چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک

wikiplast.ir

لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک

با افزایش مصرف محصولات پلاستیکی، ماشین و دستگاه‌های موجود در خط تولید این محصولات اهمیت بسیاری یافته اند که یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در این صنعت، دستگاه تزریق پلاستیک است. با توجه به نیاز حذف نیرو انسانی و افزایش دقت و سرعت در تولیدات، در کنار این دستگاه از تجهیزات اتوماسیون استفاده می‌شود که ما قصد داریم در این مقاله به صورت کامل و مفید به آشنایی با لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک بپردازیم. همراه ما باشید.

 آشنایی با دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک دستگاهی برای تولید محصولات پلاستیکی از طریق فرآیند قالب گیری تزریقی است که به طور کلی از دو بخش واحد تزریق و واحد گیره تشکیل می‌شود. فرآیند تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید گستره وسیعی از محصولات در ابعاد و اندازه متفاوت کاربرد دارد. تولید محصولات به وسیله این فرآیند، معمولا به کمک ترکیبات پلاستیکی‌ چون پلی کربنات، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی استایرن و… انجام می‌شود. فرآیند قالب گیری تزریقی با استفاده از مواد پلاستیکی خام، قالب، دستگاه تزریق پلاستیک و… انجام می‌شود که دستگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این فرآیند است. دستگاه تزریق پلاستیک مدرن برای انجام درست فرآیند قالب گیری تزریقی به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اجزا اصلی دستگاه تزریق پلاستیک

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، دستگاه تزریق پلاستیک به طور کلی به دو بخش تزریق و گیره تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها از چند جزء اصلی تشکیل شده اند و عبارتند از:

بخش تزریق

  • موتور
  • پیچ و بشکه
  • بخاری، پیستون و ترموکوپل
  • پیچRR

بخش گیره

  • قالب
  • میله‌های گیره
  • گیره بیرونی موتور

عملکرد درست اجزاء مختلف این دستگاه در کنار تجهیزات جانبی آن باعث پیشرفت درست فرآیند می‌شود. بنابراین باید با نقش لوازم دستگاه تزریق پلاستیک آشنا شوید تا در صورت بروز مشکل آن را در سریع‌ترین فرصت برطرف کنید.

لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک

برای افزایش بازده و بهبود عملکرد در خط تولید تزریق پلاستیک، از لوازم جانبی ماشین تزریق پلاستیک استفاده می‌شود که از انواع آن می‌توان به مواردی چون چیلر، اینورتر،کنترل کننده دما، میکسر، انواع ربات، قطعه بردار و… اشاره کرد. هر کدام از این تجهیزات وظایف مخصوص به خود را دارند ک به شرح زیر شناخته می‌شوند.

چیلر

چیلر‌ها با هدف تولید صنعتی بهتر، وظیفه خنک کنندگی فرآیند را برعهده دارند. استفاده از چیلرها باعث افزایش کیفیت محصولات قالب گیری می‌شود و چرخه آن را کوتاه‌تر می‌کند. چیلر‌ها در انواع مختلفی موجود هستند که استفاده درست از آن وابسته به شرایط، باعث افزایش بهره وری تولیدات می‌شود. چیلر یکی از لوازم دستگاه تزریق پلاستیک است که از طریق چرخه ترمودینامیکی، گرما را از جریان مشخص دفع می‌کند. این جریان با گردش در یک مبدل حرارتی برای خنک کاری آب استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که محصول خروجی چیلر آب سرد است.

گازگیر

گازگیر که به نام‌های رطوبت گیر و خشک کن هم شناخته می‌شود، وسیله‌ای است که به دلیل صفحه مشبک، حرارت را به صورت یکنواخت به سطوح مواد اولیه می‌رساند. معمولا از این لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک برای موادی مانند PET، ABS، پلی آمید و… استفاده می‌شود که در معرض هوا، رطوبت را به خود جذب می‌کنند. در فرآیند تزریق پلاستیک باید مواد اولیه قبل از تزریق کاملا خشک شوند و رطوبتی نداشته باشند.

آسیاب تزریق

آسیاب تزریق نوعی لوازم جانبی ماشین تزریق پلاستیک است که به وسیله آن می‌توان از مواد ضایعاتی هم استفاده نمود. این قطعه می‌تواند پلاستیک ها را با سرعت بالا آسیاب کند و از دستگاه‌های کاربردی جهت شروع چرخه بازیافت به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاد از این دستگاه پرک پلاستیکی استخراج کنید.

سیلندر

محفظه‌ای جهت نگهداری ماردون که برای انتقال حرارت به مواد کاربرد دارد. سیلندر‌ها به دلیل اهمیت بالا در فرآیند تولیدات در انواع مختلفی وارد بازار می‌شوند تا تولید کنندگان با توجه مواد اولیه از نوع مناسب آن استفاده کنند.

مارپیچ

مارپیچ یا ماردون، قطعه‌ای آبکاری شده و فولادی است که از اجزاء اصلی سیلندر و دستگاه تزریق شناخته می‌شود. این قطعه ممکن است به حالت‌های مختلف تک پیچ، دو پیچ، موازی، خلاف جهت و… در دستگاه موجود باشد که هر یک از این حالت‌ها، شرایط متفاوتی را ایجاد می‌کنند. از وظایف مارپیچ به عنوان لوازم جانبی ماشین تزریق پلاستیک، می‌توان به مواردی چون هل دادن مواد به جلو، ایجاد شرایط ذوب شدن و مخلوط کردن مواد اشاره کرد.

قالب تزریق پلاستیک

یکی از بهترین و پرکاربردترین لوازم دستگاه تزریق پلاستیک، قالب است. مواد اولیه پس از ذوب شدن وارد قالب می‌شوند و به شکل آن درمی‌آیند. بنابراین بخش طراحی قالب از اهمیت بالایی برخوردار است و به دقت و ظرافت بالا نیاز دارد. مواد اولیه بعد از ذوب شدن، به محفظه قالب تزریق می‌شوند و پس از سرد شدن، مواد با توجه به قالب شکل می‌گیرند و از آن خارج می‌شوند.

مخلوط کننده مواد

مخلوط کننده مواد یا میکسر دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته است که از آن برای مخلوط کردن انواع مستربچ با مواد پلیمری اولیه استفاده می‌شود تا خصوصیات این مواد بهبود پیدا کند و محصول تولیدی از ویژگی‌های مناسب برخوردار باشد. این دستگاه با وجود موتور قوی، قابلیت تنظیم سرعت دارد و می‌تواند با توجه به نوع مواد موجود در آن، شرایط مناسب جهت میکس مواد را فراهم کند. کنترل شرایط به وسیله دستگاه تا حد زیادی از مصرف زیاد انرژی و برق جلوگیری می‌کند و فشارهای بی مورد به موتور را کاهش می‌دهد.

کنترل کننده دما

وظیفه کنترل کننده دما به عنوان لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک، ثابت نگه داشتن دما قالب در عملیات تزریق است. قالب‌ها برای ورود مواد و فرآیند تزریق باید دما مشخصی داشته باشند و وجود دما ثابت قالب، باعث می‌شود که محصولات تولیدی سطح مسطح و بدون موج داشته باشند. در نتیجه کیفیت نهایی محصولات افزایش می‌یابد. همچنین پیش گرم کردن قالب از روش‌هایی است که می‌تواند به افزایش سرعت تولیدات و جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه کمک کند.

اینورتر

این قطعه که به اسم‌های مختلفی در بازار شناخته می‌شود، نوعی مبدل است که می‌تواند فرکانس و سطح ولتاژ تولیدی را به مقدار دلخواه برساند و برق AC خروجی را با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر تولید کند.

موادکش

این قطعه وسیله مناسبی جهت انتقال مواد به دستگاه تزریق پلاستیک است. با توجه به اینکه مواد اولیه به موقع وارد دستگاه نمی‌شود، دستگاه نمی‌تواند فرآیند تولیدات را به درستی انجام دهد و باعث تولید ضایعات می‌شود. استفاد از مواد کش ضمن صرفه جویی در زمان، باعث تولید یکنواخت و بدون ضایعات می‌شود.

جمع بندی

دستگاه تزریق پلاستیک یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت تولید محصولات پلاستیکی است. به منظور کاهش نیروی انسانی در خط تولید تزریق پلاستیک، می‌توان از دستگاه‌های مدرن به همراه لوازم جانبی استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها با همکاری هم، باعث تولید محصول نهایی می‌شوند. لوازم دستگاه تزریق پلاستیک، وظایف مشخصی دارند که به بهبود عملکرد و افزایش سرعت تولیدات کمک می‌کنند. ما در این مقاله به بررسی نمونه‌های پرکاربرد این لوازم جانبی پرداختیم تا شما عزیزان با توجه به شرایط موجود در خط تولید از انواع آن کمک بگیرید.

شمس جاوید


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟