌ها، از سه سبک ریسندگی استفاده می‌شود. این سه سبک شامل ذوب ریسی، خشک‌ ریسی و تر ریسی است. در صنعت نساجی با توجه به طول الیاف استیبل، دو نوع روش ریسندگی الیاف کوتاه و الیاف بلند وجود دارد.

یک نخ خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در هنگام خرید نخ باید به یک سری نکات در مورد نخ‌ها توجه ویژه‌ای شود. برخی از این نکات مهم و اساسی به شرح زیر است.

کیفیت

کیفیت یک نخ وابسته به مواد اولیه به کار رفته در تولید آن است. بنابراین در هنگام خرید باید به ویژگی‌ها و خواص الیاف توجه و دقت کافی شود. یک نخ باکیفیت باید بدون گره و با استحکام بالا باشد تا بتوان از آن در تولید محصولات برند و با کیفیت استفاده کرد. در راهنمای خرید انواع نخ، به تمام ویژگی‌های یک نخ خوب و با کیفیت اشاره شده است.


رنگ ثابت

همواره در هنگام خرید نخ به ثابت بودن رنگ آن باید دقت شود. برای آزمایش این نکته، می‌توانید مقدار کمی از نخ را در ظرف کوچک پر از آبی وارد کنید و اگر نخ در داخل آب رنگ پس ندهد، ثابت می‌شود که نخ رنگ ثابتی دارد. به طور کلی نخ‌هایی که دارای رنگ ثابت هستند بعد از شستشو کدر نمی‌شوند.


شفافیت

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید انواع نخ به آن اشاره شده است، میزان شفافیت نخ مورد نظر است. طوری که با قرارگیری نخ‌ها در کنار هم، مخاطب بتواند یک تابلوی زیبا از نخ‌ها با رنگ‌های گوناگون را مشاهده کند. در واقع نخ‌های شفاف، از جذابیت خاصی برخوردار هستند و پارچه‌هایی که از آن‌ها تولید می‌شوند، کیفیت بالاتری دارند.

منظور از شماره نخ چیست؟

شماره یا نمره نخ، نشان‌دهنده ظرافت و ضخامت نخ است. اندازه‌گیری ضخامت نخ‌ها، با توجه به این که بسیار ظریف هستند تا حدودی مشکل است. از این ‌رو برای دقت در اندازه‌گیری ضخامت آن‌ها، در یک واحد طولی مشخص، وزن آن‌ها را اندازه‌گیری کرده و از این طریق ضخامت آن‌ها را تعیین می‌کنند. برای اندازه گیری جامع نخ‌ها واحدهای اندازه گیری نمره نخ در نظر گرفته شده است. به طور کلی دو روش متفاوت برای اندازه‌گیری ضخامت نخ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها به صورت مستقیم و دیگری غیر مستقیم است. در زیر به طور جداگانه به هر کدام از این روش‌ها اشاره شده است.

روش مستقیم

در سیستم مستقیم طول نخ را ثابت نگه داشته و وزن آن را تغییر می‌دهند. در این سیستم از تغییرات وزنی به عنوان معیاری برای سنجش ضخامت نخ استفاده می‌شود. بنابراین هر چقدر شماره نخ بالاتر رود به این معنا است که نخ ضخامت بیشتری دارد. از انواع روش‌های سیستم مستقیم تعیین ضخامت نخ، می‌توان به دسی‌تکس، جوت، لنین، دنیر و کنف اشاره کرد.


روش غیر مستقیم

در این روش از شماره‌گذاری، وزن را به عنوان عاملی ثابت نگه داشته و طول نخ را تغییر می‌دهند. بنابراین در سیستم غیر مستقیم، هر چقدر نخ ظریف‌تر باشد از شماره بالاتری برخوردار است. از نمونه‌های سیستم غیر مستقیم شماره گذاری نخ‌ها، می‌توان به سیستم پنبه‌ای قاره‌ای، سیستم پنبه‌ای انگلیسی و پشمی اشاره کرد. با مراجعه به راهنمای خرید انواع نخ، کلیه اطلاعات مربوط به تولید نخ در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

جمع بندی

نخ‌ها از جمله تجهیزات لازم و ضروری در صنایع گوناگون محسوب می‌شوند. انواع نخ با توجه به الیاف به کار رفته در آن‌ها، شامل نخ‌های طبیعی، مصنوعی و مختلط هستند. هر کدام از انواع نخ، ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. روش‌های تولید نخ‌ها شامل سیستم‌های متفاوتی است که در هر سیستم، یک سری از نخ‌ها تولید می‌شوند. به طور کلی روش‌های تولید نخ شامل دو سیستم تولید نخ‌های ریسیده و تولید نخ‌های فلامنتی است. برای کسب اطلاعات در مورد انواع نخ، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ تنها کافی است به راهنمای خرید انواع نخ مراجعه کرد.

لاوان بافت


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟